Gå til innhold

Prosjekt sIIa 88"


martinez6b

Anbefalte innlegg

Etter tolv runder i ringen med stiften som måtte pusses hver gang jeg skulle starte så skiftet jeg den ut. Hadde ikke godt av flere år i skogen den kan man si.

Etter skifte var det tenningsjustering, og det er jo så lenge siden sist at jeg måtte lete godt før jeg fant den lille luka på girkassa...

Tok det simpelt med grunnstilling med prøvelampe til slutt. Prøvde med tenningslampe først, men fikk aldri helt dreisen på det, tenningsbank var resultatet, og mye også. Ikke lett å finne data på hva den skulle være, her er det gehør som gjelder.

 

Når tenningen var i orden så var det å måle CO% og det var et annet prosjekt. Fikk ikke opp CO'n, måtte skru ut gasseren og forske litt. Forgasseren var full av dritt, irret aluminium som lå som en hinne av grums nede i flottørkammeret. Etter en god rens fant jeg ut at det kom falskluft inn ved en blindet slangestuss på webern:

 

IMG_9430.JPG

 

Etter bytte av denne ble det andre boller. Fikk justert CO og tomgang og nå går motoren som en klokke igjen :D

 

En annen ting som har skjedd etter åtte år er en god og bra lekkasje fra bakkant motor. Så det ser ut til at girkasse må ut. Noe som jeg må gjøre uansett etterhvert da clutchen også har blitt seig og treg. Mistenker at den henger litt på splinsen. men sånn er det bare...

Bra jeg ikke har skrudd fast gulvet enda. Noen ganger lønner det seg å være treg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 304
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Fikk tak i regulerbare seteunderstell

 

25_829933858.jpg

 

Hva slags seter passer oppi her?

Tenkte å kjøpe basic puter fra paddocks. Er det noen som kan si ut i fra bilde om det er til midtsete også?

 

Ja, hva skjer'a? Skal jeg kjøpe yttersetene, midtsete og setebelte eller bare ytterseter?

Ser ikke selv hva som passer og jeg må bestille så fort som mulig... Trenger noen deler til disco'n også...fort som f. Japseblekket til fruen synger på siste verset, så her trengs det skikkelig engelsk kvalitet som aldri(?) går i stykker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en ting jeg legger godt merke til og det er at styringen er blitt veldig treg. Selvoppretting er ikke eksisterende og den er veldig tung på rattet.

Hva er det som har satt seg? Er det et endeledd eller flere som har rusta litt, eller er det selve lagrene til swivelhuset som har satt seg?

Da bilen ble forlatt var den helt strøken.

Nye endeledd og nye lagere til swivelhuset var montert.

Kanskje det er selve styresnekka? Eller hjelpesnekka?

Noen med erfaringer på dette punktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har du sjelket olje alle steder inkl. hjelpesnekke og snekke?

 

Har sjekket oljer i dag. Det er fullt opp med olje overalt. Måtte fylle opp litt på fordelingskassa, men det har jo ingenting å gjøre med styringa.

Tenker neste steg er å demontere endeledd og sjekke om hjulene svinger fritt eller om det er snekke evt. hjelpesnekke som henger.

 

Har fått sending fra England også.... Nye seter, speil (på forskjermene:)) viskerarmer og viskerblad, vinduslåser... Ikke mye igjen til EU-godkjenning nå. Men vi får se da lykke til....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
På 10.10.2010 den 12.26, martinez6b skrev:

Nyeste oppdatering!!!!

 

Nå er 196688 på vei igjen...

(ikke på veien altså!)

Men det skjer ting hvertfall.....kanskje blir den ferdig om 4-5 år...

 

med_gallery_1156_9_47224.jpg

 

 

Ja, jeg var jo godtroende i 2010..    4 -5 år...

Er enda ikke ferdig.

Jobbet en del med bilen i det siste, byttet tanken (som var helt for jæ****g inni) 

Skjønte det var noe da jeg skulle tappe ut bensinen som var noen år gammel, for å fylle på fersk bensin. Skrur ut tappepluggen på tanken, ingenting kom ut.

Kjente etter med en finger og måtte trykke hardt for å komme igjennom det laget med drit som har ligget og kost seg i maaange år.

Bensinen var helt grønn og luktet noe helt sinnsykt vondt.

 

Fikk  på ny bensin, vel 7-8 liter. Fikk startet opp, men det var sørgelige greier.

Må nevne jeg renset glassbeholderen og satte inn nytt in-line filter også.

Så kjørte jeg den varm, alt ok så langt. Prøvde et par runder, + inn og ut av verksted noen ganger. Men max kjørte meter var ikke over 5-6 hundre, og på den kjørelengden ble det over en cm møkk i glasset på pumpa, samt at filteret var potte tett..

 

Så ny tank, ny bensinpumpe, nye slanger, filter, overhalt forgasser, har jeg byttet nå. I tillegg til registerkjede og strammer (som forøvrig jeg tror det er noe rart med), Men det står det mere om her....

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.9.2017 den 1.15, martinez6b skrev:

Så nå er det bare registerproblemet igjen

 

Får se om nyeste type strammer/kjede gjør susen. Jeg håper på det:)

 

 

Men det gjordet ikke. Kjedet var for kort til å få på, men strammeren så ut til å passe perfekt.

Mulig man må sette på drevene og kjede samtidig?

Brukte det gamle kamdrevet, nytt kjede, nytt veivdrev, nytt stempel og ny albue og løpehjul.

Fant ut at den gamle konstruksjonen med flere spor i kamdrevet helt genial.... Skjønner ikke hvorfor de slutta med det.

Har ihvertall den mest nøyaktige tenningen jeg har sett på en seriebil noengang.

 

Har tatt noen bilder av hvordan det ser ut etter en kjapp vask med høytrykkspyler..

Bunnpanna under måtte jeg bare male, hadde begynt å ruste.

 

20171007_212400.jpg

 

Ny dynamo, og starter som kan skimtes bak der....

Er veldig fornøyd med den starteren, husker ikke hvor jeg fikk den fra...

 

20171009_211340.jpg


 

20171009_211349.jpg

 

Denne er overhalt, og virker bra, bortsett fra at fjæra på choken er ødelagt, den er for slapp, drar ikke med seg chokespjeldet nok.

 

20171009_211359.jpg

 

 

20171009_211410.jpg

 

Styrenekka som er ganske sliten. Stiller du   den inn perfekt med hjulene rett frem, kniper den ved full sving, noe selvoppretting er det ikke snakk om for å si det sånn...Har kjøpt overhalingsett fra britparts, men har en stor mistanke om at selve akselen er så slitt på midten at den må byttes ut. En ny snekke fra paddocks koster vel rundt 300 pund

En aksel er verre, og får du tak i en så koster den en del....

 

20171009_211441.jpg

 

Ramme og girkasse fra venstre side

 

20171009_211502.jpg

 

 

 

20171009_211532.jpg

 

Ramme og girkasse fra høyre side

 

20171009_214304.jpg

 

Midlertidlig bremselokk...

 Har mista lokket til Clutchmaster, og den passer på der. og der er det helt ny bremsevæske, så det er snakk om prioritering, bremsevæska må skftes ut uansett

 

20171009_214313.jpg

 

Venstre nav

 

20171009_214322.jpg

 

Hyre nav

 

20171009_214347.jpg

 

Denne er nyoverhalt, gnikka og pussa og fått åpnet aksellerelsjons dysa som var potte tett

 

 

20171009_214513.jpg

 

Fotbrønn

 

20171009_214615.jpg

 

Her er det litt å ta tak i :(

 

 

20171009_214635.jpg

20171009_214643.jpg

20171009_214704.jpg

20171009_214715.jpg

 

 

20171009_214609.jpg

 

Tror det er noe feil på tempmåleren. tar jeg den til gods, skjer det ingenting. Den har virket før.

 

20171009_214615.jpg

 

 

20171009_214628.jpg

 

Fotbrønn høyre

 

20171009_214635.jpg

 

 

20171009_214643.jpg

 

20171009_214704.jpg

20171009_214715.jpg

 

Ja, sånn ligger det an med gamlebilen om dagen.

Til å ha stått så lenge ute i skauen og par tre år i drivhus så syntes jeg ikke det er så ille.

Noe rust er det jo, og lakken flasser der man ikke var nøye nok.

 

Så vi får se.. Skal sette på skjermene igjen i morgen hvis jeg orker.

Må jo fikse litt på elanlegget også. ryggeys/arbeidslys bak, kupelys, sikkert andre ting også.

Får se hvor mange år det tar...... ):

 

 

 

 

 

20171009_214403.jpg

20171009_214508.jpg

20171009_214513.jpg

Endret av martinez6b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...