Gå til innhold

Ur og klokker


Elvehundre

Anbefalte innlegg

Synes dette forumet bør ha en tråd om armbåndsur, og kanskje også lommeur. Forumet har jo masse beskrivelser om kjøretøy opp mot 5 millioner, da bør det være plass for ur, og kanskje tweed og nickers. Sixpence regner æ med samtlige har. Ser jo at noen i alle fall har gode sko med tildels høye priser.

 

Regel 1, er muligens bare en regel, dette skal absolutt ikke være en tråd for noe som helst av batteri-dingser folk bruker på arma, altså ikke ladbare enheter eller greier der man bytter batteri. Håndleddsinstrument med innebygd kondensator er heller ikke akseptabelt.

 

Årsak til aversjon mot overnevnte utstyr er at de opp gjennom årene har skuffet veldig. Lekkasje fra batterier og/eller kondensatorer har kostet meg mange flotte ur av forskjellige merker. Reparasjonene har blitt uforsvarlig kostbare og flere ganger har ikke det vært mulig å få tak i alle nødvendige deler.
 

Hva bruker dere på armen?

 

Sjøl har æ en Tissot og en Meistersinger.

 

Hjemmekontor, spiste lunsj nå og satt og leste om ett ur. Man skjønner fort at uret koster minst 200 tusen når det er følgende beskrivelse, eller del av beskrivelse: «Kaliber 03.05-C er et moderne integrert kronografverk, med flyback-funksjon og automatisk opptrekk. Urverket har dessuten kolonnehjul og vertikal clutch, som tradisjonelt sett forbindes med kalibere av ypperste klasse. Gangreserven er på solide 60 timer, mens presisjonen understrekes av en COSC_sertifisering.» Chopard Alpine Eagle XL, € 19.100 i Lucent Steel A223 og € 26.700 med innslag av rødt gull i stålet.

 

Ja, det er ikke slik at æ ønske mæ slik ur. Eller ur med priser på dette nivå. Leser jo om dyre kjøretøy på hjul og kjøl, dermed blir det litt ur også. Og kjøretøy finner man fort igjen info om, men info om ur forsvinner ut av hjernen.

 

Kanskje det her kan bli en tråd om slike ur?

 

Ønske aill ein fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Endret av Elvehundre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke enig med deg der,Henry Arnfinn.

Skal det være tweed og slikt skal det være lommeur.

Helst med konfirmasjonsdatoen til tipptipptippoldefar inngravert.

 

Har du et gammelt stueur som fusker er Tikk og Takt storur verkstedet å anbefale.

Han kjører LR også.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, gautes skrev:

Er nok ikke enig med deg der,Henry Arnfinn.

Skal det være tweed og slikt skal det være lommeur.

Helst med konfirmasjonsdatoen til tipptipptippoldefar inngravert.

 

Har du et gammelt stueur som fusker er Tikk og Takt storur verkstedet å anbefale.

Han kjører LR også.

 

 


Gaute da, du må bytte ut lesebrillene dine. Skrev jo at lommeur kunne være en del av tråden. Står i første linje.

 

H A cool

 

1 time siden, sveinikr@hotmail.com skrev:

Et av mine. Seiko automatic fra 1978.

Født samme år som meg.

IMG_20201222_080254.jpg


Artig med eldre ur. Heldig du.

 

Konfirmasjonsuret mitt fra 1974 ble dessverre knust på noen steiner under padletur på skoletur til Hitra i 1976. Vanskelig å tilgi min dumhet ved dårlig sikring av klokke, men hun som var uheldig å miste ned klokka fra klærne mine ble tilgitt fordi hun var den store drømmen dengang :wub:.

 

Reserveklokka, mitt første ur, ble borte på en hinsides avslutningsfest i Alta etter 6-7 ukers jobb ved gruveanlegget Nefelin ute på Stjernøya. Festen var fredag, tirsdag etterpå klarte æ å spise normalt blush. «Røvertia».

 

H A :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk den første klokken min (husker ikke hva det var for noe rart) som jeg fikk da jeg var 5 år eller noe. Konfirmasjonsklokken min (Tissot) og min nåværende klokke som er gullklokka fra arbeidsgiver (Tag Heuer Carrera Calibre 5 Day-Date). I tillegg har jeg arvet diverse gamle klokker, så jeg har vel snart en skuff full av klokker. :D

 

Edit: Konfirmasjonsklokken min ble også knust under en fotballkamp, men ble reparert, og fulgte meg i mange år etter det. :)

 

Endret av trondshj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æ fikk også en Tissot i konfirmasjonsgave.

 

Og æ mista min første klokke i 1977, men husker ikke akkurat når æ fikk den.

 

Hadde nok ikke klokke de første årene æ gikk på barneskolen, har faktisk noen historier fra den tiden om at æ va dårlig til å passe tia. Spesielt etter skoletid blush. Var ikke alltid æ var hjemme til "rett tid" og ingen i familien visste hvor æ var, spesielt søstre kunne være irritert over dette.

 

Tviler på at akkurat det ble bedre når æ fikk klokke. Æ bodde jo lengst fra skolen, av de som gikk i klassen min. Var jo ikke unaturlig at man stoppa hos noen på vei hjem da, og glemte tia. Fikk derfor en regel om at æ "skulle hjæm med sekken før æ dro på ett-eller-annet", men lett å glemme slike regler. Og hadde æ først gått hjem så var det ikke naturlig å gå tilbake.

 

H A 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilde av klokka som brukes mest. Og i tilfelle dere lurer, den har bare timesviseren. Den lille viseren i nedre del av uret er gangreserven.

 

Henry Arnfinn :)

1884EA18-82FB-4BB6-80F1-E5F3CF7A920B.jpeg

12 timer siden, Gin skrev:

Jada, mekaniske armbåndsur er alltid på plass i Defender'n (og ellers).

 

80EC15F6-D953-4A11-AB7D-444CC3B7466C.jpeg

Er dette en «Glasshytte»? Ja, vet det ikke skrives slik.

 

Fint ur. Og veldig fin med hvit skive.

 

hilsen
Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, rang skrev:

Bevares, det var et meget flott ur.

 

Herren har god smak i både kjøretøy og mekaniske armbåndsur:)

 

21 minutter siden, Elvehundre skrev:

Bilde av klokka som brukes mest. Og i tilfelle dere lurer, den har bare timesviseren. Den lille viseren i nedre del av uret er gangreserven.

 

Henry Arnfinn :)

1884EA18-82FB-4BB6-80F1-E5F3CF7A920B.jpeg

Er dette en «Glasshytte»? Ja, vet det ikke skrives slik.

 

Fint ur. Og veldig fin med hvit skive.

 

hilsen
Henry Arnfinn :)

Takker!

Dette er et A. Lange & Sohne, som også lages i Glashütte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Elvehundre skrev:


Hei Jon Andre, her ble det mye batteriklokker. Og det var akkurat det æ ønsket det ikke skulle være i tråden. Står i starten av topic’en.

 

Lar topic stå til i morgen, så sletter æ den.

 

Henry Arnfinn 

Ja... Eg så jo det litt for seint.... 

Får man bøye seg i støvet.... 

blush

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tråd. Klokker skal være mekaniske!;)

 

Jeg bruker en automatisk Longines Conquest til daglig og en manuell Omega Seamaster(oppusset, fra 60-tallet) til pent. 

 

På ønskeliste står en Ball Roadmaster og en Eterna Kontiki.

 

 

 

 

(Også bruker jeg en gammel TAG-Heuer, quartz:unsure:, til "rælbruk")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og bror min fikk hver vår slik av onkelen vår ca. 1970, 8 og 9 år gamle . Det var nok en overdådig gave til så små gutter, og antagelig et forsøk på å veie opp at broren vår ble påkjørt og drept av toget året før.

Min klokke var med på det meste, bl.a. var den innom magen på ei ku. Sveising og vinkelsliper tok knekken på glasset et par ganger. Den ligger et sted i en skuff ennå tror jeg

s-l300.jpg

 

(Nå bruker jeg treningsur på armen)

Endret av Vidar S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første jeg husker var en Timex med gull utseende.

Fikk av en barnløs onkel og tante.

Hyppige glasskift og ett urverk av samme grunner som over pluss at den satt festet på en meget rastløs krabat.

Ble solgt i Kenya til over dobbelt av nypris for å finansiere konkurranseavgifter og mcdeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAG Heuer Aquaracer 2005

 

Min konfirmasjonsgave, som har vært i daglig bruk siden jeg fikk den.

 

Har spesielt den siste tiden vurdert en til, feks en TAG Heuer Monaco, men jeg er så ekstremt fornøyd med Aquaraceren, den har vært på mye forskjellig opp igjennom - så det sitter litt langt inne å la den spille andrefiolin. 

E6CB80E9-75F0-44CA-BC64-9A0F757AF4E4.jpeg

På 24.1.2021 den 20.31, Vidar S skrev:

Jeg og bror min fikk hver vår slik av onkelen vår ca. 1970, 8 og 9 år gamle . Det var nok en overdådig gave til så små gutter, og antagelig et forsøk på å veie opp at broren vår ble påkjørt og drept av toget året før.

Min klokke var med på det meste, bl.a. var den innom magen på ei ku. Sveising og vinkelsliper tok knekken på glasset et par ganger. Den ligger et sted i en skuff ennå tror jeg

s-l300.jpg

 

(Nå bruker jeg treningsur på armen)


Certina DS med skillpaddeskallet bak?

Min far har en slik, den fungerer fortsatt etter en god service :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå roter jeg kanskje til tråden, beklager det i så fall. I skuffer og skap, har jeg fryktelig mye greier liggende. I en skuff har vi liggende masse gamle klokker. De har vi fra foreldre, besteforeldre og fra vår egen tid og oppvekst. Et spr til dere som vet noe om klokker, ser dere noe som det vil være smart å fikse opp?

Camel klokkene er fake. Kjøpt på tur i Asia på 90 tallet. 

Mest nysgjerrig på den blå Citizen klokka i grunnen..

 

20210204_170400.jpg

20210204_170329.jpg

20210204_170305.jpg

20210204_170248.jpg

20210204_170221.jpg

20210204_170143.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...