Gå til innhold

Automatgear


Anbefalte innlegg

Har nå fått orden på mine gear problemer og søker nå etter en original Clarion  radio til P38, noen som har? Jeg har nå hatt P38 diesel siden 2012 og har vel gjennomgått det meste av hva som kan skape problemer på disse bilene og nå har jeg blitt opptatt av å beholde bilen i original stand. Det har så langt kostet masse penger og flere ruller vel på, men det aksepterer jeg når man tar i betraktning prisene på dagens tilsvarende SUVer som ligger å ruller rundt 1 million kroner, en ufattelig pris etter det jeg er vant til fra tidligere tider, jeg er snart 80 år og interessert i biler siden 16 års alderen da biler kostet 10-15 tusen og en rimelig årsinntekt var rundt 50000 og en enebolig på landet fikk man til for  under 200.000, hva har skjedd ?  Kommentarer til disse betraktninger ønskes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle biler kan fortsatt gjøre jobben. Men alt for ofte vrakes de om en verkstedregning utgjør halvparten eller mer av bilens verdi. 

 

Tidene har forandret seg mye. I dag er det ikke materialer som koster, det er timepengene som har blitt høye, og med det vil økt forbruk komme. De fleste tror at nye biler skal redde verden når nøkternhet og gjenbruk er det vi burde gått for.

 

Enda godt du holder din p38 på veien. De blir klassikere de også, velfortjent også, for i mine øyne er de av det vakreste fra sollihull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lafterolf skrev:

I dag er det ikke materialer som koster, det er timepengene som har blitt høye,

Det er nå både både og og enten eller (ble en litt sær setning men skitt au). Delepriser settes ofte kunstig høyt for at produsenten skal leve godt av ettermarkedet også. En mekanikerkjenning dumpet over en kondemnert 1 år gammel Pajero. Årsak: 2 hovedlykter knust...  Bremseskjold til RAV4 har jeg hørt koster 8.000 (5.000 brukt) mot LR pris på rundt 200.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delepriser er vanvittige i Norge, importører skylder på norske garantiregler (noe de vet utrolig få benytter seg av...).

Feks orginal deler til Mitsubishi er 3-3,5 ganger prisen hos forhandler i Nederland/Tyskland/Frankrike. Samme del, kommer fra samme sentrallager...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.1.2021 den 20.16, Harald Walberg skrev:

jeg er snart 80 år og interessert i biler

 Da fortjener du virkelig å kjøre Range Rover p38, enig med Laftis over her den bilen er en klassisk perle med høy komfort og er jo siste RR med stive akslinger.

Synes du konkluderer bra, du kan bruke mye penger i deler for å holde den gode RRp38 i stand, kontra det å bruke 750 til 1 mill på en ny " tilsvarende "bil.

Jeg har jo fulgt med i trådene dine opp gjennom årene her på forumet, og gir deg absolutt tommel opp for din evne til å løse alle disse problemene vi med RRp38 kommer borti.

De er jo faktisk nokså logisk og enkel å skru på disse Range Roverne, selv om mye er litt dårlig konstruert. Delene er også relativt rimelig i forhold til andre bilmerker, sett at kronekursen ikke svekkes helt.

 

Håper jeg også kjører min Range Rover p38 når jeg når 80blush Det er nå målet iallefall

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Trodde mine problemene med automat gearboksen var løst, men slik er det ikke. Det er nå byttet til  en brukt gearboks som skifter fint på de lavere gear, men når ikke til de to siste trinn uten å trå hardt på gassen da kan den skifte til lock trinnet og så fort man letter på gasspedalen blir den urolig og veksler mellom gearene helt urytmisk. Er det noen som har gode råd ?

Harald

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som gearkasse ikke helt vet hvilke turtall motor går på og gasspådrag. Jeg vet ikke hvilke parametere den girer på, men hadde nøstet litt i dette. Ta en telefon til Ashcroft transmissions i UK?

 

Martin

 

Temp sensor på motor som er ødlagt? 

https://www.rangerovers.net/threads/p38-dse-shift-up-issue.162873/

Endret av MartinM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...