Gå til innhold

Auda 200tdi


tele109

Anbefalte innlegg

Har en 200 tdi med pusteproblemer. Var på tur i fjor, da kom det litt vel mye røyk og olje ut av olje påfyllingslokket+ lufteslangen fra topplokket. Regna med det var enten gjennomslag i sylinderene eller topp pakningen. Tok ut motoren, bytta div lager, turbo, stempler, honet sylinderene, ny topp pakning og plana toppen. Prøvde også å se etter sprekker i blokka. Satt alt sammen igjen etter fattige evner. Var masse jobb. Prøvde den nå i ikveld. Starter å går fint, men har akkurat samme symptomene med masse trykk i topplokket. Noen som har en god idé på hvordan jeg skal diagnostisere motoren? Begynner snart å kikke etter Suzuki jimny 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stempelringer ikke beregnet på hona sylindere? Er ikke alle det? Kjøpte +0,20 fra bearmach. Testa alle ringene med bladsøker før jeg monterte de. Har ikke trykktesta sylinderene. Jeg kan jo selvfølgelig ha oversett noen sprekker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utåndigsfilter er den runde plastdingsen som sitter på siden av toppdekselet? Ble i alle tilfelle ikke byttet, men sjekka at det var åpent. Sjekka ikke om de var ovale, men sylinderveggene så veldig fine ut. Fant ut at motoren hadde blitt overhalt hos Turner for noen år siden. Ikke noe trykk i kjøleveska.  Mest frista til å prøve å få tak i en annen motor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme symptomer på min 200 tdi i D1ern når jeg kjøpte den. Hos meg var det gjennomslag fra sylinder 4 til der hvor støtstanga kommer opp. Kort vei der til å ryke, og tydeligvis en gjenganger. Men..du har jo tilsynelatende fikset "alt". Har derfor ingen gode råd og tips :) Har du utånding fra hullet til peilepinnen også?

Jeg har ei  "ledig" 200 blokk stående...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Når du sier gjennomslag, hva var årsaken og hvordan fant du det ut? En blokk høres bra ut, men akkurat nå frister det ikke med en ny motor overhaling.  Skal sjekke om det er trykk utav peilepinnen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du ingen blanke felt i sylinderveggene? 

Steder der det ikke var honingsspor? 

 

Kaster den olje ut må det være trykk i bunnpanna. Kjør motoren varm og trekk opp peilepinnen. Kaster den opp olje er det trykk i bunnpanna. Kompresjonstest vil avsløre om det er en eller flere sylindre som lekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tele109 skrev:

Ok. Når du sier gjennomslag, hva var årsaken og hvordan fant du det ut? En blokk høres bra ut, men akkurat nå frister det ikke med en ny motor overhaling.  Skal sjekke om det er trykk utav peilepinnen 

 

Jeg fikk beskjed om at motoren var gåen når jeg kjøte D1ern. Det fosset oljedamp ut av påfyllingslokket til olje, og kastet ut olje, samt oljedamp fra peilepinnen. 

Demonterte allikevel toppen og så at toppakningen var gåen. Byttet denne og siden har den vært tett og fin. 

ref "Gjennomslag"...vel, det var et spor i toppakningen mellom sylinder 4 og som ref hullet til støtstanga. Da slo altså kompresjonen ned i bunnpannen, og opp i toppen. Ergo damp og dævelskap. 

BT har kompresjons-tester ja.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, gautes skrev:

Mest glad i å teste med sylinderlekkasjetester ved slikt problem.

 

 

Vi lagde oss en enkel sylinderlekkasjestester for mange år siden som vi bruker på bensinbiler. Boret ut en tennplugg og monterte på en luftkobling. Setter på trykk (med reduksjonsventil) og lytter hvor det suser. Kanskje mulig å få til noe tilsvarede og skru fast i dysehullene eller glødepluggene? Billig, effektivt og enkelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...