Gå til innhold

Hercules 6x6 170 Defender 1997 Hovedsylinder bremser


Atle G

Anbefalte innlegg

Spørsmål til viderekomne: Har kjøpt ny hovedsylinder bremser til Hercules - men den er litt ulikt den som stod i bilen og jeg er ikke helt fornøyd med hvordan den fungerer så jeg forsøker å finne ut fra hvor den originale kommer fra. Har også kjøpt 3 ulike overhalingssett uten at disse passer. Bilen er spesialbygget av SVO til eget LR bruk så de kan ha plukket deler fra "hvor som helst". Hovedsylinderen er 1" innvendig og ser slik ut med innmaten ute: image.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, clausen skrev:

Se på gamle Volvo, de er tilnærmet lik, har riktignok en sett skru som sperrer ene kretsen men mon tro om ikke din sylinder har denne skruen under

1301070304l.jpg

Same, same but different som de svarer i China når noe ligner litt men er feil ;-) . På min er der 2 løse tapper som går ned gjennom hullene fra bremseveskebeholderen og blokkerer begge stemplene. Men pakningene KAN passe. Er denne 1" 's ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smått med svar her på forumet - men her kommer litt mer: Den som lignet mest var en NRC8690 som til forveksling ligner den jeg har lagt ut bilde av. Utfordringen er at den er beregnet for skiver foran / tromler bak - i forhold til dobbelt opp med skiver bak så gir denne for lite bremsevæske på et pump..  i mangel av kunnskap om / tilgjengelighet av overhalingssett til den originale så har jeg nå funnet et alternativ som skal passe: En hovedsylinder fra en Corvette ... som også er populær å bruke på spesial byggete biler. Den har volum og beregnet på skiver/skiver.  Ca 150 USD - så verd ett forsøk ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en sånn del, så er det desverre veldig vanskelig å komme med noe håndfast er jeg redd - en tokrets master ligner i veldig stor grad på andre tokrets mastersylindre.

 

At det kan ha vært brukt et GM basert produkt (Corvette master) er ikke usannsynlig, da det er komponenter tradisjonelt brukt i custom bygg - men vær obs på at det kan være forskjeller internt - så selv om de ser like ut, er de ikke nødvendigvis det.

 

Er det noen som helst merkinger på den du har?

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Camarogeddon skrev:

Med en sånn del, så er det desverre veldig vanskelig å komme med noe håndfast er jeg redd - en tokrets master ligner i veldig stor grad på andre tokrets mastersylindre.

 

At det kan ha vært brukt et GM basert produkt (Corvette master) er ikke usannsynlig, da det er komponenter tradisjonelt brukt i custom bygg - men vær obs på at det kan være forskjeller internt - så selv om de ser like ut, er de ikke nødvendigvis det.

 

Er det noen som helst merkinger på den du har?

 

-Camarogeddon

Du har selvsagt helt rett - hadde bare et håp om at noen hadde sett en slik innmat. Ingen merking som sier noe nei, et par tall og bokstaver som jeg ikke har funnet koblinger til på nettet. Corvete mastersylinderen er bare et forsøk som kanskje kan fungere. Takker for innspill. 

57 minutter siden, gautes skrev:

Har du vurdert å ta den med innom et bilbremseverksted?

I Oslo , Christoffersen og Bekken , Riktignok nytt navn men endel erfarne individer der.

God ide Gaute, jeg skal ta kontakt med de - trenger jo bare pakninger som passer og slikt er jo i hovedsak standard (bare å finne de rette ;-) ). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen tanke - basert på bildet (forutsatt at dette er av din faktisk sylinder) - så ser den jo egentlig ut til å være i ganske god stand.

Er det en mulighet at det er merkinger på de interne pakningene - alternativt at de kan skaffes på mål? Slik at du kan overhale den du har, framfor å måtte finne en erstatning?

Det hadde selvfølgelig vært best å finne ut av hvilken komponent du har i neven faktisk er - men det er ikke alltid så lett.

 

Du sier du fant noen merkingen på denne - kunne du delt de med oss? (all info hjelper litt - og det kan jo hende noen ser noe de drar kjensel på, selv om det ikke nødvendigvis dukker opp noe relatert i et google søk.

 

-Camarogeddon

Endret av Camarogeddon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Camarogeddon skrev:

En annen tanke - basert på bildet (forutsatt at dette er av din faktisk sylinder) - så ser den jo egentlig ut til å være i ganske god stand.

Er det en mulighet at det er merkinger på de interne pakningene - alternativt at de kan skaffes på mål? Slik at du kan overhale den du har, framfor å måtte finne en erstatning?

Det hadde selvfølgelig vært best å finne ut av hvilken komponent du har i neven faktisk er - men det er ikke alltid så lett.

 

Du sier du fant noen merkingen på denne - kunne du delt de med oss? (all info hjelper litt - og det kan jo hende noen ser noe de drar kjensel på, selv om det ikke nødvendigvis dukker opp noe relatert i et google søk.

 

-Camarogeddon

Den er i god stand - ferdig honet og alt...  mangler bare pakninger. Har nå i kveld kontaktet ett bremseverksted for å høre om de kan hjelpe (burde sikkert ha gjort det før).  Om merking: " IF " er slått inn - kanskje det er "IFI" , fra støpingen er der et merke som sier "880".  Og det er det hele...  takker for innsats, setter pris på det. 

52 minutter siden, Atle G skrev:

Har ikke tenkt på det nei - men høres fornuftig ut. Skal sjekke på nettet med en gang. Takker. 

Har forsøkt å finne - men finner ikke noe informasjon på nettet så langt. Volvo TGB antar jeg?. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Atle G skrev:

Den er i god stand - ferdig honet og alt...  mangler bare pakninger. Har nå i kveld kontaktet ett bremseverksted for å høre om de kan hjelpe (burde sikkert ha gjort det før).  Om merking: " IF " er slått inn - kanskje det er "IFI" , fra støpingen er der et merke som sier "880".  Og det er det hele...  takker for innsats, setter pris på det. 

 

Bare hyggelig - alltid litt gøy med litt "etterforskning".

Desverre så må jeg innrømme at den støpekoden (880) er litt vel kort for GM sine deler i min erfaring - de pleier stort sett å ha støpekoder som er lengre. Og som du selv har funnet ut av så er det ikke noe som matcher i overgangs / ID tabellene til de amerikanske delepusherne. Samtidig så er det et fantastisk stort reservedelsmarked for GM sine biler, og om sylinderen er ettermarkeds (noe den sannsynligvis er) - så kan merkingene naturligvis være helt annerledes.

 

Jeg syntes teorien til Lafte var interresant - spesielt om TGB orginalt benytter LR bremser, og leveres som 6x6...

 

Men om man skal tro Tatanka.nu som leverer deler til disse, så er portene på andre siden. (det ser også ut som om delen som Tatanka selger har en egen, maskinert tilpasset adapter - så det kan se ut som om de selger en alternativ sylinder, med et adapter. (se https://www.tatanka.nu/en/product/master-brake-cylinder)

 

644788sp_grande.jpg?_=1487510741

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Er i garasjen skrev:

Kan dette være noe?
 

1´´ Hovedsylinder

Oppgradering for MX5 laget av Wilwood.

 

683BF8B2-7CB2-4E11-B3AF-B85682FC7BB0.jpeg

Har sjekket på nettet - og ja, denne leverandøren kunne ha vært noe, men jeg får først vente på den jeg har bestilt (og som ligner på denne). Fikk ellers svar fra bremseverksted i Oslo om at det var blitt "umulig" å finne leverandører av bremsepakninger i løs vekt.  Kom på at jeg kan forsøke Foley  - de bygger fortsatt 6x6 Defender så kanskje jeg kan få råd derfra...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.1.2021 den 21.53, Atle G skrev:

Spørsmål til viderekomne: Har kjøpt ny hovedsylinder bremser til Hercules - men den er litt ulikt den som stod i bilen og jeg er ikke helt fornøyd med hvordan den fungerer så jeg forsøker å finne ut fra hvor den originale kommer fra. Har også kjøpt 3 ulike overhalingssett uten at disse passer. Bilen er spesialbygget av SVO til eget LR bruk så de kan ha plukket deler fra "hvor som helst". Hovedsylinderen er 1" innvendig og ser slik ut med innmaten ute: image.png

 

Fikk tips på et engelsk forum om at det kan være en sen serie 3, 109" sylinder med nummer NRC6096 og rep kit AEU1047. Kommer til å bestille et slikt rep sett så får vi se ...  kanskje passer hele settet - kanskje passer nok deler ;-)  

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Atle G skrev:

Fikk tips på et engelsk forum om at det kan være en sen serie 3, 109" sylinder med nummer NRC6096 og rep kit AEU1047. Kommer til å bestille et slikt rep sett så får vi se ...  kanskje passer hele settet - kanskje passer nok deler ;-)  

På bilder i hvertfall så ser den sylinderen forbausende lik ut ja.. Håper det passer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei Atle

 

Vet ikke om det er relevant, men la merke til at forrige eier, eller var det forige der skrøt av at han hadde oppgradert eller gjort noe med hovedsylinder når bilen skulle selges.  https://expeditionportal.com/forum/threads/land-rover-defender-170-genuine-6x6-camper-expedition-overland.111145/

"I have spent many thousands on upgrades and maintenance:-
For example....
Fully serviced with all fluids replaced.
Cambelt kit
4 x genuine AP calipers
Discs and pads
:rolleyes:Brake master cylinder:)
6 x Bilstein B6 shocks"

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 4.2.2021 den 20.01, Mr. Croft skrev:

Hei Atle

 

Vet ikke om det er relevant, men la merke til at forrige eier, eller var det forige der skrøt av at han hadde oppgradert eller gjort noe med hovedsylinder når bilen skulle selges.  https://expeditionportal.com/forum/threads/land-rover-defender-170-genuine-6x6-camper-expedition-overland.111145/

"I have spent many thousands on upgrades and maintenance:-
For example....
Fully serviced with all fluids replaced.
Cambelt kit
4 x genuine AP calipers
Discs and pads
:rolleyes:Brake master cylinder:)
6 x Bilstein B6 shocks"

 

Så dette svaret først nå - beklager. Ja, hadde den tråden lagret men ikke fått med meg det du oppdaget - glimrende observert. Har tidligere hatt god kontakt med denne selgeren (fra 2013) så har sendt han et nytt spørsmål om han husker hvilke bremsesylinder han brukte. Kanskje jeg får svar.  Ellers så har jeg mottatt den som jeg bestilte fra USA - en skikkelig klump med 1 1/8 diameter som ser ut til å passe 100% rent fysisk, men selvsagt med 2 ulike amerikanske utganger.  en i 5/8 og en i 1/2 og begge med gjenger som ikke jeg hadde liggende. Så nå har jeg bestilt en komplett utvalg med nipler som vel kommer etter hvert (fra USA). Så da tror og håper jeg på enda bedre bremser til våren...  Og ellers er alt vel med Hercules ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...