Gå til innhold

Sesong for startbatteri


kretslopp

Anbefalte innlegg

Nå er det vinter og sesongen for startbatterier er i full gang.

 

Min P38 har hatt en Bosch 105Ah med vanlig påfylling som begynt å bli litt svak.

Bilen har fått stå mye på grunn av korona da bare en av bilene er i bruk.

 

Den blir tom på strøm etterhvert. Har ikke sett på om det er BECM som vakner opp. 
 

Uansett undersøker jeg hva for ett batteri jeg ska kjøpe når P38: an ska vekkes til liv igjen.

 

Jeg vil alltid ha mest mulig kapasitet og startstrøm.

Jeg fant ett fra Deka med navnet 1231PMF som er på 105Ah og har 1000A CCA.

Vedlikeholdsfritt. Ikke AGM dessverre.

Polstillingen er mot senter så det burde fungere med pluspolen håper jeg. Den koster 1800kr for meg ( i Sverige hvis det ikke er åpenbart).

De hadde også ett par fra Varta som også er gode alternativ. 
Den till høyre har eksakt samme mål og polstilling som originalbatteriet.

 

Hva bruker dere?

 

 

C751A7F7-932A-4376-8289-5F6BFB12E767.jpeg

09961F24-B364-4F4E-8F2B-2BD094DB02C0.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har brukt disse fra biltema: https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/elsystem/bilbatterier/solv-kalsiumbatterier-12v-95ah-2000029871

 

De gir 4 års garanti på disse, og de holder jo minimum 4 år, så det synes jeg er bra nok levetid. Jeg vinsjer jo med dette også. Så jeg må si meg 100% fornøyd.

Rett polstilling og billig nok er det også.

 

SØLV-KALSIUMBATTERIER 12V 95AH

 

Mvh Brage

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sverger også til Biltema sine sølvbatterier. Mitt inntrykk er at det gir mest "bang for bucks". Også er de lette å ha med å gjøre hvis det dør i garantitiden. Jeg har det som Brage viser til i min D2. (95A) Har lyst til å bytte det ut med AGM varianten men må endre litt på kablene først da pol-plasseringen blir feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et Exide Premium 100 Ah 900CCA i 90en. Batteriet har vært SVÆRT lite brukt men er vel 3-4 år gamelt, har stått i traktoren helt til 90en kom på veien i april/mai. Nå, med 4-5 blå grader er det så vidt det klarer å dra 300TDIen over topp men den starter nå på noen få sekund likevel.

 

Hadde ikke stusset et sekund på å kjøpe startbatteri på Biltema, har nokså blandet erfaring med merkevare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Brage skrev:

jeg har brukt disse fra biltema: https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/elsystem/bilbatterier/solv-kalsiumbatterier-12v-95ah-2000029871

 

De gir 4 års garanti på disse, og de holder jo minimum 4 år, så det synes jeg er bra nok levetid. Jeg vinsjer jo med dette også. Så jeg må si meg 100% fornøyd.

Rett polstilling og billig nok er det også.

 

SØLV-KALSIUMBATTERIER 12V 95AH

 

Mvh Brage

 

 

 

 

 

 

Kan lav spenning og mulig gåen generator gi utslag på ugjevn gange ? Fikk jo denne tikkende lyden(tipper løftere), men her om dagen gikk den dårlig som om jeg manglet futt 

Har 2 batterier men det ene var helt tomt skal lade nr 2 nå 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte ha nytt batteri nå rett før jul, og fant ikke Biltema batterier med rette polstilling lenger, har hatt 2 stk 100 Ah tidligere. Derfor ble det Sønnak denne gangen.

BT sine batterier varierer mye de også, tiden og bruken får vise om dette ble en investering eller bare ekstra dyrt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...