Mr. Croft Skrevet 5. januar 2021 Del Skrevet 5. januar 2021 Da har jeg vært eier av en 1996 Defender 110 300TDI i litt over en måned. Bortsett ifra dører som ikke lar seg luke i kulda har jeg ikke hatt de største problemene så langt. (Låssynlinder i høyre dør ble med nøkelen ut i forige uke og samtlige dører trenger nokk skikkelig oppsmøring invendig både for vindusheiser og låsmekanismer til sommern da jeg bilen er for høy til å gå inn i grasjen (som forøvrig er full uansett). Alvorligste feil så langt er at den ene av boltene som reduserer hvor mye mnan kan svinge har knekkt tvers av. Har ikke prøvd å få den ut ennå men har sprayet på rikelig med rustløsner kveld og morgen og forselglet så godt jeg kunne med kobberpasta intil videre. Ulempen er at om jeg glemmer meg er det for gjort å vri ltt for mye på rattet slik at dekket kommer borti radiusarmen. Bør nokk derfor få satt inn en ny bolt så snart som mulig. Det jeg lurer på om noen vet hva slags bolter dette er og med hva slags gjenger. Med skyvelær på bolten på motsatt side får jeg 12mm så antar det er en M12 bolt men er det sandard 1.75 gjenger eller er den finere? Kan og være greit å vite om det er sandard 8.8 hardhet eller 10.9. (Har mistanke om at bolten som har røket er 8.8 men at den kan ha blitt satt inn av forrige eier ved påsetting av store (litt for store) hjul. Servicemanualen jeg har gir desverre ingen av disse opplysningene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 5. januar 2021 Del Skrevet 5. januar 2021 8,8 er seigere og brekker ikke så lett. Ikke alltid hardere stål betyr bedre. Hvilke gjenger vet jeg ikke, men det er jo bare å prøve. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 5. januar 2021 Del Skrevet 5. januar 2021 Husk å løsne kontramutteren. Ofte glemt og da knekker bolten ved maktbruk. Rust var ikke så vanlig feilkilde før men årene går... Bolten kan fint erstattes med 8.8 hyllevare fra nesten enhver gubbdagis. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr. Croft Skrevet 5. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2021 Takk Gaute og Lafterolf. Låsemutern satt faktisk overraskende lett og d ser ikke ut til å være mye rust på gjengene. Håper bare jeg kan få såpass tak på den lille av skruen som stikker ut her at jeg kan slippe å bore ut bolten. Det er jo en ganske stor bolt så tenkte å prøve å file ned slik at jeg kan bruke en 10 eller 9mm fastnøkkel på den. Er d vanlig at disse boltene knekker? Bolten på motsatt side er også noe bøyd så den bør nokk også byttes før den også knekker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
corpusviridans Skrevet 5. januar 2021 Del Skrevet 5. januar 2021 (endret) Skru ut mutter sånn at den bare delvis sitter på bolten og sveis fast i hullet. Forutsetter at bolten ikke er skadet på den andre siden på en sånn måte at den ikke kan skrues ut på «baksiden». Godt tak og varmen som oppstår får ofte gjenstridigheten på glid. Endret 5. januar 2021 av corpusviridans Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smedenDY Skrevet 6. januar 2021 Del Skrevet 6. januar 2021 Mener å huske at stoppboltene er standard M12. Bytta til noen lengere med større hode på konebilen da den fikk større hjul Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 6. januar 2021 Del Skrevet 6. januar 2021 Har ikke klart å bøye mine på tross av endel aktiv terrengkjøring. Servostyring og svæære hjul bidrar også til økt belastning. Litt vanligere med bøy / knekk på seriebilene med mye spinklere bolt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr. Croft Skrevet 8. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2021 Og om noen lurer så hadde smedenDY helt rett. Standard M12 med 1.75 gjenger Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.