Gå til innhold

Discovery 3 2008 kan ikke åpne førerdør, hjelp!


ronnygroenhaug

Anbefalte innlegg

Jeg har en Disco 3 som har stått i gata en stund uten å fungere (lang historie, venter på Forbrukerklageutvalget. Ble rundlurt av bruktbilforhandler og det har ballet såpass på seg at bilen ikke kan kjøres) Skulle lade for å flytte den til en garasje til saken hos Forbrukerklageutvalget er oppgjort og over.

 

UANSETT: Tenkte å lade batteriet over natten, men det er kaldt, så jeg satte ut en vifteovn for å tine pakninger osv. Prøvde først å vri om nøkkelen i hullet bak luken ved dørhåndtaket men merket kjapt at det var for kaldt. Nøkkelen rikket seg så vidt til sidene.

Fikk omsider tint nok til at nøkkelen ville vri (med klokken, ikke sant?) men da føltes det som at ikke noe inni der ble engasjert, føltes som jeg bare vridde sylinderen rundt inni der.. Om jeg vrir mot klokken (lås) så føler jeg noe mot slutten av vridningen, men ingenting andre veien.

Døra rikker seg ikke. Har kun brukt denne én gang tidligere (manuell opplåsning altså), da var det riktig nok vår og mildt, men ingen problem.

 

Er det fare for at jeg har herpa noe inni der nå? Lov å skylde på kulden? Jeg squirtet litt ProLong for å smøre opp/myke opp det som måtte befinne seg inni før jeg begynte. Om noen med god peiling bor i nærheten av eller i Haugesund så er du hjertelig velkommen for å bryte deg inn. Men jeg vil være med ;)

Endret av ronnygroenhaug
tilleggsinfo (manuell opplåsning altså)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan enten varme silinderen med hårføner eller varmtluftpistol (men pass på temperatur) å prøve åpne den igjen.

Eller du kan lade batteri gjennom tilhengerfeste kontart å åpne bilen med fjernkontrol på nøkkelen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg har lest på UK forum at flere sliter med nøkkelen om det alltid bare er brukt fjernkontroll til låsing. At en burde smøre og bruke sylinderen innimellom. 
Alternativt kan du som @Timo@sier lade via 13pins kontakten bak. Er to ledere der som er +og - til batteri. Jeg bruker den til vedlikeholdslading hele tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Min dørlås er også ødelagt. Kan snurre nøkkelen rundt så mye jeg vil uten at det låser opp. Jeg skal bytte låsekasse, men har ikke fått rotet meg til det :)

 

Hvis du ikke får låst opp etter å ha ladet batteriet, er jeg redd du må knuse en rute for å komme deg inn. Been there, done that :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ronnygroenhaug skrev:

Aiaiai @vegarj, får håpe det ikke kommer til det :( Er snurring med nøkkel i dørlås et tegn på at jeg lider samme skjebne kanskje? Har ikke kommet i gang med noe her enda, pga saken vi har hos Forbrukerklageutvalget (håper å få hevet kjøpet uten å ha brukt unødvendige penger på den)

Snurring av nøkkel er sikkert tegn på at låsekassen må byttes :(

Om du får låst opp med fjernkontroll så er det ikke noe problem før du er tom for strøm på nøkkel, bil eller brudd i kabel ved høyre terskel. 
problemet er at D3 går dobbeltlås hvis du låser med fjernkontroll. Og da er bilen umulig å dirke seg inn i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og er knuse rute metoden et faktum så kan jeg bistå med ny rute om om du velger rute med omhu.

 

mener bestemt jeg har rute til førerdør støende i garsjen.

jeg holder hus i Rogaland - det kan jo også være relevant informasjon i tilfellet nevnt over ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, vegarj skrev:

Snurring av nøkkel er sikkert tegn på at låsekassen må byttes :(

Om du får låst opp med fjernkontroll så er det ikke noe problem før du er tom for strøm på nøkkel, bil eller brudd i kabel ved høyre terskel. 
problemet er at D3 går dobbeltlås hvis du låser med fjernkontroll. Og da er bilen umulig å dirke seg inn i.

Altså når jeg sier at min snurrer, så er det med litt modifisert sannhet. Den går til sidene hver vei, og har en slags endestopp ved vridning, men man kjenner at det ikke skjer en pøck inni der, helt glatt bevegelse hvis du skjønner. Så den snurrer ikke helt rundt. Men sikkert gåen likevel?

Og ja, jeg låste med fjernkontroll siste gang den ble låst.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jaggu, på tide med en oppdatering. Ikke store greiene, men uansett..

Har forsøkt å lade via hengerkontakten, men smartladeren fra ‘tema sier 88, deretter 1,5V, så slår den seg av og starter prosessen på nytt. Føler at det ikke er helmax, men korriger meg gjerne!

Prøvde å ta litt mer i enn jeg har våget tidligere på dørlåsen, og ja, nå snurrer den fritt :)

 

Så en kar på YouTube med en RR som hadde ødelagt panser-åpne-vaier, så han dirket en lang sak opp i grillen og fikk dyttet på noe slik at panseret kunne åpnes. Har noen prøvd det? Lyste inn nå i kveld og kunne dægern meg se begge låsene, men vet ikke hvordan jeg skal angripe dem. Videoen viste ikke noe detaljert, kun en kompis som filmet fra sidelinjen type greier..

Svogeren tipset om at vi kan prøve å dra i et vindu nok til å snike en vaier inn, men er det i det hele tatt mulig? Sugekoppene mine ligger tilfeldigvis henslengt i baksetet på Discoen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, iknutis skrev:

Hvis ikke du får ladet via tilhengerkontakten, bør du få strøm nok fra et annet batteri til at døren åpner seg ihvertfall.

Det kan være flere grunner til at en smartlader ikke greier å lade den veien.

Mener du å sette på et annet batteri i stedet for laderen bak der? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, iknutis skrev:

Jepp, feks via startkabler. Er jo ikke akkurat mye strøm du trenger for å åpne døren. Koble på bare lenge nok til å få opp døren, deretter åpne panseret og sette batteriet på lading der. 

Får bare håpe det er strøm nok på nøklene da! Ringte den lokale LR-forhandleren for å høre om de har metoder for å lade andre sine nøkler. Det visste han ikke men skulle forhøre seg. Jeg antar mine nøkler kun passer i min tenning? Eller er det som på enkelte ytterdører, at nøkkelen går helt inn men ikke kan vris om? For da vil jo det være løst, hvis jeg kunne lånt noen sin tenning! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper ikke å bende på vindusrammene for å dra i innvendig håndtak eller dørlås. Bilen er dobbel-låst. Eneste måte å låse opp er med fjernkontroll eller å ha nøkkel i tenningslåsen og bruke knappen på dashboardet :(  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.3.2021 den 7.44, vegarj skrev:

Det hjelper ikke å bende på vindusrammene for å dra i innvendig håndtak eller dørlås. Bilen er dobbel-låst. Eneste måte å låse opp er med fjernkontroll eller å ha nøkkel i tenningslåsen og bruke knappen på dashboardet :(  

Jeg forsøkte meg med putepumpe fra biltema og ståltråd. Hadde jeg hatt tykkere ståltråd hadde jeg fått tak på hendelen i døra, men ser du nevner det hadde vært nytteløst uansett. 

Endte med å få testet batteriet som stod i bilen, det viste seg å ha en død celle. Kjøpte nytt og i det samme jeg kobla på så hylte alarmen og det blinket og sto i. 

Prøvde da kona sin nøkkel og den hadde strøm, så fikk slått av alarm, låst opp og startet bilen :) eneste nå er alle feilmeldingene. Det er laaangt flere nå enn sist jeg hadde bilen i gang (ca 6mnd siden)

Er dette å forvente? Fra før av viste engine system fault, suspension error, special programs off samt mye i bakgrunnen jeg fikk lest av via svoger. 

Nå tyter den om HDC (husker ikke nøyaktig melding) og Transmission (samme, husker ikke hele meldingen), og den hugger ved kjøring, slik den gjør når man aktiverer HDC, og bremsesystemet gir gult lys og bremsene er elendige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert at du fikk opp bilen :) Jeg har brukt noen timer på å fiske, både låsene, håndtakene og knappen på dasjen :( 

ja, det er vanlig med mye rare alarmer når batteriet er dødt. 

Endret av vegarj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...