Gå til innhold

Suspension fault Disco 3


utexpedition

Anbefalte innlegg

Jeg har en Discovery 3 2007 modell,  som jeg er veldig glad i, men her er det det ene etter det andre.

 

Har nettopp fikset både en feil med printkortet(instrumentpanel) Etter å ha hatt bilen inne hos min lokale forhandler da mitt lokale Meca verksted ikke klarte å finne feilen. 

Etter 1,5 med bilen så var svaret at jeg trengte nytt instrument, pris 19 000kr. Etter å ha kontaktet en bekjent bilmekaniker som hovedsakelig med elektronikk så tok han på seg jobben, bestilte et brukt instrument fra Polen og problemet var borte, men fortsatt mye jobb på data for å fikse blant annet gammel VIN på nytt brukt instrument, har lest flere steder at dette ikke går, men det går om man har vilje og kunnskapen. Han tok i samme slengen å fikset et EGR problem jeg hadde, med blanking kit, koble ut EGR og DPF, dette er altså en euro4 motor. Gikk fra regning på 29 000kr for full jobb hos forhandler til 12 500 hos denne bekjente. 

 

Men nå var det dagens lille problem:

 

Tidligere i kveld tok jeg en vask av bilen, med underspyling, fikk så senere opp Suspension fault, den senker seg, vi hopper og kjører videre.

Skrudde bilen av og på, lampen gikk fra rød til gul, men jeg kunne så heve og senke igjen. Hever så bilen og lampen blir borte, kjører videre og etter en liten stund samme problem. Har nå kommet meg hjem og tok fram min lille Biltema scanner, men det kommer ikke opp noen feilmelding. Kan dette være en så bagatell at det er fukt/vann i systemet og derfor dette skjer? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si hva problemet er uten feilkode. Det ligger nok en kode i systemet som Biltema scanneren ikke tar. Men hvis dette har sammenheng med underspyling, kan det være ledningsbrudd. Du bør sjekke høydesensorene og tilhørende ledninger. De kan jo bli morkne med årene av ulike årsaker, og hvis en morken ledning ble truffet av en vannstråle osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar, her er det bare å sette i gang. Det eneste som 4x4 infoen sier til meg er at det er ujevnt. Feilen kommer, jeg hever bilen og så blir den borte igjen. Kommer opp i 60-80km og så er meldingen tilbake. 

 

Om noen i nærheten av Moss/Rygge har en IIDTool og kan være behjelpelige så bare å rope ut. 

 

Jeg tenkte evnt å heve den til standard og fjerne sikringen, til jeg får noen mer kapable til å sjekke det ut, men dette gjør kanskje bare mer skade over tid?

20210110_165630.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette bildet du får når feilmeldingen er tilstede? Det ser jo helt normalt ut. Det skal være røde symboler på skjermen (ikke gul/ oransje som jeg skrev over) hvis det er feil. Det kan jo da tyde på at feilen ligger til selve kompressoren. Om alle hjul påvirkes likt så vil du ikke se det på 4x4 info. Er nok best å få lest av kodene uansett. 

Ingen fare med å ta ut sikringen for å holde høyden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, lrsg skrev:

Er dette bildet du får når feilmeldingen er tilstede? Det ser jo helt normalt ut. Det skal være røde symboler på skjermen (ikke gul/ oransje som jeg skrev over) hvis det er feil. Det kan jo da tyde på at feilen ligger til selve kompressoren. Om alle hjul påvirkes likt så vil du ikke se det på 4x4 info. Er nok best å få lest av kodene uansett. 

Ingen fare med å ta ut sikringen for å holde høyden. 

Dette er når jeg får hevet den opp igjen og alt ser jo normalt ut. Jeg stusset litt over dette gule symbolet som jeg ikke har sett, men jeg har derimot disse røde som kommer på toppen eller bunnen av dekket. Skal nok få de frem igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V bak er litt lavere såvidt eg kan se. 

 

Begynn med å ta ut kontakter, sjekke, spraye m noe el rens som er fukt drivende, eller trykk luft. 

Ledninger er jo klassisk. 

Man kan jo bevege hver sensor og se at de gir signal, ref 4x4 info skjermen. 

 

Osv.... 

Var det mye plunder for han kjenningen å endre vin nr på instrument, noe han kan gjøre med bcu også? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, oggioffshore skrev:

V bak er litt lavere såvidt eg kan se. 

 

Begynn med å ta ut kontakter, sjekke, spraye m noe el rens som er fukt drivende, eller trykk luft. 

Ledninger er jo klassisk. 

Man kan jo bevege hver sensor og se at de gir signal, ref 4x4 info skjermen. 

 

Osv.... 

Var det mye plunder for han kjenningen å endre vin nr på instrument, noe han kan gjøre med bcu også? 

 

Det var visst ikke den letteste jobben, men det går og det må gjøres helt riktig på en spesifikk måte for at det skal gå. Han bestilte først 1 instrument og gjorde en feil og jobbet så hardt for å rette opp i det, noe som han ikke fikk til. Så måtte han bestille et nytt og da gikk det ganske fort(når han visste hva han kunne og ikke kunne gjøre) han er ingen spesialist på land rover og har for det meste jobbet med Ford. Han jobber til daglig som mekaniker for et verksted i Fredrikstad. Løsningen fant han på et russisk forum, jeg hadde selv lest på engelske forum bla at det ikke skulle være mulig, så jeg hadde mine tvil på at det skulle gå 

1 time siden, oggioffshore skrev:

V bak er litt lavere såvidt eg kan se. 

 

Begynn med å ta ut kontakter, sjekke, spraye m noe el rens som er fukt drivende, eller trykk luft. 

Ledninger er jo klassisk. 

Man kan jo bevege hver sensor og se at de gir signal, ref 4x4 info skjermen. 

 

Osv.... 

Var det mye plunder for han kjenningen å endre vin nr på instrument, noe han kan gjøre med bcu også? 

 

 

Sender han melding og hører om mulighetene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, utexpedition skrev:

 

Det var visst ikke den letteste jobben, men det går og det må gjøres helt riktig på en spesifikk måte for at det skal gå. Han bestilte først 1 instrument og gjorde en feil og jobbet så hardt for å rette opp i det, noe som han ikke fikk til. Så måtte han bestille et nytt og da gikk det ganske fort(når han visste hva han kunne og ikke kunne gjøre) han er ingen spesialist på land rover og har for det meste jobbet med Ford. Han jobber til daglig som mekaniker for et verksted i Fredrikstad. Løsningen fant han på et russisk forum, jeg hadde selv lest på engelske forum bla at det ikke skulle være mulig, så jeg hadde mine tvil på at det skulle gå 

Sender han melding og hører om mulighetene

Ser for meg det kan bli behov. 

Er noen som har sendt slike jobber til uk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du løser staget på sensor, og beveger den, burde bildet endre seg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sitter en eeprom i ipac og bcu. 8pins chip. Denne må loddes ut og settes i jigg og lese av med x-prog eller en kina varriant. Man åpner bin fila med en hex editor el. Så må man finne vin nummeret, km stand og nøkkel koden fra den originale. Så må man lese av donor chippen og skrive inn verdiene. Lagre fila og flashe chippen, lodde den på plass. Vri om nøkkelen og håpe og be om det ble riktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, parrafin23 skrev:

Det sitter en eeprom i ipac og bcu. 8pins chip. Denne må loddes ut og settes i jigg og lese av med x-prog eller en kina varriant. Man åpner bin fila med en hex editor el. Så må man finne vin nummeret, km stand og nøkkel koden fra den originale. Så må man lese av donor chippen og skrive inn verdiene. Lagre fila og flashe chippen, lodde den på plass. Vri om nøkkelen og håpe og be om det ble riktig

Må chip ut, mener det finnes slike kontakt klemmer m ledninger man kan knipe over.... 

Hørtes jo enkelt ut... He he :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.1.2021 den 1.39, utexpedition skrev:

Tydeligvis ikke noe problem med selve kompressoren, men har ikke fått sjekket med noe bedre diagnoseverktøy enda. 

 

Her er et bilde med feilmeldingen og på 4x4 infoen. Tyder på feil på høyre sensor bak?

20210110_235420.jpg

 

Det kan være feil på sensoren, eller det kan være kabelbrudd. Sistnevnte er en vanlig feil på D3/D4, og kan være verdt å sjekke før man bruker penger på ny sensor.

Skulle det vise seg å være sensor, så er det lurt å ta med en kontakt i samme slengen, da disse blir sprø med årene og gjerne går i stykker når man skal bytte sensoren. (Snakker av erfaring her.) :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...