Gå til innhold

Levetid understellsdeler


JokerS30

Anbefalte innlegg

Spørsmålsstillingen denne gangen gjelder helt konkret en liten Japse-suv, men likvel er det relevant for flere tror jeg:
Hva slags levetid kan man regne for fjører og dempere, på vanlige biler ?

Jeg søker litt rundt på nettet, og mens Benny fra Broom mener et sett fjører og dempere bør vare 200 000km, så mener f.eks Monroe at støtdempere bør byttes etter omlag 80 000km.

Jeg har fått rykte på meg av familiemedlemmer om å være " litt vel ivrig " på å oppgradere understellsdeler, men det slår meg ofte hvor mye bedre bilen blir til å håndtere last, i svinger, over fartshumper osv med nye deler under. Ofte opplever jeg " helt ny handling " for bare noen få småkroner.
 

Rent konkret snakker jeg om en Suzuki Grand Vitara bensin 2006 modell, kjørt ca 175 000km. Jeg syns den er veldig sigen bak, og blir ganske stump med last + passasjerer.
Det er ingenting feil på komponentene, ingen fjørbrudd eller lekkasjer, likevel vurderer jeg seriøst å oppgradere, for å kjenne hva effekt det har.

Dermed begynte jeg å surfe rundt, uten egentlig å finne noen gode svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man merker jo gjerne ikke forskjellen før etter man har byttet noen store komponenter. Bytt fjær og dempere, så merker man hvor dårlig det gamle var, selv om de tilsynelatende var i orden. 

 

Når man skal bytte er jo en litt personlig preferanse. Jeg byttet nok også litt for tidlig ifølge mange, men bilene er gode å kjøre ifølge meg og andre som låner de. 

Koster det ikke skjorta ville jeg byttet når.de er rundt 10år gamle, eller rullet rundt 200k. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fastsette levetid på dempere og fjærer er ikke lett.

Alt avhenger av bilens hastighet over humper i veien, jobbveiens beskaffenhet og bilens gjennomsnittslast.

 

Hadde kunde med D2 ,kronisk dårlig tid og et titalls fartshumper til og fra jobb og barnehage hver dag.

Byttet forfjører og dempere x 4 på hver service.

Selv vet jeg at toglinja i øvre Numedal knekker 3 av 4 dempere etter 5 stasjoner.

 

Fjærknekk er slett ikke vanlig at sjåfører oppdager.

Demperbrudd oppdages oftere men den gradvis reduserte virkning går de aller fleste hus forbi.

Noen merkeverksteder vet jeg målte bilens høyde ved service og sa fra til kunden.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye vekt i bilen og humper som Gaute beskriver er en skikkelig killer. Traff et par fra Sveits i Mongolia som kjørte Defender med både spesialbygget 180 liters dieseltank + vanntank + mye annet ...  og med begge standard bakfjærene knekt (sikkert også defekte dempere).  Levetid er avhengig av bruk (ref Gaute), oppgrader hvis heftig bruk - hvis vanlig familiebil så er alt standard og merkeverksted bør oppdage dårlige dempere og segne fjærer. Hvis entusiast med litt inspirert kjørestil så sjekker du selv og mener selv når du føler for å skifte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, GuttormG skrev:

17 år med Pajero, byttet dempere en gang. Ingenting annet i understell.

Nei, men betyr det at det er " bra " fortsatt, eller betyr det at det er helt ?

Jeg har en snikende mistanke, om at endel deler, som dempere og fjører, er litt sånn som dekk. Et sett dekk kan jo ha veldig bra med mønster, men likevel være totalt ubrukelige.

Jeg påpeker at ingenting er knekt eller ødelagt, den bare føles veldig slapp-ish når den lastes litt skikkelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

175 000 km, bytt deler.

 

Bilen er 17 år, bytt deler.

 

Opplever at fjærer, hvis de ikke knekker, har en tendens til å bli stivere. 
 

Bruksbilen fra Japan, nå 20 år, byttet til nye fjærer og dempere foran og bak for 10 år siden (tidlig 2011), da var bilen gått ca 90 tusen. Bytta igjen fjærer og dempere bak april 2020, nye dempere foran i sept 2020 (mulig æ angrer på at æ ikke bytta fjærer samtidig). Bilen hadde gått ca 290000 da.

 

Blir helt annerledes å kjøre med nye deler.

 

Ledd og kuler byttes når det er behov.

 

H A :)

Endret av Elvehundre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, JokerS30 skrev:

Nei, men betyr det at det er " bra " fortsatt, eller betyr det at det er helt ?

 

 

Ny eier er mekaniker på merkeverksted og fant ingen grunn til å bytte noen deler.  Nå klarte han å ta livet av bilen etter et par år da så hvor lenge det ville holdt får vi aldri vite.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre har sagt, kor lenge fjærer og støtdempere varer er veldig avhengig av bruk. Og sikkert og design og utføring. På Nissan Terrano 2 eg hadde trur eg originaldemperane holdt rundt 150 000km. Etter godt over 300 000km med høgt tempo på dårlege vegar  bytta eg bil. Parker på flat mark lente bilen seg då litt over mot eine sida. Eg såg aldri at det var knekte fjærer, men det var utmattningssprekker i karroseriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terrano 2 hadde torsjonsfjærer framme, etterfølgeren Pathfinder trur eg hadde spiralfjærer. Det same skiftet skjedde på pickup'ane også ein gang etter år 2000. Tipper enklare produksjon og lettare å lage progressive fjærer var bakgrunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, lafterolf skrev:

Har ikke de fleste japser torsonsfjører foran? 

De er jo vanligvis solide. Jeg byttet bladfjører bak på izusuen den tiden jeg slet på dem. 

Vel, Suzuki 4x4 har nå hatt spiraler rund baut så lenge jeg kan huske. Salige 413 var vel siste med bladfjører, den gikk ut i 1989...



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...