Dan Skrevet 10. januar 2021 Del Skrevet 10. januar 2021 Hei Bor i Oslo og har ingen varm garasje, trenger å plukke ned motor Discovery 2v8 2001 bytte løftere støtstenger nye pakninger justere kam osv Jeg ryker på 35000 på verksted og det er drøyt Skruing kan jeg fint klare selv, men finjustering av kam trenger jeg litt bistand til Eller er det noen her som kunne tenke seg litt ekstra cash Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 10. januar 2021 Del Skrevet 10. januar 2021 Hei igjen Dan. Skjønner det er den Disco V8ern du plages litt med. Husk hvis bare løfterne er skadet ( dvs at kammen er hel ), så skal du kun fjerne ventil deksler, innsug, innsugs manifoil og valley gasket for å utbedre eventuell feil med kam / løfter klaringen. 1 stk kit med genuine løftere koster ikke allverden, så her bør du kunne komme unna med noen få tusen lapper. I tillegg, siden du nok ikke har åpnet motoren ennå, så kan den tikkingen/ klapringen faktisk komme fra en enkel vippe arm. Det er ikke helt uvanlig at putene på vippearmen knekker og faller av. Så det gjenstår og se. Hvis det nå skulle vise seg å faktisk være løfterne, så trenger du kun dette. Valleygasket, insugs pakninger, nye ventildeksel pakninger+ de o-ringene på vannrørene inn til insuget. eventuelt- løfter kit, +kanskje noen vippe armer, +kanskje noen støtstenger. Så må du ha ett shim kit Det er dette kittet som er essensielt for å få riktig avstand/ press på ventilløfteren. Du legger altså disse platene under bukkene som holder vippearms akslingen, med den tykkelsen på shimmen som i snitt gir deg den riktige klaringen innenfor hver bank.( du må bruke lik tykkelse shim under alle fire bukkene på hver side ) Når du har disse tingene er det hverken så mye jobb, eller spesielt vanskelig å få klaringen riktig. Men som sagt det er en tålmodighetsprøve for du må gjerne skru vippe arms akslingene av og på en del ganger for å få det riktig, samt kontrollere og rotere på kammen x antall ganger for hver løfter. Uansett anbefaler jeg deg først å åpne motoren for å finne den aktuelle feilen først, så ta det derfra. Det bør uansett ikke bli spesielt dyrt, med mindre kammen er gåen. Selv med gåen kam snakker vi langt under 10 tusen kroner... men litt mer jobb da. Mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dan Skrevet 10. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2021 4 timer siden, Brage skrev: Hei igjen Dan. Skjønner det er den Disco V8ern du plages litt med. Husk hvis bare løfterne er skadet ( dvs at kammen er hel ), så skal du kun fjerne ventil deksler, innsug, innsugs manifoil og valley gasket for å utbedre eventuell feil med kam / løfter klaringen. 1 stk kit med genuine løftere koster ikke allverden, så her bør du kunne komme unna med noen få tusen lapper. I tillegg, siden du nok ikke har åpnet motoren ennå, så kan den tikkingen/ klapringen faktisk komme fra en enkel vippe arm. Det er ikke helt uvanlig at putene på vippearmen knekker og faller av. Så det gjenstår og se. Hvis det nå skulle vise seg å faktisk være løfterne, så trenger du kun dette. Valleygasket, insugs pakninger, nye ventildeksel pakninger+ de o-ringene på vannrørene inn til insuget. eventuelt- løfter kit, +kanskje noen vippe armer, +kanskje noen støtstenger. Så må du ha ett shim kit Det er dette kittet som er essensielt for å få riktig avstand/ press på ventilløfteren. Du legger altså disse platene under bukkene som holder vippearms akslingen, med den tykkelsen på shimmen som i snitt gir deg den riktige klaringen innenfor hver bank.( du må bruke lik tykkelse shim under alle fire bukkene på hver side ) Når du har disse tingene er det hverken så mye jobb, eller spesielt vanskelig å få klaringen riktig. Men som sagt det er en tålmodighetsprøve for du må gjerne skru vippe arms akslingene av og på en del ganger for å få det riktig, samt kontrollere og rotere på kammen x antall ganger for hver løfter. Uansett anbefaler jeg deg først å åpne motoren for å finne den aktuelle feilen først, så ta det derfra. Det bør uansett ikke bli spesielt dyrt, med mindre kammen er gåen. Selv med gåen kam snakker vi langt under 10 tusen kroner... men litt mer jobb da. Mvh Brage Har åpna og lukket igjen fant ingen feil Brage Men nå er det dårlig stelt, lukter bensin og går knapt, shimsene ligger på samme sted de Hadde jeg hatt en varm garasje så ville jo å plukke ned motor bare vært gøy, men har ikke hevet min egen enda og da sliter jeg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AreM Skrevet 10. januar 2021 Del Skrevet 10. januar 2021 Kan du beskrive litt mer om hvordan motoren oppfører seg? "Lukter bensin" betyr ikke at det nødvendigvis er noe galt med verken kam eller løftere. Har du kjørt en diagnose for å se om det kan være en sensorfeil på Efi-systemet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 10. januar 2021 Del Skrevet 10. januar 2021 (endret) Ok om du utelukker ren mekanisk feil inne i motoren, så er det flere andre ting å se på. 1 ting som er meget vanskelig å finne ut av er Throttle spjeld sensoren TPS, hvis den er defekt vil motoren bli helt umulig å kjøre. Og dessverre er den nokså dyr, her er det kun Genuine eller Bosch som fungerer, om du vil teste ut denne så må du kjøpe original vare. Det finnes billige til en hundre lapp eller 2. men de duger bare ikke. TPS sensoren forteller innsprøytningen hvor mye drivstoff den skal tilføre basert på posisjonen til innsugs - spjeldet, det sier seg selv at det er viktig data. Uansett slik avstands diagnose er kun basert på tilfeldig gjetninger, så du som står idet vil ha best mulighet til å finne feilen. Dog er tipset relevant. Det kan jo også være, coil, pluggledninger, O2 sensorer og annet... men vanskelig å få det til å stemme med klapre klirre lyd ved oppstart Mvh Brage Endret 10. januar 2021 av Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dan Skrevet 11. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2021 14 timer siden, Brage skrev: Ok om du utelukker ren mekanisk feil inne i motoren, så er det flere andre ting å se på. 1 ting som er meget vanskelig å finne ut av er Throttle spjeld sensoren TPS, hvis den er defekt vil motoren bli helt umulig å kjøre. Og dessverre er den nokså dyr, her er det kun Genuine eller Bosch som fungerer, om du vil teste ut denne så må du kjøpe original vare. Det finnes billige til en hundre lapp eller 2. men de duger bare ikke. TPS sensoren forteller innsprøytningen hvor mye drivstoff den skal tilføre basert på posisjonen til innsugs - spjeldet, det sier seg selv at det er viktig data. Uansett slik avstands diagnose er kun basert på tilfeldig gjetninger, så du som står idet vil ha best mulighet til å finne feilen. Dog er tipset relevant. Det kan jo også være, coil, pluggledninger, O2 sensorer og annet... men vanskelig å få det til å stemme med klapre klirre lyd ved oppstart Mvh Brage Brage har du noen tips til bra video som viser justeringen av vippe akslingen? Er vel den som jeg føler meg litt usikker på Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dan Skrevet 11. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2021 På 10.1.2021 den 14.29, Dan skrev: Har åpna og lukket igjen fant ingen feil Brage Men nå er det dårlig stelt, lukter bensin og går knapt, shimsene ligger på samme sted de Hadde jeg hatt en varm garasje så ville jo å plukke ned motor bare vært gøy, men har ikke hevet min egen enda og da sliter jeg Motor.m4a Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roar Moslet Skrevet 11. januar 2021 Del Skrevet 11. januar 2021 Synes det er vel mye lyd til å være noen dårlige løfter. Kan hele vippebrua være løs?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dan Skrevet 11. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2021 40 minutter siden, Roar Moslet skrev: Synes det er vel mye lyd til å være noen dårlige løfter. Kan hele vippebrua være løs?? Har hatt den oppe og av fant ingen ting Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 11. januar 2021 Del Skrevet 11. januar 2021 Huff ja, Det hørtes nå veldig mekanisk ut. Selv om jeg har opplevd knekt vippearms aksling, må jeg si at dette hørtes ille ut Hvis du nettopp skrudde deg helt ned til kammen og sjekket dette, så er jeg forundret. Du vet hvis løfteren er dårlig, eller feil justert og går for hardt på. Ja da vil den spise opp undersiden av løfteren og kam toppen først. Når det har pågått lenge nok vil til slutt støtstangen løsne/ bli slarkete. Dermed for å få kontrollert dette skikkelig, må du trekke ventil løfteren opp fra hullet sitt og se på undersiden / kontaktflaten mot kammen. Hvordan ser oljen din ut? Prøv å tappe den ut i en ren gjennomsiktig beholder og kontrollere for gråfarge / metallpartikler. Skikkelig gåen løfter vil gi avleiringer i oljen. Finner du ingen feil fra oversiden, så er det neste og ta ned bunnpannen og sjekke veiv / rådelager. men det er jo litt utrivelig jobb uten løftebukk / varm garasje å stå i. Vi kan jo ta helt feil her, men den lydfilen hørtes virkelig ikke bra ut, kan jo være at opptaket lurer oss litt også da. Mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 11. januar 2021 Del Skrevet 11. januar 2021 Siden lyden i starten kom etter oppstart tyder det på dårlig oljetrykk. Er lyden blitt permanent nå? Tror du må sjekke/måle oljetrykk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
torke Skrevet 11. januar 2021 Del Skrevet 11. januar 2021 Jeg startet en gang en 4.6 liter v8 uten toppdekslene i søken etter en lyd. Det gikk veldig fint, og vi fikk se både vippearmer, vippearmsakslinger og toppen av støtstengene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 11. januar 2021 Del Skrevet 11. januar 2021 1 time siden, lafterolf skrev: Tror du må sjekke/måle oljetrykk. Helt enig, synes også det høres ut som om den går tørr. Det er ett kjent problem å montere vippearms akslingene feil, og dermed stenges oljetilførselen til vippearmene. Men her er jeg ikke sikker på om løfterne får olje heller.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AreM Skrevet 11. januar 2021 Del Skrevet 11. januar 2021 46 minutter siden, Brage skrev: Det er ett kjent problem å montere vippearms akslingene feil, og dermed stenges oljetilførselen til vippearmene. Da får du veldig godt oljetrykk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 11. januar 2021 Del Skrevet 11. januar 2021 2 minutter siden, AreM skrev: Da får du veldig godt oljetrykk. Ja trykket blir kanskje bra, men smøring blir det dårlig med. Hjelper ikke med viagra hvis hullet er stengt.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dan Skrevet 12. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2021 Ga opp, bil og motor får kjærlighet hos Kenneth Strømmen Bilverksted Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bente Haagensen Skrevet 28. januar 2021 Del Skrevet 28. januar 2021 Har du prøvd det med oljen ??? Eller var det ingenting igjen å spare med alle tipsene? Noen ganger er det bare på tide å skifte motor ... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dan Skrevet 28. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2021 Motor'n er ny 15000km Men maken til drit som v8devolement har skrudd sammen kan jo min sønn gjøre med bind for øya , møkkafirma har egentlig mest lyst å skru motor ut frakte den til UK å stappe den langt opp i ræva på tullingene Akkurat nå, Dan skrev: Motor'n er ny 15000km Men maken til drit som v8devolement har skrudd sammen kan jo min sønn gjøre med bind for øya , møkkafirma har egentlig mest lyst å skru motor ut frakte den til UK å stappe den langt opp i ræva på tullingene PS han er 4år og går i barnehage http://www.v8developments.co.uk/products/index.shtml Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 28. januar 2021 Del Skrevet 28. januar 2021 Ikke noen trøst - men jeg hadde en lignende erfaring med en 4.6 fra RPI. Justerbare støtstenger som ikke var strammet godt nok og puter på (billig) vippetøy som løsnet. Ble så lei at jeg parkerte bilen i over 10 år (tørt) - nå har jeg en 4.8 under bygging med roller lifters og mine Merlin F85 topper. Får håpe at den holder. Skjønner ikke at det er mulig av folk som skal kunne dette å rote det til med sammensetting av såpas enkle motorer.... Lykke til. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dan Skrevet 29. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2021 8 timer siden, Atle G skrev: Ikke noen trøst - men jeg hadde en lignende erfaring med en 4.6 fra RPI. Justerbare støtstenger som ikke var strammet godt nok og puter på (billig) vippetøy som løsnet. Ble så lei at jeg parkerte bilen i over 10 år (tørt) - nå har jeg en 4.8 under bygging med roller lifters og mine Merlin F85 topper. Får håpe at den holder. Skjønner ikke at det er mulig av folk som skal kunne dette å rote det til med sammensetting av såpas enkle motorer.... Lykke til. Ja dette er enkle motorer å mekke på Kommer nok heller til å bygge opp egen når jeg får mulighet, skulle knapt tru disse gutta hadde peiling på rover motor Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fRRode Skrevet 29. januar 2021 Del Skrevet 29. januar 2021 Bygger du selv er du allikevel ikke sikker på at delene du har fått er i orden. Fikk raklelyd i min etter rund 100 mil, 2 pushere var defekte. Byttet alle fra en annen leverandør. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle3 Skrevet 31. januar 2021 Del Skrevet 31. januar 2021 Det som er viktig når man bytter kam er at løfterne snurrer fint i sporene sine. Hvis løfterne ikke snurrer fint så ryker kammen med en gang. Løfterne må være konkave! Alle burde sjekkes før de settes inn. Dette er oppskriften fra min far som drev bilverksted på 80 og 90 tallet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dan Skrevet 2. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2021 Oppdatering motor, begge topper var vridd slipes, støtstenger løftere av ræva kvalitet og til dels ødelagt byttes samt noen ventil løftere og vannpumpe.. Kjøp aldri fra v8devolement kan like gjerne tørke seg bak med de pengene På 29.1.2021 den 10.45, fRRode skrev: Bygger du selv er du allikevel ikke sikker på at delene du har fått er i orden. Fikk raklelyd i min etter rund 100 mil, 2 pushere var defekte. Byttet alle fra en annen leverandør. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dan Skrevet 25. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2021 Vente vente vente 7 uka nå Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dan Skrevet 30. mars 2021 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2021 For noe drit, nå har vi funnet spon i olja og sylinder 8 kødder, tar det ingen ende Blir så dritt lei Og v8devolement lager møkk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.