Gå til innhold

Noen knall flinke mekanikkere her?


Dan

Anbefalte innlegg

På 10.1.2021 den 10.15, Brage skrev:

Hei igjen Dan.

 

Skjønner det er den Disco V8ern du plages litt med.

 Husk hvis bare løfterne er skadet ( dvs at kammen er hel ), så skal du kun fjerne ventil deksler, innsug, innsugs manifoil og valley gasket for å utbedre eventuell feil med kam / løfter klaringen.

1 stk kit med genuine løftere koster ikke allverden, så her bør du kunne komme unna med noen få tusen lapper. 

I tillegg, siden du nok ikke har åpnet motoren ennå, så kan den tikkingen/ klapringen faktisk komme fra en enkel vippe arm. Det er ikke helt uvanlig at putene på vippearmen knekker og faller av. Så det gjenstår og se.

 

Hvis det nå skulle vise seg å faktisk være løfterne, så trenger du kun dette.

Valleygasket, insugs pakninger, nye ventildeksel pakninger+ de o-ringene på vannrørene inn til insuget.

eventuelt- løfter kit, +kanskje noen vippe armer, +kanskje noen støtstenger.

Så må du ha ett shim kithttp://www.v8tuner.co.uk/products/large/pic95.jpg

 

Det er dette kittet som er essensielt for å få riktig avstand/ press på ventilløfteren. Du legger altså disse platene under bukkene som holder vippearms akslingen, med den tykkelsen på shimmen som i snitt gir deg den riktige klaringen innenfor hver bank.( du må bruke lik tykkelse shim under alle fire bukkene på hver side )

 

Når du har disse tingene er det hverken så mye jobb, eller spesielt vanskelig å få klaringen riktig. Men som sagt det er en tålmodighetsprøve for du må gjerne skru vippe arms akslingene av og på en del ganger for å få det riktig, samt kontrollere og rotere på kammen x antall ganger for hver løfter.

 

Uansett anbefaler jeg deg først å åpne motoren for å finne den aktuelle feilen først, så ta det derfra. Det bør uansett ikke bli spesielt dyrt, med mindre kammen er gåen.

Selv med gåen kam snakker vi langt under 10 tusen kroner... men litt mer jobb da.

 

Mvh Brage 

 

 

Brage 

Sliter fortsatt  3 sylindere på førersiden bilen var igang og gikk supert i 5 dager før den mista futten ny coil ledninger plugger motor ECU chippa alle sensorer sjekket byttet bra compresjon 

Toppene slipt nye løftere osv 

 

Hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

19 timer siden, Jari skrev:

Er du sikker på at klaringen på ventilløfterne er OK ?

Nei for det er utført av verksted denne gangen 

Bilen frakta jeg hjem i går, starter går litt ujevnt , feilkode sylinder 2 3 4, på tomgang spinner motor greit ,men den fusker gir ikke nok i futt ved kjøring, verksted påstår komp test ok ,bra komp på alle 

 

Litt i villrede nå 

Hvorfor skulle feilen på sylinder 8 bli borte når ny ECU ble montert og istedet fusker nå 2 3 4 ???

 

Akkurat nå, Dan skrev:

Nei for det er utført av verksted denne gangen 

Bilen frakta jeg hjem i går, starter går litt ujevnt , feilkode sylinder 2 3 4, på tomgang spinner motor greit ,men den fusker gir ikke nok i futt ved kjøring, verksted påstår komp test ok ,bra komp på alle 

 

Litt i villrede nå 

Hvorfor skulle feilen på sylinder 8 bli borte når ny ECU ble montert og istedet fusker nå 2 3 4 ???

 

Jeg har lurt på om noe har løsnet litt, rart at motoren fungerte supert i 5 dager og så blæ 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en enkel måte å sjekke om det er tenningen som fusker på turtall og det er tenningslampe på de sylindrene som feiler

Bør være enkelt å se forskjell hvis du flytter klypa til en sylinder som er OK mens motoren fusker.

Det går også til en viss grad å sjekke forspennet på løfterne uten å ta av innsuget. Da må du på en eller annen måte bende ned ventilen 

til støtstangen er løs og ta det på øyemål hvor mye det beveger seg på støtstangsiden, skal vel være 0,5 - 1,5 mm hvis jeg husker riktig.

Har ikke gjort dette selv på Rover V8 men noe lignende for å justere slaglengde på injektorer til gammel Cummins.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Etter 9 mnd går bilen fortsatt ikke rent 

Er litt i kjelleren her 

Venter på gass spjeld føler og diagnose måler 

Snart ikke noe igjen av gammalt 

Det virker som den får for mye drivstoff 

Plugger soter og lukter bensin 

Akkurat nå, Dan skrev:

Etter 9 mnd går bilen fortsatt ikke rent 

Er litt i kjelleren her 

Venter på gass spjeld føler og diagnose måler 

Snart ikke noe igjen av gammalt 

Det virker som den får for mye drivstoff 

Plugger soter og lukter bensin 

Ny coil ledninger plugger dyser følere 

Har 02 sensor liggende men får ikke løsna de gamle 

Hvor har jeg ikke lett ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.1.2021 den 10.15, Brage skrev:

Hei igjen Dan.

 

Skjønner det er den Disco V8ern du plages litt med.

 Husk hvis bare løfterne er skadet ( dvs at kammen er hel ), så skal du kun fjerne ventil deksler, innsug, innsugs manifoil og valley gasket for å utbedre eventuell feil med kam / løfter klaringen.

1 stk kit med genuine løftere koster ikke allverden, så her bør du kunne komme unna med noen få tusen lapper. 

I tillegg, siden du nok ikke har åpnet motoren ennå, så kan den tikkingen/ klapringen faktisk komme fra en enkel vippe arm. Det er ikke helt uvanlig at putene på vippearmen knekker og faller av. Så det gjenstår og se.

 

Hvis det nå skulle vise seg å faktisk være løfterne, så trenger du kun dette.

Valleygasket, insugs pakninger, nye ventildeksel pakninger+ de o-ringene på vannrørene inn til insuget.

eventuelt- løfter kit, +kanskje noen vippe armer, +kanskje noen støtstenger.

Så må du ha ett shim kithttp://www.v8tuner.co.uk/products/large/pic95.jpg

 

Det er dette kittet som er essensielt for å få riktig avstand/ press på ventilløfteren. Du legger altså disse platene under bukkene som holder vippearms akslingen, med den tykkelsen på shimmen som i snitt gir deg den riktige klaringen innenfor hver bank.( du må bruke lik tykkelse shim under alle fire bukkene på hver side )

 

Når du har disse tingene er det hverken så mye jobb, eller spesielt vanskelig å få klaringen riktig. Men som sagt det er en tålmodighetsprøve for du må gjerne skru vippe arms akslingene av og på en del ganger for å få det riktig, samt kontrollere og rotere på kammen x antall ganger for hver løfter.

 

Uansett anbefaler jeg deg først å åpne motoren for å finne den aktuelle feilen først, så ta det derfra. Det bør uansett ikke bli spesielt dyrt, med mindre kammen er gåen.

Selv med gåen kam snakker vi langt under 10 tusen kroner... men litt mer jobb da.

 

Mvh Brage 

 

 

Brage vet du om noen super v8 gutt ?

Nå står jeg fast 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Dan.

 

Ser du har prøvd mye.

Min erfaring er at 4.6 V8 motoren /med Bosch motorstyringen er sensitiv på sensorene. Her nytter det ikke med "billig" uorginal vare. 

Throttlespjeld sensor - må være original

O2 sensorer - må være original

 Disse har du ikke fått skiftet leser jeg, feilen kan ligge der. Kapp bort ledningen slik at du får en vanlig pipe over, du skal jo ha på nye uansett. Normalt vil du få de av da, så monterer du nye originale med litt antiseize ( kun på gjengene ) 

Maf sensor - må også være original

 

Alt dette er Bosch, og er ofte meget dyrt sammenlignet med uorginal vare, derfor kan det være fristende å kjøpe uorginalt. Men det er kun Bosch som fungerer. Jeg har prøvd.

 

Håper du får det til.  

Mvh Brage   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.9.2021 den 11.59, Brage skrev:

Hei Dan.

 

Ser du har prøvd mye.

Min erfaring er at 4.6 V8 motoren /med Bosch motorstyringen er sensitiv på sensorene. Her nytter det ikke med "billig" uorginal vare. 

Throttlespjeld sensor - må være original

O2 sensorer - må være original

 Disse har du ikke fått skiftet leser jeg, feilen kan ligge der. Kapp bort ledningen slik at du får en vanlig pipe over, du skal jo ha på nye uansett. Normalt vil du få de av da, så monterer du nye originale med litt antiseize ( kun på gjengene ) 

Maf sensor - må også være original

 

Alt dette er Bosch, og er ofte meget dyrt sammenlignet med uorginal vare, derfor kan det være fristende å kjøpe uorginalt. Men det er kun Bosch som fungerer. Jeg har prøvd.

 

Håper du får det til.  

Mvh Brage   

Takker orginaldeler bestilt, får håpe den snart går 8 mnd på verksted før jeg hentet den med Viking 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, torke skrev:

Ser du skriver nye plugger, har du sjekket med tenningslampe? Har opplevd at pluggene virker når jeg skrur ut og tester i friluft, men når jeg monterte de igjen virket de ikke. Du kan jo ha fått et parti med dårlige plugger?

Her er det meste gjort sjekket venter på original tps og lambda fra bosch, må jo til USA for å shoppe deler 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 11.9.2021 den 11.59, Brage skrev:

Hei Dan.

 

Ser du har prøvd mye.

Min erfaring er at 4.6 V8 motoren /med Bosch motorstyringen er sensitiv på sensorene. Her nytter det ikke med "billig" uorginal vare. 

Throttlespjeld sensor - må være original

O2 sensorer - må være original

 Disse har du ikke fått skiftet leser jeg, feilen kan ligge der. Kapp bort ledningen slik at du får en vanlig pipe over, du skal jo ha på nye uansett. Normalt vil du få de av da, så monterer du nye originale med litt antiseize ( kun på gjengene ) 

Maf sensor - må også være original

 

Alt dette er Bosch, og er ofte meget dyrt sammenlignet med uorginal vare, derfor kan det være fristende å kjøpe uorginalt. Men det er kun Bosch som fungerer. Jeg har prøvd.

 

Håper du får det til.  

Mvh Brage   

Hei igjen 

Nå er alt skiftet, venter bare på knock sensorer og temperatur måler 

Resten er nytt, den får for mye drivstoff 

Alle plugger soter ned og den går ujevnt rundt 2-3000 og henger igjen på gassen 

Siste sjekk blir ny runde med ledninger falsk luft 

Finnes det noe jording jeg har oversett 

Releer byttet 

 

Hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.9.2021 den 12.49, grunneieren skrev:

Temp sensor? får den for mye suppe, kan det godt være at motorstyringa tror motoren er kald

Har bestilt er omtrent siste mulighet , bestiller også knock sensorer, da er alt nytt 

Alle plugger soter, så sylinder lekkasje tror jeg ikke på 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Da ser det ut som far gir opp hele skiten 

Er møkk lei bilen nå og skjønner f...ikke hva som ikke fungerer, bilen får for mye drivstoff og soter plugger 

Siste sensor jeg har liggende er sensor drivaksel ... den går fint på tomgang men vibrerer litt rundt 2000 rpm i park nautral  

Han henger igjen på alle gir mangler futt 

 

Ingen feilmelding og har snart prøvd alt 

Bilen fungerte supert I 5 dager etter topp paknings bytte og sliping 

 

Er det en liten bagatell som jeg har oversett, gått over ørten gjordings punkter null kabelbrudd 

 

Hjelp folkens? 

 

Bilen går snart i pressa 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er tilstanden på Lambdasensorer?

Gir denne feil verdier vil blandingsforhold bli helt feil. 

Diagnosen med live verdier gir nok noen svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, YMK skrev:

Hvordan er tilstanden på Lambdasensorer?

Gir denne feil verdier vil blandingsforhold bli helt feil. 

Diagnosen med live verdier gir nok noen svar

Nye begge pendler mellom 0,1 0,8 

Kjører diagnose konstant null feil meldinger 

Verksted ga opp, må være en kontakt ledningsbrudd evnt jording 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lambdaverdien skal vel være 1,0 +- 0,0 ettellerannet. Med nye sensorer må det være ledningsnett. Vet ikke om lambdaene har egen jording men det er vel noen på høyre innerskjerm? Verdt å sjekke. Skal se om jeg finner Rave`n min etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Jari skrev:

Lambdaverdien skal vel være 1,0 +- 0,0 ettellerannet. Med nye sensorer må det være ledningsnett. Vet ikke om lambdaene har egen jording men det er vel noen på høyre innerskjerm? Verdt å sjekke. Skal se om jeg finner Rave`n min etterpå.

Bilen får for mye plugger soter ned, tipper vibrasjon og ikke drag, bunner ut i feil forhold luft bensin, bytter crank sensor kan jo være en liten feil på signalet der 

Siden alle plugger soter,  olje og kjølevæske er bra ny coil  Magnecor tps purge maf knock nye injektorer bensin pumpe tank lokk 

Bilen går fint på tomgang og reagerer spontant opp til 5000 vibrasjon kommer rundt 2000rpm i park nautral 

Får ikke opp feil men sender crank sensor litt feil vil det jo bli lite fart 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun skumlest innleggene.

 

Er bensintrykket målt på tomgang og gas pådrag?

Er leveringsmengden målt?

Hva er verdiene på MAP sensor tomgang (skal vær tilnærmet samme som stedets atmosfæretrykk) og ser du om den regulerer? den kan være defekt selv om det ikke er feilkoder.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, clausen skrev:

Har kun skumlest innleggene.

 

Er bensintrykket målt på tomgang og gas pådrag?

Er leveringsmengden målt?

Hva er verdiene på MAP sensor tomgang (skal vær tilnærmet samme som stedets atmosfæretrykk) og ser du om den regulerer? den kan være defekt selv om det ikke er feilkoder.

 

Har ikke målt bensintrykk men siden den soter får den drivstoff og pumpa er ny 

Heller mot for mye litt feil 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor jeg spør....bensintrykket er ikke konstant, derimot er bensinmengden konstant. En hver som har litt peiling på dette vet å friskmelde disse faktorene før videre feilsøking. Jeg går ut fra at det mekaniske er i orden med tanke på kompresjon, ventilåpning, tenning og  tetthet rundt innsug  (erfaring fra mange slike tilfeller så er ikke tetningene på injektorene blitt byttet ei heller injektorens filter byttet/renset)

 

Du svarer at ettersom den soter så får den drivstoff........to grunner for at den soter er for mye bensin eller for lite luft. Er det en luftlekkasje et sted så vil MAF gi beskjed om mer bensin. MAP vil føle at momentet er lavt og gi beskjed om reduksjon og .......

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, clausen skrev:

Er det en luftlekkasje et sted så vil MAF gi beskjed om mer bensin. MAP vil føle at momentet er lavt og gi beskjed om reduksjon og .......

 

Jeg tok feil ang. Lambdaverdiene, lav verdi er rik blanding og det har du jo så de kan nok friskmeldes. Men jeg er ikke enig med Clausen her om luftlekkasje, trekker den falskluft et sted vil det jo gå mindre luft gjennom MAFsensoren og derved signal til ECU om mindre bensin?? og V8 bensin har vel ikke MAP?? Nå kjenner jeg ikke til Bosch veldig godt og det er ikke meningen å lage en diskusjon med Clausen om hvordan dette er.

Temp.sensor er nevnt før og de verdiene kan du vel sjekke live? Både motortemp. og innsugstemp. Vet ikke hvordan tilkobling det er for å sjekke bensintrykket på Bosch men på min P38 Gems var det bare en dekkventil så jeg brukte rett å slett dekktrykksmåler.

Du skriver at du har skiftet ECU, har du prøvd å bytte tilbake?

Kan du lese ut TPS verdier live? Skal gå fra 0,5 volt på tomgang til 4,5 volt på full gass. Er den justerbar osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Jari skrev:

 

Jeg tok feil ang. Lambdaverdiene, lav verdi er rik blanding og det har du jo så de kan nok friskmeldes. Men jeg er ikke enig med Clausen her om luftlekkasje, trekker den falskluft et sted vil det jo gå mindre luft gjennom MAFsensoren og derved signal til ECU om mindre bensin?? og V8 bensin har vel ikke MAP?? Nå kjenner jeg ikke til Bosch veldig godt og det er ikke meningen å lage en diskusjon med Clausen om hvordan dette er.

Temp.sensor er nevnt før og de verdiene kan du vel sjekke live? Både motortemp. og innsugstemp. Vet ikke hvordan tilkobling det er for å sjekke bensintrykket på Bosch men på min P38 Gems var det bare en dekkventil så jeg brukte rett å slett dekktrykksmåler.

Du skriver at du har skiftet ECU, har du prøvd å bytte tilbake?

Kan du lese ut TPS verdier live? Skal gå fra 0,5 volt på tomgang til 4,5 volt på full gass. Er den justerbar osv.

Joda har maf og alt for mange sensorer 

Strømmen ga jo opp, så helt enkelt er dette ikke, tenker jo at motoren kanskje er kranglete  men den fungerte supert I 5 dager. Hadde av deksler til toppen fant ingen skader feil der, men det er jo ikke umulig at noe har skjedd der, 

Jeg tenker feil signal fra crank sensor 

Et lite feilsignal påvirker jo hele tennings tidspunktet 

 

PS. Det ble tatt comp test rundt 13 på alle ( litt høy ) 

 

Merker at motoren er villig og rask på gassen i nautral park, den vibrerer og i drive vil den ikke gi guffe, siden alle plugger soter,  null olje eller kjøle lekkasje 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 11.9.2021 den 11.59, Brage skrev:

Hei Dan.

 

Ser du har prøvd mye.

Min erfaring er at 4.6 V8 motoren /med Bosch motorstyringen er sensitiv på sensorene. Her nytter det ikke med "billig" uorginal vare. 

Throttlespjeld sensor - må være original

O2 sensorer - må være original

 Disse har du ikke fått skiftet leser jeg, feilen kan ligge der. Kapp bort ledningen slik at du får en vanlig pipe over, du skal jo ha på nye uansett. Normalt vil du få de av da, så monterer du nye originale med litt antiseize ( kun på gjengene ) 

Maf sensor - må også være original

 

Alt dette er Bosch, og er ofte meget dyrt sammenlignet med uorginal vare, derfor kan det være fristende å kjøpe uorginalt. Men det er kun Bosch som fungerer. Jeg har prøvd.

 

Håper du får det til.  

Mvh Brage   

Hei

Har mest lyst til å skrote skiten nå, trenger hjelp 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...