Jump to content
LRforum

Noen knall flinke mekanikkere her?


Recommended Posts

Hei 

Bor i Oslo og har ingen varm garasje, trenger å plukke ned motor Discovery 2v8 2001 bytte løftere støtstenger nye pakninger justere kam osv 

Jeg ryker på 35000 på verksted og det er drøyt 

Skruing kan jeg fint klare selv, men finjustering av kam trenger jeg litt bistand til 

Eller er det noen her som kunne tenke seg litt ekstra cash 

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Dan.

 

Skjønner det er den Disco V8ern du plages litt med.

 Husk hvis bare løfterne er skadet ( dvs at kammen er hel ), så skal du kun fjerne ventil deksler, innsug, innsugs manifoil og valley gasket for å utbedre eventuell feil med kam / løfter klaringen.

1 stk kit med genuine løftere koster ikke allverden, så her bør du kunne komme unna med noen få tusen lapper. 

I tillegg, siden du nok ikke har åpnet motoren ennå, så kan den tikkingen/ klapringen faktisk komme fra en enkel vippe arm. Det er ikke helt uvanlig at putene på vippearmen knekker og faller av. Så det gjenstår og se.

 

Hvis det nå skulle vise seg å faktisk være løfterne, så trenger du kun dette.

Valleygasket, insugs pakninger, nye ventildeksel pakninger+ de o-ringene på vannrørene inn til insuget.

eventuelt- løfter kit, +kanskje noen vippe armer, +kanskje noen støtstenger.

Så må du ha ett shim kitpic95.jpg

 

Det er dette kittet som er essensielt for å få riktig avstand/ press på ventilløfteren. Du legger altså disse platene under bukkene som holder vippearms akslingen, med den tykkelsen på shimmen som i snitt gir deg den riktige klaringen innenfor hver bank.( du må bruke lik tykkelse shim under alle fire bukkene på hver side )

 

Når du har disse tingene er det hverken så mye jobb, eller spesielt vanskelig å få klaringen riktig. Men som sagt det er en tålmodighetsprøve for du må gjerne skru vippe arms akslingene av og på en del ganger for å få det riktig, samt kontrollere og rotere på kammen x antall ganger for hver løfter.

 

Uansett anbefaler jeg deg først å åpne motoren for å finne den aktuelle feilen først, så ta det derfra. Det bør uansett ikke bli spesielt dyrt, med mindre kammen er gåen.

Selv med gåen kam snakker vi langt under 10 tusen kroner... men litt mer jobb da.

 

Mvh Brage 

 

 

Link to post
Share on other sites
4 timer siden, Brage skrev:

Hei igjen Dan.

 

Skjønner det er den Disco V8ern du plages litt med.

 Husk hvis bare løfterne er skadet ( dvs at kammen er hel ), så skal du kun fjerne ventil deksler, innsug, innsugs manifoil og valley gasket for å utbedre eventuell feil med kam / løfter klaringen.

1 stk kit med genuine løftere koster ikke allverden, så her bør du kunne komme unna med noen få tusen lapper. 

I tillegg, siden du nok ikke har åpnet motoren ennå, så kan den tikkingen/ klapringen faktisk komme fra en enkel vippe arm. Det er ikke helt uvanlig at putene på vippearmen knekker og faller av. Så det gjenstår og se.

 

Hvis det nå skulle vise seg å faktisk være løfterne, så trenger du kun dette.

Valleygasket, insugs pakninger, nye ventildeksel pakninger+ de o-ringene på vannrørene inn til insuget.

eventuelt- løfter kit, +kanskje noen vippe armer, +kanskje noen støtstenger.

Så må du ha ett shim kitpic95.jpg

 

Det er dette kittet som er essensielt for å få riktig avstand/ press på ventilløfteren. Du legger altså disse platene under bukkene som holder vippearms akslingen, med den tykkelsen på shimmen som i snitt gir deg den riktige klaringen innenfor hver bank.( du må bruke lik tykkelse shim under alle fire bukkene på hver side )

 

Når du har disse tingene er det hverken så mye jobb, eller spesielt vanskelig å få klaringen riktig. Men som sagt det er en tålmodighetsprøve for du må gjerne skru vippe arms akslingene av og på en del ganger for å få det riktig, samt kontrollere og rotere på kammen x antall ganger for hver løfter.

 

Uansett anbefaler jeg deg først å åpne motoren for å finne den aktuelle feilen først, så ta det derfra. Det bør uansett ikke bli spesielt dyrt, med mindre kammen er gåen.

Selv med gåen kam snakker vi langt under 10 tusen kroner... men litt mer jobb da.

 

Mvh Brage 

 

 

Har åpna og lukket igjen fant ingen feil Brage 

Men nå er det dårlig stelt, lukter bensin og går knapt, shimsene ligger på samme sted de 

Hadde jeg hatt en varm garasje så ville jo å plukke ned motor bare vært gøy, men har ikke hevet min egen enda og da sliter jeg 

 

 

Link to post
Share on other sites

Kan du beskrive litt mer om hvordan motoren oppfører seg? "Lukter bensin" betyr ikke at det nødvendigvis er noe galt med verken kam eller løftere. Har du kjørt en diagnose for å se om det kan være en sensorfeil på Efi-systemet?

Link to post
Share on other sites

Ok om du utelukker ren mekanisk feil inne i motoren, så er det flere andre ting å se på.

1 ting som er meget vanskelig å finne ut av er Throttle spjeld sensoren TPS, hvis den er defekt vil motoren bli helt umulig å kjøre. 

Og dessverre  er den nokså dyr, her er det kun Genuine eller Bosch som fungerer, om du vil teste ut denne så må du kjøpe original vare.

Det finnes billige til en hundre lapp eller 2. men de duger bare ikke.

TPS sensoren forteller innsprøytningen hvor mye drivstoff den skal tilføre basert på posisjonen til innsugs - spjeldet, det sier seg selv at det er viktig data.

 

Uansett slik avstands diagnose er kun basert på tilfeldig gjetninger, så du som står idet vil ha best mulighet til å finne feilen.

Dog er tipset relevant.

 

Det kan jo også være, coil, pluggledninger, O2 sensorer og annet...

men vanskelig å få det til å stemme med klapre klirre lyd ved oppstart

 

Mvh Brage 

Edited by Brage
Link to post
Share on other sites
14 timer siden, Brage skrev:

Ok om du utelukker ren mekanisk feil inne i motoren, så er det flere andre ting å se på.

1 ting som er meget vanskelig å finne ut av er Throttle spjeld sensoren TPS, hvis den er defekt vil motoren bli helt umulig å kjøre. 

Og dessverre  er den nokså dyr, her er det kun Genuine eller Bosch som fungerer, om du vil teste ut denne så må du kjøpe original vare.

Det finnes billige til en hundre lapp eller 2. men de duger bare ikke.

TPS sensoren forteller innsprøytningen hvor mye drivstoff den skal tilføre basert på posisjonen til innsugs - spjeldet, det sier seg selv at det er viktig data.

 

Uansett slik avstands diagnose er kun basert på tilfeldig gjetninger, så du som står idet vil ha best mulighet til å finne feilen.

Dog er tipset relevant.

 

Det kan jo også være, coil, pluggledninger, O2 sensorer og annet...

men vanskelig å få det til å stemme med klapre klirre lyd ved oppstart

 

Mvh Brage 

Brage har du noen tips til bra video som viser justeringen av vippe akslingen? Er vel den som jeg føler meg litt usikker på 

 

 

Link to post
Share on other sites
På 10.1.2021 den 14.29, Dan skrev:

Har åpna og lukket igjen fant ingen feil Brage 

Men nå er det dårlig stelt, lukter bensin og går knapt, shimsene ligger på samme sted de 

Hadde jeg hatt en varm garasje så ville jo å plukke ned motor bare vært gøy, men har ikke hevet min egen enda og da sliter jeg 

 

 

 

Motor.m4a

Link to post
Share on other sites
40 minutter siden, Roar Moslet skrev:

Synes det er vel mye lyd til å være noen dårlige løfter. 

Kan hele vippebrua være løs??

 

Har hatt den oppe og av fant ingen ting 

Link to post
Share on other sites

Huff ja,  Det hørtes nå veldig mekanisk ut. 

Selv om jeg har opplevd knekt vippearms aksling, må jeg si at dette hørtes ille ut

Hvis du nettopp skrudde deg helt ned til kammen og sjekket dette, så er jeg forundret. Du vet hvis løfteren er dårlig, eller feil justert og går for hardt på. Ja da vil den spise opp undersiden av løfteren og kam toppen først. Når det har pågått lenge nok vil til slutt støtstangen løsne/ bli slarkete. Dermed for å få kontrollert dette skikkelig, må du trekke ventil løfteren opp fra hullet sitt og se på undersiden  / kontaktflaten mot kammen. 

Hvordan ser oljen din ut? Prøv å tappe den ut i en ren gjennomsiktig beholder og kontrollere for gråfarge / metallpartikler. Skikkelig gåen løfter vil gi avleiringer i oljen.  

Finner du ingen feil fra oversiden, så er det neste og ta ned bunnpannen og sjekke veiv / rådelager. men det er jo litt utrivelig jobb uten løftebukk / varm garasje å stå i.

 

Vi kan jo ta helt feil her, men den lydfilen hørtes virkelig ikke bra ut, kan jo være at opptaket lurer oss litt også da.

 

Mvh Brage 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg startet en gang en 4.6 liter v8 uten toppdekslene i søken etter en lyd. Det gikk veldig fint, og vi fikk se både vippearmer, vippearmsakslinger og toppen av støtstengene. 

Link to post
Share on other sites
1 time siden, lafterolf skrev:

Tror du må sjekke/måle oljetrykk.

 

Helt enig, synes også det høres ut som om den går tørr. Det er ett kjent problem å montere vippearms akslingene feil, og dermed stenges oljetilførselen til vippearmene.

Men her er jeg ikke sikker på om løfterne får olje heller..   

Link to post
Share on other sites
46 minutter siden, Brage skrev:

Det er ett kjent problem å montere vippearms akslingene feil, og dermed stenges oljetilførselen til vippearmene.

  

 

Da får du veldig godt oljetrykk. 

Link to post
Share on other sites
2 minutter siden, AreM skrev:

 

Da får du veldig godt oljetrykk. 

:DJa trykket blir kanskje bra, men smøring blir det dårlig med. Hjelper ikke med viagra hvis hullet er stengt..

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...