Gå til innhold

Hvilke (ettermonterte) instrumenter har du i Defendern din?


Mr. Croft

Anbefalte innlegg

Dashboardet i min 300TDI Defender ifra 1996 trenger en oppgradering da plasten sprekker både her og der. Men da kommer jo også spørsmålet opp om jeg kunne ønske meg flere instrumenter opp og om jeg kanskje skal bytte ut brytere, varsellamper og kanskje til og med eksisterende speedometer? I alle fall er jeg ganske sikker på at klokka skal ut og erstattes med en turteller. (Men har ennå ikke funnet beregnet diesel motor og som bare er 52mm, tips motas med takk). Pr. i dag er det eneste jeg har ekstra et voltmeter, i tillegg tror jeg at jeg ønsker meg oljetrykk og turbotrykk. Her på forumet er sikkert mange som har gjort mye spennende og har erfaring med hva som er nyttig/mindre nyttig. Kanskje dere kunne dele noen tanker og gjerne et bilde eller to av deres oppsett til inspirasjon for meg og andre.

 

Under har jeg lagt inn noen bilder frekt og freidig snappet på nett slik at stemningen i alle fall blir satt.

 

Gleder meg til å se og høre hva folk har gjort her i Norge.

 

 

4.JPG

5.jpg

6.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pill minst mulig på orginalutstyret og kablingen.

Legg opp nytt det du vil ha til ekstrautstyr.

Veldig greit å feilsøke etterpå når gremlins står i kø.

Ryddet mye i kundebiler ved strømfeil og egne også.

Men har fortsatt (for?) mye ekstrautstyr som er kjekt å ha....

 

Turteller,ryggekamera,vanlig kamera, CBradio,div strømuttak og ladere, GPS, voltmeter , temp for ute og inne,

Brytere til ARB, x 3 ,Webastostyringer X2, winchstyring , hovedstrøm x 3  for winch,exutstyr og bil generelt, manuell alarm , utkobling av ARB og TC , 

lys på takrigg x 6 ,spredere,exlys, ekstra horn, strømuttak bak x 2 ,sikkert glemt noe. 

Bør kanskje rydde litt da hardcore offroad er et blekt minne. blush

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt utover originalt senker verdien. Turbotrykk har man ikke bruk for så lenge man ikke har justering av turbo fra innsiden. Skulle noe ettermonteres er turteller noe som er kjekt å ha, men ikke nødvendig.

 

Skulle jeg gjort en oppgradering ville jeg satset på instrumentpanel fra td5. Det gir veldig fint og godt lys inni instrumentene. 

Oppskrift finnes sikkert på den store interweben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bil og salgsverrdi er ikke et tema. Jeg selger aldri.

Men oppgradering med enkel tilbakestilling om årtier av ny entusiast er absolutt det beste for bruktbilverdien.

Alt på dahbord som leses av under kjøring gir mindre tid til å holde øye med trafikken.;)

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2021 den 0.06, Mr. Croft skrev:

Dashboardet i min 300TDI Defender ifra 1996 trenger en oppgradering da plasten sprekker både her og der. Men da kommer jo også spørsmålet opp om jeg kunne ønske meg flere instrumenter opp og om jeg kanskje skal bytte ut brytere, varsellamper og kanskje til og med eksisterende speedometer? I alle fall er jeg ganske sikker på at klokka skal ut og erstattes med en turteller. (Men har ennå ikke funnet beregnet diesel motor og som bare er 52mm, tips motas med takk).

 

Dette får du på de fleste bilrekvisita eller båtbutikker, evt. søk på turteller eller tachometer 52 mm diesel så ramler det inn mye 

 

23 timer siden, gautes skrev:

Alt på dahbord som leses av under kjøring gir mindre tid til å holde øye med trafikken.;)

 

Eller som en lokal rallykar fra mine gamle hjemtrakter sa " Har du tid til å se på turtelleren går det for sakte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trekker ofte store tunge tilhengere, type 2,5 tonn og mer.

Så jeg skal skaffe meg transferkasse temp måler og vurderer eksostemp måler.

Men først må jeg vist ha ny motor i trolljegeren :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2021 den 9.39, gautes skrev:

Pill minst mulig på orginalutstyret og kablingen.

Legg opp nytt det du vil ha til ekstrautstyr.

Veldig greit å feilsøke etterpå når gremlins står i kø.

Ryddet mye i kundebiler ved strømfeil og egne også.

Men har fortsatt (for?) mye ekstrautstyr som er kjekt å ha....

 

Turteller,ryggekamera,vanlig kamera, CBradio,div strømuttak og ladere, GPS, voltmeter , temp for ute og inne,

Brytere til ARB, x 3 ,Webastostyringer X2, winchstyring , hovedstrøm x 3  for winch,exutstyr og bil generelt, manuell alarm , utkobling av ARB og TC , 

lys på takrigg x 6 ,spredere,exlys, ekstra horn, strømuttak bak x 2 ,sikkert glemt noe. 

Bør kanskje rydde litt da hardcore offroad er et blekt minne. 

Hadde vært moro med et bilde av oppsettet ditt Gaute.

 

Jeg har også ARB, og disse plast bryterne med lokk som faller av til stadighet er en av grunnene til at jeg har lyst til å bytte. (Mulig jeg har dårlig kvalitet på mine brytere, ser like ut men noen av dem kommer vel ifra Biltema). Selve Dashboardet mitt er vel egentlig ikke så verst men har kjøpt en webasto som trenger en bryter og har også noe annet som trenger bryter og da blir det fult.  Da binacle også er sliten med sprekker og ikke sitter helt optimalt lenger fikk jeg planer om å bytte også dashen for å få litt helhet, samt få plass til fremtidige addons :)

 

Når det gjelder verdi så er dette ganske uinteressant. Bilen skal være praktisk for mitt bruk, og utstyres deretter. Under er et bilde av hvordan det ser ut hos meg nå. Ting er vel montert i et MUD Defender Console nå.

 

 

Min.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...