Gå til innhold

Prosjekt sIIa 88"


martinez6b

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en 1966 sIIa 88" 1966 modell i juni (noe deromkring hvertfall..) med defekt motor...Kjørbar, men måtte ha den i lav for å kunne kjøre...og etter en nøye inspekson av ramma, med skrutrekker og lommelykt, så var den bra, fotbrønner måtte sliftes, men alikevel, med en gang jeg så den bilen, var det første jeg tenkte "Den MÅ jeg ha!!Karen skulle ha 20.000 kr for bilen, jeg sa 10 k rett i lomma nå, og den er solg!!!

 

Så etter nye om og men, så kjøpte den for 13 000 kr. Bil hjem på henger, Skaffet en brukt motor, og vips så ble det ny blyfri topp stage2 fra england, + komplett overhaling av motoren hjemme ute i det fri...Pes å jobbe uten proft utstsyr når man er vant til å skru med luftverktøy og løftebukk, alt av verktøy osv.Men det ene baller på seg, og da jeg tenkte jeg skulle være ferdig, i september en gang, så var det masse igjen. Før jul da, tenkte jeg, da skulle jeg bli ferdig... og snøen kom tidlig, selvfølgelig sad.gifsad.gifsad.gif

 

Bil under presenning fra slutten av november helt til nylig..

Har hatt fri denne uka for å kose meg med rovern min smile.gif

Og nå begynner det hele å ta form, så jeg får se om den ikke snart blir EU godkjent og sendt ut i traffikken....Nå tilsammen har jeg vel brukt en 35.000 kr. for bilen, alle utgifter inkludert brukt motor, ny topp, alle lagere og foringer, stempelinger, honing av sylindre, allt av verkstedmatriell og verktøy ( som jeg har masse av enda biggrin.gif ) nye hjulbrønner, alle lamper, radiator, dørtopper, slanger, maling, owatrol, og masse mer sikkert....

Koster penger og tar tid, blir alltid mere enn man regner med, og så går det oftest noe lenger tid...Men det er verdt det biggrin.gifbiggrin.gifbiggrin.gif

Få istand så fort som mulig, så jeg kan kjøre ned på jobben og sjekke bremser og få skrudd platene sammen, med ordentlig karroserilim, og bedre arbeidsforhold:)

 

Blir vel noen flere utgifter, får se hvordan går...ender vel med å bytte alt som kan byttes, selv om det egentlig ikke trengs..Har jo aldri hatt av hjulene enda feks..

Venter til jeg får den på løftebukken, dritt å styre med jekk og bukker på mykt underlag, skulle bare sett når vi hadde en elefantbukk for å løfte inn den nyoverhalte motoren, og da var ikke engang skjermene på!!

 

Er det noen som har noen tips angående varmeapparat? Det orginale lekker, og trenger ny varme.. Seter er også høyt på ønskelista, slippe å sitte på en firkanta skumgummipute dry.gif Andre seter/varmeapparat som passer inn uten for mye mas, og er billige brukte?

 

Kunne jo ha lett rundt og funnet selv, målt og styra, reise rundt til høggere, for å se, måle, vurdere....Har ikke tid, nå må bilen på veien så fort som mulig....

Fikk virkelig ånden over meg for noen uker siden, snart ferdig med det elektriske anlegget mitt nå, og da kan jeg kjøre ned til jobben, hobbykveld bare hver torsdag mad.gif og se hva som skjuler seg inni der..bytter vel pumper/bånd/br.slanger , burde jeg også bytte alle lagere, simringer, osv?

Dempere? Skal vel ha 4 felger og dekk også.

Eller kanskje andre ting dere vet om? Hva kan man beskytte fotbrønnene med? Hjulbuer i plast? Tettelister til dørene, bakdør (luke ned og en opp), kunne vel bare fortsatt mye mere, men føler dette er altformye allerede,så

Har ikke så mange bilder av prosjektet mitt da...de som er tatt, er tatt med 35mm fotokamera, så her å det scannes....

Skal prøve å få lagt ut noen bilder et eller annet sted..

 

Tar gjerne imot tips hvis noen har....

 

Mvh. Martin

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 304
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg kjøpte en 1966 sIIa 88" 1966 modell i juni...

93803[/snapback]

Gratulerer, Martin !

Forøvrig et aldeles uutmerket valg smile.gifcool.gif

Er det noen som har noen tips angående varmeapparat? Det orginale lekker, og trenger ny varme..

Å få tak i et "nytt" originalt varmeapparat er mulig, men de "gis" ikke akkurat bort - dersom du skulle komme over et.

Hender jeg ser et og annet på ebay en sjelden gang...

 

Seter er også høyt på ønskelista, slippe å sitte på en firkanta skumgummipute dry.gif 

Hmmm.... med den modellen og den årgangen så skulle du - iallefall fra begynnelsen - ha "elephant hide" seter. Det er de lys grå med grovt mønster.

Har du disse så ville jeg - dersom jeg var deg - beholde dem.

Skulle du alikevel ønske å skifte dem ut så vet jeg noen der trenger et par rygger +++ i "elephant hide" - så da kan du ta kontakt med meg, så ser vi hva vi kommer til enighet om smile.gif

Originale "elephant hide" seter er skrekkelig vanskelige å finne så ikke gi dem bort eller kast dem ! ohmy.gif

bakdør (luke ned og en opp)

Den bakdøren er av de mindre" enkelt tilgjengelige" - akkurat som det originale Smith's varmeapparatet og de originale elephant hide setene...... sad.gif

Den enkleste løsningen - som også er ihht. originalitet på bilen..... er antageligvis å investere i canvas og beholde den nedre del av bakluken du antageligvis har i dag.

Den nedre luken er enkel å få tak i, mens den øvre derimot er pokker så problematisk å finne sad.gif

Der er litt differanse i de to løsningene, noe du kan se på dette bildet:

user posted image

Lykke til, Martin smile.gif

Vi gleder oss til å se et bilde eller to om en stund smile.gifsmile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagt ut noen få "dårlige" bilder i galleriet, Ligger under Forum bilder

93845[/snapback]

Ingen grunn til å være riktig så beskjeden smile.gif

Hold godt på den to-delte bakdøren din ! De gror ikke på trær, og på bildet ser din ganske så fin ut ! smile.gifsmile.gif

Hadde vært morsomt om du oppdaterte profilen din litt slik at der ble litt enklere å finne ut hvor i verden du og SWB'en din holder hus smile.gif

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nedre luken er enkel å få tak i, mens den øvre derimot er pokker så problematisk å finne  sad.gif

 

Har prøvd å finne en rimelig nedre luke, men jeg synes det er vrient å finne en som ikke koster skjorta. sad.gif Er ikke helt fornøyd med den improviserte luken jeg har nå så det hadde vært greit å få tak i en brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha uoriginale seter så har jeg hørt at seter fra volvo 300 serie er passende, ikke for høye og lette å tilapsse til LR.... smile.gif

93866[/snapback]

 

Enligt min ringa mening blir det problem med för hög framkant, Volvo 460 är avsevärt plattare och sitter i min One Ten cool.gif

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Martin

 

Har ikke vært oppi the pocket valley et par uker nå og følgelig ikke sett den siste tids utvikling. Gleder meg til å seg ferdig bil.

 

Hva øvre luke gjelder, så er disse sjeldnere enn tenner på en høne, men kanskje din ikke så fjerne slektning Sondre, har et liggende? Kanskje til og med litt lenger oppi gata bak låven? Om han har, er det dog ikke sikker han vil bli av med den, men det er lov å spørre.

 

Mens du har holdt på, du har ikke funnet noen spesiel årsak til at hele nedre halvdel av bilen er kledd i dørkplate?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens du har holdt på, du har ikke funnet noen spesiel årsak til at hele nedre halvdel av bilen er kledd i dørkplate?

93942[/snapback]

 

Nei, har ikke funnet noen grunn til det... Har ikke tatt av noen av platene, men syntes det ser helt og pent ut fra baksiden....og jeg kommer nok ikke til å ta de av heller......syntes de er tøffe jeg cool.gif

Begynner endelig å få orden på sikrings/releboksen min nå, blir en omvandlet fryseboks med gummipakning rundt lokket, innmaten er hjemmesnekra med releholdere og sikringsholder fra biltema, blir spennende å se hvordan resultatet blir......

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte nok at det var en til der ute  biggrin.gif

Og bilen er nok samme modell som min ser det ut som...

94042[/snapback]

Der er nok fler enn "bare" en til..... laugh.giflaugh.gif

Hils på 'Blue'

user posted image

88" (SWB) MY: 1966

 

Reg. nr er ikke så langt fra et av de to tidligere nevnte, men "A" bokstaven måtte være med rolleyes.gif .

Hun er jo en S2A må vite smile.gifsmile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ser ut som et fint eksemplar det der smile.gif

 

Sjalu på soft-toppen, skulle gjerne hatt sånn jeg og.......men må vel spare massse først.....

Nye dekk er første pri.....

Skal ut å handle litt småplukk hos EWS på onsdag, har tatt fri på torsdag og fredag, så da blir det skruing og kos biggrin.gif

Må jo få den på veien snart, som den "gale" entusisast jeg er så blir 196688 bruksbilen min, har ingen annen bil å bruke...lei av buss og gåing, skal bli deilig å kunne kjøre en skikkelig bil til daglig.....selv om alle jeg kjenner mener jeg ikke er særlig vel bevart..... (untatt LR fansen da)

 

Har fått låne et digitalkamera, så tenkte å ta noen bilder å legge ut hvis noen er intr. i å se....

Skulle gjerne hatt synspunkter på sikringsboksen min, feks....

 

Hvordan får man lagt inn bilder i selve innlegget??

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nedre luken er enkel å få tak i, mens den øvre derimot er pokker så problematisk å finne  sad.gif

93829[/snapback]

 

Litt feilformulering fra min side der......både nedre og bakre luke er i god stand, jeg tenkte på gummilister for å tette.....

 

er det å få tak i orginalt eller finnes det alternative løsninger??

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får man lagt inn bilder i selve innlegget??

94337[/snapback]

Først legger du bildet du vil ha på et passende sted på en webserver. Det må altså være allment tilgjenglig på nettet før du vil bruke det i innlegget. Du kan for eksempel bruke fotogalleriet her på forumet.

Når du kommer til det stedet i teksten du vil ha bildet klikker du -knappen over der du skriver innlegget. I adressefeltet som dukker opp skriver eller limer du inn nettadressen til bildet. F.eks. "http://www.lrforum.com/forum/uploads/1106998552/gallery_446_9_59568.jpg" .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da ble det varmeapparat på meg i dag gitt biggrin.gifbiggrin.gifbiggrin.gif

Har slitt med å få tak i et tett register, disse koselige runde varmerne som er umulig å få tak i.....

Tenkte også på alternative løsninger, fra andre biler, eller en SIII.....noe som innebar å kappe hull i skjerm og i torpedo....noe jeg har vurdert og tenkt masse på.....

 

Hadde jo egentlig ikke noe særlig lyst til å gjøre det, men så meg nesten nødt til det en stund....MEN, etter en tur til Erik Winther Sørensen ved liertoppen i dag, så fikk jeg jommen meg kjøpt et flunka nytt register, til SI riktignok, men det ser ut til å passe meget bra....sjekket på nettet i går, fant et register rund type, men prisen var på 149 £ + frakt + moms på del og frakt.....hadde jo blitt en sum på 1741 kroner pluss mva = 2176 + frakt og moms på frakt i tillegg.....

Så jeg var veldig spent på hvilken pris han skulle ha.

Og det var 600 kroner!!!!!! blink.gifblink.gif

Så da slo jeg til..... cool.gif Skal ut å sjekke om det passer ASAP....

og gjør det ikke det sad.gif så får jeg pengene tilbake...

Men kan ikke se noen forskjell, annet enn bittelitt tynnere rør ut/inn...og det er ikke verdens undergang.....

 

Har også oppdaget at slange/røropplegget til v.apparatet er hjemmesnekra, og det ikke særlig bra, for tynne rør i forhold til slangene, osv.

Er det noen som har løsningerpå dette? Nå går det et kopperrør festet i toppdekselboltene, med noen slanger her og der, ser jo ikke bra ut i det hele tatt....når innerdiameteren på slangen er minst 5-6 mm større enn rørets ytterdiameter, da blir det ikke pent...fikk det jo tett, men måtte bruke flere slangeklemmer...Hvordan skal det være orginalt? Har sett kopperrør i metervare på biltema, må vel finnes noen slanger jeg kan bruke også, for å få dette så bra som mulig.....

Har fått tatt noen bilder av bilen også, men må til en kamerat og overføre de til PC'n. Så det kommer flere bilder snart.....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veeeel, der tok vi gleden littegranne på forskudd, det nye registeret var jo ca. 2 cm lavere enn det orginale, noe som gjorde vifta altfor lang....tok bortialt som var av deksler, uansett hva jeg gjorde......

Ikke bare det, rørstussene inn/ut var også plassert mye lenger inn mot midten enn det jeg hadde fra før.......

EWSørensen sa jo det var et s1 register.....så hvis det ikke passet kunne jeg bare levere det tilbake, noe jeg da blir nødt til å gjøre.....

 

Men, så over til meg og min uvitenhet.......Har alltid levd i troen på at slike registere ble loddet med sveiseflamme og sveisetråd av noe slag, helt til en på jobben, en gammel mini entusiast (tror han har rundt 38 av dem), sa at der var det bare å bruke loddebolt og loddetinn.....og ved nærmere inspeksjon så jeg at, jo dette ser da ut som loddetinn!!!

 

Satte på slangene, tettet den ene med skaftet på en skrutrekker, stappa registeret ned in 10l bøtte med vann og blåste alt jeg var kar om i den andre slangen...lekasjen var akkurat der jeg mistenkte, fyrte opp loddebolten, forøvrig en veldig liten, ikke beregnet på den type lodding...

 

Tok en goood stund før det ble varmt nok til at jeg fikk løsnetkjøleribbene som var over bruddet...Kjørte på med en god dose tinn, smurte og holdt på en god stund...Ny blåsetest, ingen bobler!!! Men jeg tok ingen gleder på forskudd, måtte få på ordentlig trykk for virkelig å "stressteste" mitt nylappede register.

 

Så kom Jan Ragnar forbi, han hadde jo tilgang på trykkluft, jeg ble med han, og kjørte fullt trykk...ingen bobler!!! Men vi fikk liksom ikke tettet godt nok rundt blåsepistolen... Fram med en slangeklemme og skru til....Fullt trykk på, ingen bobler.....så plutselig sier det BANG ohmy.gifohmy.gif

Det var skrutrekkeren som satt i den andre slangen som smalt ut i høy hastighet.....utrolig flaks jeg ikke fikk den rett i øyet, der jeg satt på huk og tittet oppi bøtta etter bobler..men skal love jeg skvatt godt.....hørtes ut som en champagnekork etter dagesvis i en malingsblandemaskin....

 

Uansett, jeg klarte nå å tette registeret mitt selv, med en loddebolt og loddetinn...

Så da er det bare å sette det hele sammen og putte det i bilen igjen....

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, jeg klarte nå å tette registeret mitt selv, med en loddebolt og loddetinn...

Så da er det bare å sette det hele sammen og putte det i bilen igjen....

94751[/snapback]

 

SÅ BRA user posted image

 

Det går helt greit å lodde registeret - i denne artikkelen som jeg la ut link til i en annen tråd beskrives hvordan man kan lage seg et nytt dersom det originale er helt ureparerbart.

 

Grunnen til at registeret til S1 ikke passet var kanskje at det var til en annen type varmeapparat. Til S1 ble der, avhengig av produksjonsår, brukt to ulike typer fra to produsenter.

En del norske biler (både S1 og S2) ble utstyrt med lignende runde varmeapparat fra Bosch (etter ankomst til Norge, Bosch varmeapparat ble ikke levert fra LR)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg endelig overført noen bilder til PC'n min....dermed også lagt de ut på nett......

 

Hjemmelaget sikrings/releboks, god kontakt med + til alle sikringer.....

 

user posted image

 

 

Underside i boks......

 

user posted image

 

Overside i boks....

 

user posted image

 

Lokket av....

 

user posted image

 

Hjemmeloddet register biggrin.gif

 

user posted image

 

Og litt høydeforskjell ute og går???

 

user posted image

 

Mon tro hvor oljelekasjen kan befinne seg da?????

Sånn skal det se ut biggrin.gif

 

user posted image

 

Ikke helt ferdig med alt kan man trygt si sad.gif

 

user posted image

 

user posted image

 

user posted image

 

 

Kan vel ta noen bilder etterhvert som jeg blir "ferdig" med det lille som står igjen før jeg er ute og kjører på veien, hvis det er interesse for det smile.gif

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gamle varmeapparatregisteret (til venstre på bildet) ser ut til å være til et Smiths apparat, mens det nye (til høyre) er til et Clayton varmeapparat.

 

Clayton ble brukt på serie 1, Smiths på serie 1, 2 og 2A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel ta noen bilder etterhvert som jeg blir "ferdig" med det lille som står igjen før jeg er ute og kjører på veien, hvis det er interesse for det smile.gif

94965[/snapback]

Jeg våger meg å svare - på et samlet LRForum's vegne:

 

Ja ! smile.gif

 

Ja takk, gjerne ! smile.gifsmile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg våger meg å svare - på et samlet LRForum's vegne:

 

Ja !  smile.gif

 

Ja takk, gjerne !  smile.gif  smile.gif 

95012[/snapback]

 

Skal da prøve å ta litt bilder underveis.......

 

Har ikke fått gjort mye synlig arbeid i pinsen, så drømmen om slutten av mai sliter jeg litt med å få til sad.gif

 

Neste mål er hvertfall å komme meg en tur til Landstreffet på Evjemoen og møte masse folk, samt å få prøve meg litt i terrenget.....aldri vært utenfor veien (ikke med vilje hvertfall blink.gif ) Så jeg trenger nok litt kursing der.....

Ifølge Gaute, som forøvrig har vært en kjemperessurs og tipset meg masse(TakkTakkTakkTakkTakkTakkTakkTakkTakkTakkTakkTakkTakkTakkTakkTakkTakkTakkTakkTakkTakkTakkTakkTakkTakkTakkTakkTakkTakkTakkTakkTakkTakkTakkTakkTakk), nevnte at der var det løyper for alle og enhver...

 

Får vel begynne i det små og ta steg for steg.... cool.gif

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...