Gå til innhold

Webasto (eller Canbus trøbbel...)


Rune80

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har skummet internettet noen timer, men finner ikke løsning. Så da prøver jeg lykkeboden for tips til feilsøking:)

 

Har en 2005 D3 som webasto ikke starter av seg selv når det er kaldt.

Det er innstallert en BAS fjernstarter med fjernkontroll som er levert av Praesto i sin tid.

 

Problemet som har oppstått er at mellom hver gang blir det lagret en feilkode som jeg leser av med iid tool på "Auxilary Heater".

"B1A00-49 (2F) Control module - System internal failure - internal electronic failure.

 

 

Googler så henger denne mest sammen med airbag feil, men ikke med (2F) hva nå det enn betyr..

 

Sletter denne koden og så starter Webasto fint som bare det, men ikke neste gang igjen. Da er koden kommet på ny.

Varmeren virker alltid på fjernkontrollen, og systemet har fungert helt fint frem til nå...

Hele webasto enhet ble og byttet av forrige eier for 4-5 år siden, så den er ikke veldig gammel.

 

Har skjedd i vinterkulda at bilen er litt treg, og synes den kanskje lader litt "hardt" 15,2 - 15,4V. Så skal kjøpe et nytt batteri idag bare for å være sikker, men tror ikke det er der feilen ligger. Feilkoden kommer tilbake uansett etter lang kjøretur og når det har vært mildt og..(2-3 plussgrader). Batteriet 2 - 3 år gammelt Sønnak. Men skal skifte det prevantivt

 

Min teori er at Webasto ikke får "w-bus" start signal fra bilen e.l lignende....

1)Men hvordan måle / sjekke det...Hvor ligger den "Control Module" som sender start / stopp pakkesignal signal til Webasto?

2) Vil f.eks Altox automaisk slette kodene som ligger på "auxilary heater", og dermed unngå problemet? Tror denne BAS dingsen kan det og, men da må man manuelt gjøre det fra fjernkontrollen hver gang og det er jo tungvint...Og usikker på om feilkoden ligger i webastoeneheten eller i bilens styringssystem...

 

Feilsøkingstips mottas med takk:)

 

 

 

Feilkode.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg gjetter her - men jeg vil anta at (2F) er HEX verdien på feilkoden som sendes fra Webastoen opp til bilens system.

Om man refererer mot oversikt over feilkoder for Webasto, f.- ex her: https://altox.ru/en/docs/webasto-code/

 

Så gir det denne tolkningen:

2F Flame abort In the case of frequent occurrence (>10 times): 1) The reason for the air intake pipe or exhaust gases. 2) The reason for the fuel system. 3) Check the pump dispenser. 4) Check the electrical system pin filament.

 

Om min teori stemmer kan virke som om den sliter med å komme i gang - desverre så er jo beskrivelsen ganske generell.

Kanskje noen andre har noe relevant erfaring MTP hva som pleier å gå galt med akkurat disse? det kan jo være så enkelt som at glødeplugg / brennkammer begynner å bli modent.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, og bra kobling til 2F'en. Den hadde jeg ikke tenkt på.

Det som er rart er at når jeg starter kald bil og sletter feilkoden med iid tool så drar webastoen igang tvert og uten problemer, og holder det gående. 

 

problemet er når jeg stopper, så ligger koden og "blokkerer" nest kaldstart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må begynne med demontering av webasto og rensing av inne deler. Det finnes veileder på forumet hvordan det kan gjøres. Samtidid sjekker du at brenkamre er ok og porselan delen er ikke knekt, og glødeplugg viser verdier med multimeter som stemmer webastoen sin reparasjonmanual. Det er ikke vanskelig, tar deg noen timer, men du kontrolerer at brennkamret er i god stand. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er det noen som vet om brenneren går i lock-out ved for høy spenning og..?

 

Leste meg opp på manualen og der står det følgende:

 

"In case of an overvoltage of 15 to 17 V (measured at the heater) for a certain period of time, a fault lock-out with run-on is also carried out."..

Når jeg starter opp så ligger jeg normalt en god stund  på 15,1 - 15,3 iflg Iiid toolen....Så kanskje dette er for høyt?

 

Og webasto fyrer hver gang på BAS fjernkontrollen når bilen ikke går...(Og da ligger spenninga på 12,3 eller no...)

 

Har bestilt Webasto diagnose / Test utstyr så får nok fasiten på feilkoden om ikke sålenge uansett.:)

 

Endret av Rune80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lader normalt over 15 volt på vinterstid 

Justere seg ned ved kjøring... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...