Gå til innhold

Problemer og feil på RR P38


Anbefalte innlegg

Hei tenkte jeg skulle starte en tråd der problemer og feil som dere har hatt med 2.5tdi P38ble fortalt, fortell litt om hva som kunne være årsaken og om dere ble stående og ikke kom dere videre uten hjelp og husk dette er bil dere selv har hatt. Prøv og vær saklig. Vh:EB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lang motbakke med tung henger, temperatur stiger kun ørlite, en nålebredd eller deromkring, girer manuelt ned og etter få sekund sprenger radiatoren solid, omtrent hele toppen blåser av. Antar at det er bakerste sylinder som ikke får nok kjøling og koker men når "kokevannet" blandes med resten av kjølevannet blir summen bare en liten økning i temperatur. Høyere turtall gir mye mer vann som kan fosskoke og noe må gi etter... Berget av Viking, ny radiator og radiatorlokk og bilen back in business igjen, ingen problemer etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at radiatorlokket ditt var gammelt og ikke slapp ut tilstrekkelig trykk når det skulle. Radiatorlokk på P38 må byttes regelmessig. Speakin of it, er det noen som har en radiator til P38 diesel til salgs? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AreM skrev:

Jeg antar at radiatorlokket ditt var gammelt og ikke slapp ut tilstrekkelig trykk når det skulle.

Mye mulig. Fatter ikke at de ikke kan bruke de gammeldagse og idiotsikre radiatorlokkene lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P38 DSE

 

- aggregatreimstrammer knakk ved oppstart. (Skiftet strammer, løpehjul og reimer)

 

- lekkasje fra radiator (skiftet)

 

- lekkasje fra dieselpumpe (skal pakke den om nå)

 

- oljelekk fra bunnpannepakning, toppdekselpakning, turbo, registerdeksel og simring bakkant veiv. Dette skal jeg fikse nå.

 

- giroljelekk fra oljekjøler (skiftet kjøler og rør)

 

- vannpumpelager havarerte under kjøring. Måtte taues hjem og få skiftet pumpe. Alt ok etterpå.

 

- luftfjæring la seg på bumpstop. Måtte kjøre 40 mil slik på natta hjem. Defekt høydegiver h.b Skiftet alle høydegivere og belgene bak (gamle og sprukne) 

 

- strømtom. Matepumperelé hadde hengt seg (skiftet relé)

 

Alt i alt en flott bil 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Dere med RRp38

 

Det er faktisk svært sjelden man står helt strandet med RRp38, men da crank pos sensor tok kvelden engang, måtte jeg ha veihjelp. 

Skal du på ekstremt lang ekspedisjon, ville jeg kanskje hatt en slik sensor liggende i bilen. Den er relativt lett å skifte og om den feiler er det slett ikke mulig å få start..

 

Mvh Brage  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dette er jo veldig bra svart uten tull og tøys takk for innleggene. Det jeg ser er vel at de fleste feil er alders relaterte, på en bil med mye avansert elektronikk og ikke minst luftfjærer som da var noe ustabilt på flere bilmerker ikke er så værst vel.. 

Ps:bare og komme med flere innlegg for P38... Vh:EB

Endret av Espen Bråthen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt to stk P38, begge 99-01-modeller med TC på begge akslinger.
Nr1:
Kjøpt med defekt luftfjæring av ukjent årsak, frieksos men ellers i god teknisk stand. Etter å ha overhalt ventilblokk og byttet kompressor, ble lekkasjen funnet rett over ramma, bak frieksosen. Eksosen hadde smeltet plasten så det ble lekkasje der, ikke unormalt med frieksos rett foran bakaksel.
Utslitte tenner på hevemekanismen på vinduene er kjent feil, merkes ved ulyder under kjøring av vinduene.
Kaffe/cola i knappepanelet i midtkonsollen er ikke unormalt, da slutter knappene til elvinduer og soltak å fungere.
Blendmotorer i dashbord slutter å virke, så du får ikke justert varme/kulde eller luft opp/ned.

Nr2:
Kjøpt som repobjekt, hadde behov for mye slitedeler i understellet. I tillegg hadde o-ringene på oljefilteret tørket inn, så det ble en småfiks der. På denne måtte jeg også bytte oljekjøler pga lekkasje (normalt) og AC-radiator pga lekkasje. Blendmotorer var døde på denne også. I tillegg døde BECM, merket det ved at de utvendige lysene lyste som et juletre så lenge det var strøm å batteriet. Sendte den til UK for overhaling, var fuktskadet.
Forrige eier måtte bytte alt av gummislanger til/fra dysene.

Begge bilene hadde irret kontakt sparkepanel høyre foran, som ble klipt bort og ledningene loddet. Den ene hadde dårlig kontakt i rattet, så hornet virket ikke. Den andre hadde to defekte horn ved kjøp. Begge bilene hadde rustet gulv under matta på førersiden, og fukt. Trolig pga tett drenering.

Kjempegode biler når alt fungerer, men de er jo ganske avanserte med mange potensielle kabelbrudd. Kunne godt tenkt meg en slik igjen, men jeg ville da kjøpt en som er så rustfri som mulig. Alt annet kan jo fikses ganske lett, men er alt ihjelrustet under blir det mye jobb.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lover godt! Bare 10 svar på 16 dager i en tråd som handler om feil på P38 må jo være lovende. Jeg hadde forventet rundt 200 :lol:

Men P38 er en helt grei bil å leve med. Man må bare ikke være lettskremt av feilmeldinger som dukker opp, det meste lar seg ordne innefor rimelighetens grenser. P38 er også en bil det er meget lurt å lese seg opp på før man kjøper en. De fleste P38-eiere er jo også vandrende oppslagsverk på bilene sine. Gode råd og tips deles mellom eierne, og folk med spisskompetanse på P38, som Håvard Guttormsen her på forumet, må også nevnes. Håvard har løst mange gåter for meg, og all elektronikkens mystikk blir plutselig litt med forståelig når man får den forklart. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AreM skrev:

Men P38 er en helt grei bil å leve med.

Ja, en må bare ikke få panikk eller bli for stresset når ting skjer. Drømmebilen min er en P38 med TDV8 fra L322 i stedet for det ekornet i løpehjul den leveres med originalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt 7 stk P38 nå, og den jeg har nå er V8. Den anbefales ikke om man er opptatt av drivkostnader, men er veldig mye mer behagelig å kjøre mht motorkraft og støy.

 

Den har nylig blitt bygget opp med vanlige fjærer, første gang jeg har hatt dette, og den skal så snart anledningen byr seg bygges om til luftfjæring igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...