Gå til innhold

Ny ramme til defender


jacobm

Anbefalte innlegg

Nesten like mye som ramma, det vil si i overkant av 20.000,-pluss mva.

Har latt meg fortelle at det lønner seg å dra til UK og få det gjort.

Masse verksteder som har spesialisert seg på dette.

Dessverre ikke så lett i disse corona tider, og siden man har sluttet med ferge til England fra både Norge, Sverige og Danmark, er det en god tur ned til Belgia, før man kan krysse over.

 

Frakt er pr. container, og en container tar 6-8 rammer, så coordinerte bestillinger lønner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DHL og de andre express selskapene tar ikke frakt av rammer fra England.

Alt ble i tillegg mye vanskeligere da UK gikk ut av EU, det påstås at lastebilene mister en drøy kjøredag bare på å vente ved grensen.

 

Men med full container blir ikke prisen pr ramme mer enn en 3-4 tusen, så var det det å få fylt containeren da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.1.2021 den 21.01, jacobm skrev:

Nesten like mye som ramma, det vil si i overkant av 20.000,-pluss mva.

Har latt meg fortelle at det lønner seg å dra til UK og få det gjort.

Masse verksteder som har spesialisert seg på dette.

Dessverre ikke så lett i disse corona tider, og siden man har sluttet med ferge til England fra både Norge, Sverige og Danmark, er det en god tur ned til Belgia, før man kan krysse over.

 

Frakt er pr. container, og en container tar 6-8 rammer, så coordinerte bestillinger lønner seg.

Det er ca 8-10 timer fra Hirtshals ned til Hook of Holland. 95% på motorvei. Hvis det anses som en utfordring til å komme til UK

så skjønner jeg ikke. Siste gang jeg gjorde det måtte jeg ikke engang stoppe for å fylle drivstoff etter å ha fyllt når jeg kom av ferge i DK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reise tur retur England 3 dager, pluss karantene på 7-10 dager (kan riktignok brukes til å mekke bil), det er mellom 3 og 14 dager, eller mellom 25 og 105 timer med arbeide.

I tillegg kommer kostnader til diesel, ferge og 2 overnattinger.

30.000,- for containerfrakt begynner å synes billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.1.2021 den 23.41, Espen Olsen skrev:

Hvordan planlegger du rammebyttet?  Gjør du det selv eller får du noen til å gjøre det?

 

 

Tar jobben selv.

Hadde uansett planlagt å gå over alt av foringer i understellet, og karosseriet har akkurat fått et sett med rustfrie skruer og bolter ifm clutchbytte.

 

Lader opp batteriene på skrutrekker og muttertrekker, laster opp med kaffe og kanelboller, og forbereder meg på å perfeksjonere vokabularet av banneord når noe sitter fast.

 

Har bestilt masser av deler, inklusive ny kabelmatte, for å gjøre jobben så enkel som mulig.

 

Satser på at bilen er så god som ny når jeg er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort dette på min gamle 1958 Serie II da jeg var ung.. Det er i praksis demontering/remontering av alt. Det kan selvfølgelig gjøres i større enheter men er en  formidabel jobb.  Det som er litt kult er at den eneste større forskjellen på en Defender og en seriebil er at alt er grovere dimensjonert. Lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, jacobm skrev:

Tar jobben selv.

Der ligger en video på tuben der ca 3 mann gjør jobben på en helg, timelapse opptak, det ser ikke ut til at de stresser stort. Jeg brukte 5 uker på jobben alene med en kropp som ikke fungerer og rolig jobbing omtrent annenhver dag. De store karosseridelene demonteres lett og når de er borte er det jo bare kosen igjen, alt er lett å komme til når en slipper å ligge under bilen og skru...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.1.2021 den 10.23, jacobm skrev:

Reise tur retur England 3 dager, pluss karantene på 7-10 dager (kan riktignok brukes til å mekke bil), det er mellom 3 og 14 dager, eller mellom 25 og 105 timer med arbeide.

I tillegg kommer kostnader til diesel, ferge og 2 overnattinger.

30.000,- for containerfrakt begynner å synes billig.

Jeg fikk reparert bilen i UK i sommer og det var kun injektor bytte og Check Engine Light feil som måtte til for å spare

nok penger til at det lønnte seg å reise over i 8 dager. Tilbud på de 2 fiks på norsk verksted betalte for ferien. Jeg kan ikke forstå at

du havner i minus når budsjett er 30.000.

Men selfølgelig er det litt annerledes nå i forhold til reiserestriksjoner osv. Ditt valg uansett :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte en D3 på flakbil Oslo- Køln - Oslo for regreimskifte og diverse service, lønte seg big time. Betalte 6800,- for tur/retur og spedisjon, for 10 år siden riktignok. Hentet hjemme, fikk den levert hjemme. Går mange biltransporter rundt om i Europa, mye import til Norge, og de kjører tomme tilbake, pluss litt retur av leiebiler. Tar kun registrerte biler, og tar ikke med store deler pga fortolling.

 

Men under covid, og etter Brexit så er vel ikke dette akkurat enkelt nei.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...