Adventure Posted January 9 Share Posted January 9 God kveld. Nå har dette irritert meg en stund. På bakakslingen, venstre bak, så lekker det ut og renner ned over felgen og hjulet. Har plukket fra hverandre 2 ganger og skiftet pakninger og da sluttet det helt til jeg fylte på olje igjen. De pakninger jeg har byttet er stub axle x 2 pakninger. Så det er de to ytterste pakningene bak drive flange. noen tips? Mvh Andreas Quote Link to post Share on other sites
gautes Posted January 9 Share Posted January 9 Ut eller innsiden av hjulet? Quote Link to post Share on other sites
Adventure Posted January 9 Author Share Posted January 9 Kommer på utsiden. Quote Link to post Share on other sites
gautes Posted January 9 Share Posted January 9 Fast eller løs flens ? Quote Link to post Share on other sites
Adventure Posted January 9 Author Share Posted January 9 Tja usikker men her er ett par bilder Quote Link to post Share on other sites
gautes Posted January 9 Share Posted January 9 To pakninger er sjelden kuren. Skal det brukes silikon må det kun brukes litt i falsen på medbringer. Alt som igger mellom flens og nav reduserer friksjonen og det blir lettere bevegelse. Ovale bolthull på flens og tynnslitte eller feil bolter er også en feilkilde. Men ofte er manglende rengjøring , fett og spon og grader , ikke uvanlig . Quote Link to post Share on other sites
Adventure Posted January 9 Author Share Posted January 9 22 minutter siden, gautes skrev: To pakninger er sjelden kuren. Skal det brukes silikon må det kun brukes litt i falsen på medbringer. Alt som igger mellom flens og nav reduserer friksjonen og det blir lettere bevegelse. Ovale bolthull på flens og tynnslitte eller feil bolter er også en feilkilde. Men ofte er manglende rengjøring , fett og spon og grader , ikke uvanlig . Har selv ikke brukt silikon. Slik jeg så det når jeg demonterte virker alt rundt og fint i forhold til bolter og bolte hull. Jeg har demontert og plukket ut og gjort rent sist jeg skiftet en pakningen. Begge var helt ferdig. Men det stoppet helt til jeg fylte opp igjen med olje og denne er ikke kjørt noe heller etter sist skift. Men jeg er ingen ekspert så jeg får plukke oppe igjen og se og demontere mer kanskje? Quote Link to post Share on other sites
gautes Posted January 9 Share Posted January 9 Hvis pakningene du byttet var revet i filler er det bevegelse. Ved tett utluftning er det oftest simringen lenger inn som lekker. For endel år siden slet jeg med lekkasje på en seriebil. Riktignok innvendig på hjulet og bremsene. Etter mye roting og hodekløing ble lekkasjen funnet. Støpefeil i stubakselen som ble sprekk etterhvert. Rakk heldigvis ikke å knekke helt av. Quote Link to post Share on other sites
Adventure Posted January 10 Author Share Posted January 10 Hell i uhell der skjønner jeg. Ja man skal glede seg over en del slike ting. Pakningen ytterst var ble tatt i to deler, pakning to ble tatt av i en del men var revnet. Så her betyr det at jeg må skifte noen deler? Quote Link to post Share on other sites
gautes Posted January 10 Share Posted January 10 (edited) Mulig du må det. Regner jo med at du dro etter boltene med riktig moment. Du kan jo prøve en gang til . Legge pakningen i vann over natta og montere er et triks hvis den nye er stiv og "tørr". Har dessverre ikke mer tips å gi uten å ha nærkontakt med delene selv. Ville nok prøvd med silikon selv tenker jeg. Edited January 10 by gautes Quote Link to post Share on other sites
Adventure Posted January 10 Author Share Posted January 10 Har ikke momentnøkkel så det står på invisteringslista. Silikon på falsen på medbringeren som du skriver lenger opp. Hvor blir det eller hva blir det på engelsk? Quote Link to post Share on other sites
lafterolf Posted January 10 Share Posted January 10 Et annet triks er å forsegle åpningen mellom låsemutter og navet med fett. Litt fett på pakningen gjør heller ikke galt om det er små sår i anleggsflaten. I mangel på pakning har jeg brukt kun fett også, men kun tynt lag, og om det er fett eller silikon så hold det langt unna skruehullene. Kommer det noe inn der blir det hydraulisk lås. Dvs at skruene ikke kan skrues inn helt og det vil bli lekkasje på pakning. Har du trykkluft så blås opp alle skruehull. Bremserens etc er gull. Falsen er kanten på medbringeren som ligger inn mot navet, innenfor skruene. Quote Link to post Share on other sites
Adventure Posted January 10 Author Share Posted January 10 Takk @gautesog @lafterolf skal følge de to oppskriftene så får vi se om det ikke blir en ordning etterhvert. Mvh Andreas Quote Link to post Share on other sites
Elvehundre Posted January 10 Share Posted January 10 Var det Andreas og æ snakka om i går, skriv spørsmålet på forumet og se hvilke tips Gaute og Rolf kommer med. Takk for tipsene, grease i bunn av et skruehull bør man jo tenke på at kan hindre bolt å skrues helt inn. Det hadde æglemt. Ønske aill ein fin dag hilsen Henry Arnfinn Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.