Gå til innhold

Webasto Air Top 2000 D


tiopet

Anbefalte innlegg

Har en Webasto air top 2000 D i Ford van som ikke vil starte lenger.

 

Kjøpte et webasto/eberspacher feilkode leser apparat med diverse kontakter for flere varmere, men ingen av kontaktene passer i denne gamle varmeren.

Men det fulgte også med noen krokodille klemmer for slike tilfeller.

 

Så til problemet, det fulgte ikke med noen anvisning for hvordan koble seg på uten rett kontakt :(

Så vidt jeg kan se så skal det bare kobles til 3 ledninger, pluss, minus og diagnose.

 

Noen som vet hvilken ledning som er til hva på kontaktene på varmeren. Den store svarte 8 pin kontakten og den lange smale hvite 6 pin kontakten.

Den lille hvite 2 pin kontakten er temp måler.

 

Glemte å ta bilder selv, så lånte et fra nett av samme kretskort.

Skal ta bilder selv i morgen, som viser fargekoder på ledningene.

 

Webasto kobling.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Til info - workshop manual med veldig mye info finner du f. ex her:

https://www.butlertechnik.com/downloads/Webasto_Heater_Air_Top_2000_Workshop_Manual.pdf

utklippene under er fra side 41.

 

Om du har samme diagnose settet som meg, så er det den gule ledningen som er til kommunikasjon, Basert på tegningene til denne modellen så er denne ledningen hvit/grønn på denne. (ledningen går til x12, som er en løs connector. Tilkoblingen på selve webastoen er pinne2 på X6, som er den største pluggen med 8 tilkoblinger. (så diagnose ledningen går fra X6:2 til X12 - som normalt ikke er tilkoblet noe, og sannsynligvis er stripset et eller annet sted.

 

 

image.png

image.png

 

-Camarogeddon

 

 

Endret av Camarogeddon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for skjema.

Akkurat hva jeg trengte.

 

Bommet litt du også ser jeg B)

Den løse X12 connector går til pinne 5 på connector X11 (Den lange smale hvite kontakten). Den løse X12 enden synes helt til venstre nede ved gulvet.

IMG_20210109_171357.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke programmet til å få kontakt :angry:

Når jeg har valgt air top 2000 i programmet og trykker start diagnose, så kommer det opp et vindu hvor det står "WTT initialising"

Under teksten er det en linje som sikkert skal bli fylt grønn etterhvert som dette kjører igang, men her så blir bare vinduet borte og kommer tilbake 2 ganger til og så skjer det ikke noe mer.

 

Hva skjer nå? 

Kan det være dårlig kontakt i gjennom diagnose ledningen?

 

Dette har jeg gjort;

Koblet pluss og minus til strøm uttaket (sigarett tenner kontakt) rett ved siden av, og gul ledning til diagnose ledning.

Da lyser det opp på diagnose kontakten til pc.

Drivere på pc er installert så programmet klager ikke lenger om COM port ikke tilgjengelig. USB port er nå linket som COM port 7 på laptop.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, tiopet skrev:

Bommet litt du også ser jeg B)

Den løse X12 connector går til pinne 5 på connector X11 (Den lange smale hvite kontakten). Den løse X12 enden synes helt til venstre nede ved gulvet.

Hups! det har du helt rett i - der blingsa jeg. Det var det bra at du så.

 

Ellesr så høres det jo ut som om du gjør alt riktig - du er sikker på at webasto styrekortet har stømtilførsel i orden?

 

ellers så er jeg usikker på hvorfor de ikke prateer sammen - annet enn at jeg husker jeg måtte være nøye med å velge rett type wenasto på mitt program - (thermo top c) - for at de skulle kommunisere. ellers får de ikke kontakt (sannsynligvis feil protokoll eller baudrate.)

 

Har du sjekket hvilken com port programmet prøver å bruke (du har jo tydeligvis adapteret på port 7)

 

-Camarogeddon

Endret av Camarogeddon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Camarogeddon skrev:

du er sikker på at webasto styrekortet har stømtilførsel i orden?

 

 

Der sa du noe.

 

Det er strøm på styringspanel på dash.

Når jeg trykker på varmesymbol, så lyser strekene i knappen rødt og display starter nedtelling fra 120 minutter.

Panel viser også klokke og programmering virker.

Det er 2 sikringer i motorrom stripset fast til bremsemaster, de er i orden.

 

Har lagt merke til at klokke plutselig bare blinker på 1200, som om strømmen har vært borte. Og uret må stilles på nytt.

Kan jo være at jeg skal ligge under bilen i morgen og sjekke alle kabler nede ved diesel pumpa (Loddet på nye kabelsko på pumpa for en uke siden).

Mulig flere kabler som er dårlige.

 

Pumpa virker, når jeg ga strøm direkte på pumpa (pulsvis, vel og merke. Da tikker den).

 

Air top 2000 er eneste valget jeg finner for min air top 2000 D.

På programmet gikk jeg inn på fanen extra og sjekket at det står COM port 7.

USB driveren gjorde så USB kontakt på siden av laptop er assosiert som COM port 7. Den kontakten jeg hadde diagnose stikket i.

Kan prøve og sjekke innstillinger på laptop om det er rett selvfølgelig.

 

Bare denne kulda ville gi seg snart, er ikke gøy å feilsøke i minus 20.

Skal jeg starte bilen og kjøre til mekkehallen, så må den ha minst 3 timer med motorvarmer før Lokomotivet tenner :lol:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Basert på det du beskriver, spesielt med klokka som resetter seg, så høres det ut som om matespenningen er for lav enkelte steder i systemet.

Før du graver ting i biter, så ville jeg ha funnet fra multimeteret og vært sikker på at det er nok spenning fram til Webastoen. om den tror batterispenninga er for lav vil den ikke starte (for å ikke tømme batteriet)

 

mål for eksempel spenningen mellom X6:2 og X6:8 både før du starter og når du prøver å starte webastoen (burde være ca batterispenning). Det er jo + og - IFM Sikring F2 på skjemaet.

Det samme kan gjøres for å sjekke sekundærtilførsel - den er jo på X11:2 og 3 (men basert på at denne er koblet til krets 61 / D+, så er jo den kobla til dynamoen - det er mulig motoren må gå før du får noe inn her (om du lurer på hva de referansene betyr, se DIN standard 72552 - f. ex her: https://en.wikipedia.org/wiki/DIN_72552)

 

-Camarogeddon

Endret av Camarogeddon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Camarogeddon skrev:

Det samme kan gjøres for å sjekke sekundærtilførsel - den er jo på X11:2 og 3 (men basert på at denne er koblet til krets 61 / D+, så er jo den kobla til dynamoen - det er mulig motoren må gå før du får noe inn her (om du lurer på hva de referansene betyr, se DIN standard 72552 - f. ex her: https://en.wikipedia.org/wiki/DIN_72552)

 

 

Hvis du ser på bildet jeg tok i dag, så ser du at X11:2 og 3 på min varmer er avklipt. Så de har ingen funksjon.

Men hva gjør de, eller vil hjelpe til med? Hvis jeg kobler dem til slik skjema viser.

 

Da har jeg en plan for morgendagen, å måle litt spenninger og sjekke kabler for irr og skader.

Har lurt litt på å skaffe en rustfritt 7 liters ståltank og henge på ramma under bilen og fylle lampeolje på den. Da får den ren og fin olje i fremtiden.

Tror det kan være noe grums på tanken idag, da dieselfilter på bilen må skiftes hvert halvår og de ser skitne og støvete ut.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Webasto panel.jpg

En ting jeg leste i verksteds manualen for varmeren, er at den skal gi feilkode på display. (Gjelder webasto 2000 D med diagnose).

Min viser ikke noen kode der, da lurer jeg på om jeg har en som ikke viser koder?

 

 

 

Noen som vet om denne som jeg har viser koder? Eller må den løse diagnose kabelen min være koblet til displayet for at det skal virke?

 

Endret av tiopet
Feil bilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg har selv en noe nyere air top 2000 - den bruker det samme kontrollpanelet, men den har et nyere kontrollkort / tilkoblinger etc.

Jeg mistenker det er noen generasjonsforskjeller her, mtp hva de forskjellige varmerne støtter (uten at jeg har klart å grave opp noen skikkelige oversikter over hva de forskjellige versjonene støtter og ikke).

 

Diagnose kabelen er jo ikke tegnet som tilkoblet til noe, så den skal ikke være nødvendig (hvis du ser i manualen så er det en rekke måter å koble disse opp på - det er mulig skjemaet jeg plukket ut som eksempel ikke stemmer 100% med din installasjon. Jeg ser at endel av skjeamene er for "Circuit Diagram Automatic Control Air Top 2000 without Diagnosis, 12V with Control Element and Timer" kan det være den oppkoblingen du har? i så fall hadde det forklart oppførselen.

 

At X11:2 og 3 ikke er tilkoblet noe betyr nok at varmeren kun starter på klokka - og aldri automatisk når motoren er startet.

Men når eg ser på skjemaene, så mistenker jeg du er inne på noe. I alle skemaene merket med diagnose så er X11 i bruk, med klemme 2 og 3 tilkoblet - derimot i de uten diagnose, så dropper de X11 fullstendig.

 

Det er faktisk mulig at diagnostikk kretsen på din er spenningsløs per nå - fordi ledningene er klippet av...

 

-Camarogeddon

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yepp, her har vi en løsning.

Printet ut hele repair shop manual 07/2000 utgaven hos butlertechnic og la alle skjemaene etter hverandre for sammenligning.

 

Skjemaet du viser over her er fra side 714 Air top 2000 diagnosis om 24V ADR operation og med control element.

Jeg har side 704 Air top 2000 diagnosis om 12V/24V med combination timer.

 

Det tidsuret jeg har heter combination timer. Den uten tidsur er control element. Etter google søk.

 

Videre står det på side 704 om min varmer at X11 2og 3 kun er for ADR kjøretøy. ADR er vel for brann og eksplosjons farlig last.

Så på min skal X11 2 og 3 ikke tilkobles.

 

Da får jeg gå ut og måle litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada her er det noe muffens.

 

Måler hvilespenning 12.74 volt på X6 2 og 8.

 

Trykker start på varmer og spenning faller til 0.90 volt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, lafterolf skrev:

Har du et sånt rele? Det regulerer strømmengden til webasto om jeg har skjønt dette riktig. Og ikke første gang det lager krøll.

Har ikke sånt i Lokomotivet (1999 Ford E-350).

Men kan jeg ha et sånt i Defenderen som har Eberspacher som ikke vil virke?

 

Ok.

Alle ledninger til og fra varmer, ur og batteri er saumfart med lupe, ingen skader eller gnagsår noe sted.

Målt alle ledninger mellom ur og varmer, og varmer og batteri, og ur og batteri. Alt i orden der, også sikringer.

 

Da må det være intern jordfeil som gjør det.

Siden spenning faller med en gang man trykker start, så må vifte være første sjekkpunkt. Det er jo den som starter først, for å lufte ut før tenning, så det ikke sier bang :lol:

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at spenningen på matesiden til webastoen detter som en stein når den prøver å trekke strøm (start betyr jo både vifte og glødeplugg.

 

Det peker jo på at du har et saftig spenningsfall et sted - og siden du måler dette på "inn" siden av webastoen, vil jo det si at dette ikke skjer inni webastoen - men utenfor.

Jeg hadde målt ledningsnettet del for del inntil du finner spenningsfallet - der er også feilen.

 

For eksempel kan du jo oppleve at om du måler mellom - tilkoblingen på webastoen, og - på batteriet i standby, så måler du 0V - men så snart webastoen prøver å trekke strøm, om det er dårlig kontakt på veien vil spenningen stige kraftig. Ved å rett og slett måle spenningsfallet i ledningsnettet seksjon for seksjon mans du prøver å starte webastoen kan du måle deg fram til hvor det er dårlig kontakt - og lettere finne synderen. Og det er ikke alltid like lett å se. Husk at jordkoblinga er akkurat like viktig som + - strømmen skal helt fra batteriet - og tilbake igjen.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får jeg måle mer, har ikke lyst til å kjøpe nytt kretskort uten videre.

 

I følge verksted boka under feil finding, så står det, slik det skjer i mitt tilfelle. At varmelampe lyser, men ikke noe mer skjer - Da er vifte/forbrenningsvifte eller kretskort ødelagt.

Jeg målte motstand på alle deler i brenner og de viser lik motstand, så vifte/forbrenningsvifte virker ok. Da står jeg igjen med kretskortet.

 

Men jeg skal måle ledninger til og fra en gang til slik du nevner og dobbeltsjekke at jording er god nok.

 

Lurte på om jeg skulle ta + og - fra det ene batteriet og sette direkte på varmer, bare for å se om den starter. Starter den da, så er det garantert noe galt med tilførsel.

Når jeg gjør dette så tar jeg bort de originale + og - på kontakten, i tilfelle full kortslutning og fare for å svi av hele brenneren. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt, når spenningen over brenneren forsvinner når den prøver å trekke strøm, er ikke feilen i selve brenneren, men tilførselen.

 

Du kan gjerne teste brenneren med separat tilførsel, ikke noe problem det - du kan jo f. ex ta vekk sikringen i den orignale kretsen (husk uansett å fortsatt bruke sikring i testledningsnettet ditt - så slipper du at ting går skikkelig skeis om noe uventet skulle skje.)

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg en plan for morgendagen :)

Prøver med separat strøm tilførsel for å være sikker på at brenner faktisk virker.

 

Virker den, da vet jeg at det er et kabel problem.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh yess B) Hot air.

Problem er løst.

Fulgte ledninger en gang til i dagslys og lampe, ikke bare i mørket med lampe.

To tykke ledninger (+ og -) fra varmer og frem under bilen i strømpe med masse tynne ledninger.

Midt under bilen forsvinner alle de tynne opp i dash (til ur) og ned igjen en tykk ledning, derfra går det tre tykke ledninger fremover i ny strømpe.

Ut av den strømpen kommer det bare to tykke røde ledninger frem og inn på sikringer.

Fjernet en del av strømpen og der kommer det frem en tykk brun minus ledning, med kabelsko som har mistet partneren sin.

La opp ny minus ledning fra batteri og loddet sammen ledningene og  krympestrømpe med lim rundt.

Da ble det liv og full kontakt i diagnose apparat.

 

Tydelig at tidligere eier som fjernet ekstralysene på bilen før salg, rasket ikke bare med seg lys ledninger og releer, men også ledningen til webasto :lol:

At han beholdt ekstralysene, var en del av min harde pruting når jeg kjøpte den 1,5 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott du fant synderen!

 

Dårlig kontakt kan ta mange rare former - men at noen har plukka vekk deler av ledningsnettet er jo heller mot normalt - uansett bra du fant ut av det.

Det er jo ikke så rart at diagnostikken ikke fikk pratet med boksen, om det var nada strømtilførsel.

 

Spørs om lysene og webastoen var jorda i samme ledningsnett gitt.

 

-Camarogeddon

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for all hjelp underveis Camarogeddon

 

Kjørte deilig varm bil når jeg fraktet Defenderen på henger bort til verksted i dag. I morgen blir det å demontere i motor for å finne feilen.

Regner med at toppen er sprukket, siden den har 10P motor, men det blir en annen sak.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...