Gå til innhold

Noen knall flinke mekanikkere her?


Dan

Anbefalte innlegg

Hei 

Bor i Oslo og har ingen varm garasje, trenger å plukke ned motor Discovery 2v8 2001 bytte løftere støtstenger nye pakninger justere kam osv 

Jeg ryker på 35000 på verksted og det er drøyt 

Skruing kan jeg fint klare selv, men finjustering av kam trenger jeg litt bistand til 

Eller er det noen her som kunne tenke seg litt ekstra cash 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Hei igjen Dan.

 

Skjønner det er den Disco V8ern du plages litt med.

 Husk hvis bare løfterne er skadet ( dvs at kammen er hel ), så skal du kun fjerne ventil deksler, innsug, innsugs manifoil og valley gasket for å utbedre eventuell feil med kam / løfter klaringen.

1 stk kit med genuine løftere koster ikke allverden, så her bør du kunne komme unna med noen få tusen lapper. 

I tillegg, siden du nok ikke har åpnet motoren ennå, så kan den tikkingen/ klapringen faktisk komme fra en enkel vippe arm. Det er ikke helt uvanlig at putene på vippearmen knekker og faller av. Så det gjenstår og se.

 

Hvis det nå skulle vise seg å faktisk være løfterne, så trenger du kun dette.

Valleygasket, insugs pakninger, nye ventildeksel pakninger+ de o-ringene på vannrørene inn til insuget.

eventuelt- løfter kit, +kanskje noen vippe armer, +kanskje noen støtstenger.

Så må du ha ett shim kitpic95.jpg

 

Det er dette kittet som er essensielt for å få riktig avstand/ press på ventilløfteren. Du legger altså disse platene under bukkene som holder vippearms akslingen, med den tykkelsen på shimmen som i snitt gir deg den riktige klaringen innenfor hver bank.( du må bruke lik tykkelse shim under alle fire bukkene på hver side )

 

Når du har disse tingene er det hverken så mye jobb, eller spesielt vanskelig å få klaringen riktig. Men som sagt det er en tålmodighetsprøve for du må gjerne skru vippe arms akslingene av og på en del ganger for å få det riktig, samt kontrollere og rotere på kammen x antall ganger for hver løfter.

 

Uansett anbefaler jeg deg først å åpne motoren for å finne den aktuelle feilen først, så ta det derfra. Det bør uansett ikke bli spesielt dyrt, med mindre kammen er gåen.

Selv med gåen kam snakker vi langt under 10 tusen kroner... men litt mer jobb da.

 

Mvh Brage 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Brage skrev:

Hei igjen Dan.

 

Skjønner det er den Disco V8ern du plages litt med.

 Husk hvis bare løfterne er skadet ( dvs at kammen er hel ), så skal du kun fjerne ventil deksler, innsug, innsugs manifoil og valley gasket for å utbedre eventuell feil med kam / løfter klaringen.

1 stk kit med genuine løftere koster ikke allverden, så her bør du kunne komme unna med noen få tusen lapper. 

I tillegg, siden du nok ikke har åpnet motoren ennå, så kan den tikkingen/ klapringen faktisk komme fra en enkel vippe arm. Det er ikke helt uvanlig at putene på vippearmen knekker og faller av. Så det gjenstår og se.

 

Hvis det nå skulle vise seg å faktisk være løfterne, så trenger du kun dette.

Valleygasket, insugs pakninger, nye ventildeksel pakninger+ de o-ringene på vannrørene inn til insuget.

eventuelt- løfter kit, +kanskje noen vippe armer, +kanskje noen støtstenger.

Så må du ha ett shim kitpic95.jpg

 

Det er dette kittet som er essensielt for å få riktig avstand/ press på ventilløfteren. Du legger altså disse platene under bukkene som holder vippearms akslingen, med den tykkelsen på shimmen som i snitt gir deg den riktige klaringen innenfor hver bank.( du må bruke lik tykkelse shim under alle fire bukkene på hver side )

 

Når du har disse tingene er det hverken så mye jobb, eller spesielt vanskelig å få klaringen riktig. Men som sagt det er en tålmodighetsprøve for du må gjerne skru vippe arms akslingene av og på en del ganger for å få det riktig, samt kontrollere og rotere på kammen x antall ganger for hver løfter.

 

Uansett anbefaler jeg deg først å åpne motoren for å finne den aktuelle feilen først, så ta det derfra. Det bør uansett ikke bli spesielt dyrt, med mindre kammen er gåen.

Selv med gåen kam snakker vi langt under 10 tusen kroner... men litt mer jobb da.

 

Mvh Brage 

 

 

Har åpna og lukket igjen fant ingen feil Brage 

Men nå er det dårlig stelt, lukter bensin og går knapt, shimsene ligger på samme sted de 

Hadde jeg hatt en varm garasje så ville jo å plukke ned motor bare vært gøy, men har ikke hevet min egen enda og da sliter jeg 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du beskrive litt mer om hvordan motoren oppfører seg? "Lukter bensin" betyr ikke at det nødvendigvis er noe galt med verken kam eller løftere. Har du kjørt en diagnose for å se om det kan være en sensorfeil på Efi-systemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok om du utelukker ren mekanisk feil inne i motoren, så er det flere andre ting å se på.

1 ting som er meget vanskelig å finne ut av er Throttle spjeld sensoren TPS, hvis den er defekt vil motoren bli helt umulig å kjøre. 

Og dessverre  er den nokså dyr, her er det kun Genuine eller Bosch som fungerer, om du vil teste ut denne så må du kjøpe original vare.

Det finnes billige til en hundre lapp eller 2. men de duger bare ikke.

TPS sensoren forteller innsprøytningen hvor mye drivstoff den skal tilføre basert på posisjonen til innsugs - spjeldet, det sier seg selv at det er viktig data.

 

Uansett slik avstands diagnose er kun basert på tilfeldig gjetninger, så du som står idet vil ha best mulighet til å finne feilen.

Dog er tipset relevant.

 

Det kan jo også være, coil, pluggledninger, O2 sensorer og annet...

men vanskelig å få det til å stemme med klapre klirre lyd ved oppstart

 

Mvh Brage 

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Brage skrev:

Ok om du utelukker ren mekanisk feil inne i motoren, så er det flere andre ting å se på.

1 ting som er meget vanskelig å finne ut av er Throttle spjeld sensoren TPS, hvis den er defekt vil motoren bli helt umulig å kjøre. 

Og dessverre  er den nokså dyr, her er det kun Genuine eller Bosch som fungerer, om du vil teste ut denne så må du kjøpe original vare.

Det finnes billige til en hundre lapp eller 2. men de duger bare ikke.

TPS sensoren forteller innsprøytningen hvor mye drivstoff den skal tilføre basert på posisjonen til innsugs - spjeldet, det sier seg selv at det er viktig data.

 

Uansett slik avstands diagnose er kun basert på tilfeldig gjetninger, så du som står idet vil ha best mulighet til å finne feilen.

Dog er tipset relevant.

 

Det kan jo også være, coil, pluggledninger, O2 sensorer og annet...

men vanskelig å få det til å stemme med klapre klirre lyd ved oppstart

 

Mvh Brage 

Brage har du noen tips til bra video som viser justeringen av vippe akslingen? Er vel den som jeg føler meg litt usikker på 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.1.2021 den 14.29, Dan skrev:

Har åpna og lukket igjen fant ingen feil Brage 

Men nå er det dårlig stelt, lukter bensin og går knapt, shimsene ligger på samme sted de 

Hadde jeg hatt en varm garasje så ville jo å plukke ned motor bare vært gøy, men har ikke hevet min egen enda og da sliter jeg 

 

 

 

Motor.m4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff ja,  Det hørtes nå veldig mekanisk ut. 

Selv om jeg har opplevd knekt vippearms aksling, må jeg si at dette hørtes ille ut

Hvis du nettopp skrudde deg helt ned til kammen og sjekket dette, så er jeg forundret. Du vet hvis løfteren er dårlig, eller feil justert og går for hardt på. Ja da vil den spise opp undersiden av løfteren og kam toppen først. Når det har pågått lenge nok vil til slutt støtstangen løsne/ bli slarkete. Dermed for å få kontrollert dette skikkelig, må du trekke ventil løfteren opp fra hullet sitt og se på undersiden  / kontaktflaten mot kammen. 

Hvordan ser oljen din ut? Prøv å tappe den ut i en ren gjennomsiktig beholder og kontrollere for gråfarge / metallpartikler. Skikkelig gåen løfter vil gi avleiringer i oljen.  

Finner du ingen feil fra oversiden, så er det neste og ta ned bunnpannen og sjekke veiv / rådelager. men det er jo litt utrivelig jobb uten løftebukk / varm garasje å stå i.

 

Vi kan jo ta helt feil her, men den lydfilen hørtes virkelig ikke bra ut, kan jo være at opptaket lurer oss litt også da.

 

Mvh Brage 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lafterolf skrev:

Tror du må sjekke/måle oljetrykk.

 

Helt enig, synes også det høres ut som om den går tørr. Det er ett kjent problem å montere vippearms akslingene feil, og dermed stenges oljetilførselen til vippearmene.

Men her er jeg ikke sikker på om løfterne får olje heller..   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Motor'n er ny 15000km 

Men maken til drit som v8devolement har skrudd sammen kan jo min sønn gjøre med bind for øya , møkkafirma har egentlig mest lyst å skru motor ut frakte den til UK å stappe den langt opp i ræva på tullingene 

Akkurat nå, Dan skrev:

Motor'n er ny 15000km 

Men maken til drit som v8devolement har skrudd sammen kan jo min sønn gjøre med bind for øya , møkkafirma har egentlig mest lyst å skru motor ut frakte den til UK å stappe den langt opp i ræva på tullingene 

PS han er 4år og går i barnehage 

http://www.v8developments.co.uk/products/index.shtml

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noen trøst - men jeg hadde en lignende erfaring med en 4.6 fra RPI. Justerbare støtstenger som ikke var strammet godt nok og puter på (billig) vippetøy som løsnet.  Ble så lei at jeg parkerte bilen i over 10 år (tørt) - nå har jeg en 4.8 under bygging med roller lifters og mine Merlin F85 topper. Får håpe at den holder. Skjønner ikke at det er mulig av folk som skal kunne dette å rote det til med sammensetting av såpas enkle motorer....   Lykke til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Atle G skrev:

Ikke noen trøst - men jeg hadde en lignende erfaring med en 4.6 fra RPI. Justerbare støtstenger som ikke var strammet godt nok og puter på (billig) vippetøy som løsnet.  Ble så lei at jeg parkerte bilen i over 10 år (tørt) - nå har jeg en 4.8 under bygging med roller lifters og mine Merlin F85 topper. Får håpe at den holder. Skjønner ikke at det er mulig av folk som skal kunne dette å rote det til med sammensetting av såpas enkle motorer....   Lykke til. 

Ja dette er enkle motorer å mekke på 

Kommer nok heller til å bygge opp egen når jeg får mulighet, skulle knapt tru disse gutta hadde peiling på rover motor 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygger du selv er du allikevel ikke sikker på at delene du har fått er i orden. Fikk raklelyd i min etter rund 100 mil, 2 pushere var defekte. Byttet alle fra en annen leverandør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er viktig når man bytter kam er at løfterne snurrer fint i sporene sine. Hvis løfterne ikke snurrer fint så ryker kammen med en gang. Løfterne må være konkave! Alle burde sjekkes før de settes inn. 
Dette er oppskriften fra min far som drev bilverksted på 80 og 90 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering motor, begge topper var vridd slipes, støtstenger løftere av ræva kvalitet og til dels ødelagt byttes samt noen ventil løftere og vannpumpe..

Kjøp aldri fra v8devolement kan like gjerne tørke seg bak med de pengene 

 

 

På 29.1.2021 den 10.45, fRRode skrev:

Bygger du selv er du allikevel ikke sikker på at delene du har fått er i orden. Fikk raklelyd i min etter rund 100 mil, 2 pushere var defekte. Byttet alle fra en annen leverandør.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...