tele109 Skrevet 6. januar 2021 Del Skrevet 6. januar 2021 Har en 200 tdi med pusteproblemer. Var på tur i fjor, da kom det litt vel mye røyk og olje ut av olje påfyllingslokket+ lufteslangen fra topplokket. Regna med det var enten gjennomslag i sylinderene eller topp pakningen. Tok ut motoren, bytta div lager, turbo, stempler, honet sylinderene, ny topp pakning og plana toppen. Prøvde også å se etter sprekker i blokka. Satt alt sammen igjen etter fattige evner. Var masse jobb. Prøvde den nå i ikveld. Starter å går fint, men har akkurat samme symptomene med masse trykk i topplokket. Noen som har en god idé på hvordan jeg skal diagnostisere motoren? Begynner snart å kikke etter Suzuki jimny Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 6. januar 2021 Del Skrevet 6. januar 2021 Stempelringer ikke beregnet på hona sylindere er en gjengangerfeil. Har du trykktestet for sylinderlekkasjer? Stort sett bare en sylinder som er riktig utett. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tele109 Skrevet 6. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2021 Stempelringer ikke beregnet på hona sylindere? Er ikke alle det? Kjøpte +0,20 fra bearmach. Testa alle ringene med bladsøker før jeg monterte de. Har ikke trykktesta sylinderene. Jeg kan jo selvfølgelig ha oversett noen sprekker Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 7. januar 2021 Del Skrevet 7. januar 2021 Byttet du filter på utånding? Sprekk i sylindervegg vil gi trykk i kjølevæske. Var sylindrene ovale? Slitasjen er størst nederst. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tele109 Skrevet 7. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2021 Utåndigsfilter er den runde plastdingsen som sitter på siden av toppdekselet? Ble i alle tilfelle ikke byttet, men sjekka at det var åpent. Sjekka ikke om de var ovale, men sylinderveggene så veldig fine ut. Fant ut at motoren hadde blitt overhalt hos Turner for noen år siden. Ikke noe trykk i kjøleveska. Mest frista til å prøve å få tak i en annen motor Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
telindnor Skrevet 7. januar 2021 Del Skrevet 7. januar 2021 Jeg hadde samme symptomer på min 200 tdi i D1ern når jeg kjøpte den. Hos meg var det gjennomslag fra sylinder 4 til der hvor støtstanga kommer opp. Kort vei der til å ryke, og tydeligvis en gjenganger. Men..du har jo tilsynelatende fikset "alt". Har derfor ingen gode råd og tips Har du utånding fra hullet til peilepinnen også? Jeg har ei "ledig" 200 blokk stående... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tele109 Skrevet 7. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2021 Ok. Når du sier gjennomslag, hva var årsaken og hvordan fant du det ut? En blokk høres bra ut, men akkurat nå frister det ikke med en ny motor overhaling. Skal sjekke om det er trykk utav peilepinnen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 7. januar 2021 Del Skrevet 7. januar 2021 Hadde du ingen blanke felt i sylinderveggene? Steder der det ikke var honingsspor? Kaster den olje ut må det være trykk i bunnpanna. Kjør motoren varm og trekk opp peilepinnen. Kaster den opp olje er det trykk i bunnpanna. Kompresjonstest vil avsløre om det er en eller flere sylindre som lekker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tele109 Skrevet 7. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2021 Honings sporene så inntaket ut hele veien på alle sylinderene. Må prøve å få tak i en kompresjonstester. Biltema har vel kanskje? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 7. januar 2021 Del Skrevet 7. januar 2021 Finn ut om det er trykk i bunnpanna først. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
telindnor Skrevet 7. januar 2021 Del Skrevet 7. januar 2021 1 time siden, tele109 skrev: Ok. Når du sier gjennomslag, hva var årsaken og hvordan fant du det ut? En blokk høres bra ut, men akkurat nå frister det ikke med en ny motor overhaling. Skal sjekke om det er trykk utav peilepinnen Jeg fikk beskjed om at motoren var gåen når jeg kjøte D1ern. Det fosset oljedamp ut av påfyllingslokket til olje, og kastet ut olje, samt oljedamp fra peilepinnen. Demonterte allikevel toppen og så at toppakningen var gåen. Byttet denne og siden har den vært tett og fin. ref "Gjennomslag"...vel, det var et spor i toppakningen mellom sylinder 4 og som ref hullet til støtstanga. Da slo altså kompresjonen ned i bunnpannen, og opp i toppen. Ergo damp og dævelskap. BT har kompresjons-tester ja. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tele109 Skrevet 7. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2021 Desverre ikke noe så åpenbart som topp pakning i mitt tilfelle Skal sjekke ut Biltema Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 7. januar 2021 Del Skrevet 7. januar 2021 Mest glad i å teste med sylinderlekkasjetester ved slikt problem. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kulien Skrevet 8. januar 2021 Del Skrevet 8. januar 2021 10 timer siden, gautes skrev: Mest glad i å teste med sylinderlekkasjetester ved slikt problem. Vi lagde oss en enkel sylinderlekkasjestester for mange år siden som vi bruker på bensinbiler. Boret ut en tennplugg og monterte på en luftkobling. Setter på trykk (med reduksjonsventil) og lytter hvor det suser. Kanskje mulig å få til noe tilsvarede og skru fast i dysehullene eller glødepluggene? Billig, effektivt og enkelt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.