Gå til innhold

Altox wbus 5 gps på Disco 4


Audun75

Anbefalte innlegg

Er det andre som bruker altox som sliter med spenningsfall? Jeg får feilmelding omtrent hver gang jeg bruker den, feilkode 05 og 84. Batteriet (Bosch 95Ah) i bilen er ca ett år, ladet opp flere ganger med smartlader (recovery). Ligger på 12.4v i hvilemodus, dropper ned til 12.1-12.2 ved oppstart av Webasto og går ytterligere ned til rundt 11.7-11.9v, så da stopper Webastoen og gir feilmelding gjennom Altox. Har målt spenningen med multimeter direkte på batteriet, og funnet ut at altoxappen viser ca 0.4-0.5v mindre. Har prøvd de fleste forslag og tips jeg har snappet opp her i forumet og på Facebook. Men blir ikke klok på alt, så ville høre om noen har opplevd det samme. Screenshot_20210118-101856_Messages.jpg

Screenshot_20210118-101738_Messages.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, du vet hva, har lest siste dager at D4 har BAS system for bilbatteri som lader den bare ved kritisk batteritilstand.
Du kan prøve å kjøre altox ved lading gjennom ctek, når batteriet er fult. Om det er sak da tilleggsbatteriet kan hjelpe deg. 
 

har du prøvd å lese feilene på bilen ved diagnose utstyr? Kan det vare sak med dynamo?

Endret av Timo@
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk testet batteriet nå hos naboen, og det ligger på 77%. Målte forbruket med Webasto på, og det var mellom 12 og 15 ampere. 

 

Har ikke kjørt diagnose gjennom bilen, kun gjennom altoxappen. Har prøvd å kjøre Webasto med lader tilkoblet, selv da stopper den. Kan alternativet være å bytte til litt større batteri? Spenninga ligger på 14.6-14.7 under kjøring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har neste erfaring på D3 med feil på brennkammeret. Etter ful lading og tilkoblet lader starte Webasto fra ca 10 forsøk uten melding om lav spenning. Jeg viste at brennkammeret funker ikke som det skal og utetemperatur var -15C den tiden. Batteriet som jeg har er Sønnak 100ah fra 2017. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering: Etter å ha lagt fram problemet for en batteriforhandler, viste det seg at jeg hadde et vanlig blybatteri. Disco 4 skal ha AGM batteri, som den også kommer med fra fabrikken. Kjøpte et Varta AGM Silver Dynamic 95ah 850 CCA. Så får vi se om det lever opp til forventningene, klarte å kjøre Webasto i 20 min i dag uten stopp. Neste uke blir det kaldere vær, så blir spennende å se da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.1.2021 den 21.05, Timo@ skrev:

Jeg har neste erfaring på D3 med feil på brennkammeret. Etter ful lading og tilkoblet lader starte Webasto fra ca 10 forsøk uten melding om lav spenning. Jeg viste at brennkammeret funker ikke som det skal og utetemperatur var -15C den tiden. Batteriet som jeg har er Sønnak 100ah fra 2017. 

hei, har du en beskrivelse på hvordan rense brennkammeret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Trond O said:

hei, har du en beskrivelse på hvordan rense brennkammeret?


https://www.disco3.co.uk/forum/robbies-guide-fbh-servicing-repair-136766.html
 

tenker at min funker ikke pga glowplug. Må måles motstand som beskrevet i guide. Etter brennkammeret bytte Webasto funker som det skal. 

Endret av Timo@
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Audun75 skrev:

Oppdatering: Etter å ha lagt fram problemet for en batteriforhandler, viste det seg at jeg hadde et vanlig blybatteri. Disco 4 skal ha AGM batteri, som den også kommer med fra fabrikken. Kjøpte et Varta AGM Silver Dynamic 95ah 850 CCA. Så får vi se om det lever opp til forventningene, klarte å kjøre Webasto i 20 min i dag uten stopp. Neste uke blir det kaldere vær, så blir spennende å se da.

Fik  du  nulstillet bilens  BMS,  når den fik nytt batteri :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit 1,5 år gammelt 100ah Sønnak batteri presterer ikkje særlig mer det heller.. Kjører aldri full runde med tidsinnstilt klima før den stoppa. , Så monterte motorvarmer med pumpe og kupévarmer istedet. Her er en oversikt fra da eg glømte å avstille den fra dagen før. 

Screenshot_20210109_104234_com.android.gallery3d.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.1.2021 den 20.40, Hefty skrev:

Fik  du  nulstillet bilens  BMS,  når den fik nytt batteri :rolleyes:

Ja, ble skiftet på mitt faste verksted, liten misforståelse gjorde at han trodde at det allerede var skiftet når jeg kom til han, men jeg hadde bare kjøpt det. Sa at det ikke spilte noen rolle om han gjorde det før han skiftet det:blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...