Gå til innhold

Ekstra varme i bilen


Nils T

Anbefalte innlegg

Godt nytt år alle!

 

I prosessen med å bygge om 110´eren fra 3 dørs til 5 dørs har ønsket om å ha varme i bilen mens man sover i omtrent 4 timer. (Koronasikker?)

jeg er noe usikker på hva som er den beste løsningen både hva angår strømforbruk, eksos osv. er. Er det noen som har forslag til en løsning på dette?

100´eren skal for fremtiden brukes til feriekjøring til og fra DK på alle årstider. Ser frem til innspill,

 

Mvh

 

Nils T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Nils!

En såkalt kina-varmer dekker behovet ditt. De kan kjøpes ferdig i boks sammen med dieseltank etc, eller du kan montere den fast i bilen så den trekker diesel fra bilens tank og sender eksosen ut av bilen. De som går på diesel brenner utrolig rent og gir bra varme. Uansett bør du ha en co-varsler i bilen sålenge du skal ha varmer.

 

Kjøper du en ferdig i kasse, setter du den bare utenfor bilen og trekker varmeslangen inn gjennom et åpent vindu eller tilsvarende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Har tenkt på kineservarmer til elbil, men er litt bekymret for eksos når man skal sove i bilen. Kan en vanlig eksos som forlenges når det soves i bilen være en løsning?

 

mvh

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksosen kommer jo ikke inn i bilen når varmeren står på utsiden, som jeg skriver i innlegget over.
Uansett bør du montere en CO-varsler inni bilen, som alarmerer dersom noe går galt med brenneren og det kommer CO gjennom luftedelen på den.

Dersom du vil fastmontere varmeren i bilen, må eksosen forlenges så den går ut av kupeen ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleide å kjøre varmere/ovner før sengetid og litt før oppstandelse.

Dette for å tørke opp litt.

Var mye overnatting ute før så jeg hadde en sovepose for hver sesong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De boks varmerne er nok trygge. De finnes jo med ferdig tank for bensin eller diesel.

Kjører du på diesel kan jo diesel være praktisk, dog lukter jo bensin mye bedre, men igjen så eksploderer jo bensin mye lettere.

Eksosen fører du ut, bor ett hull og trekk ut slangen under bilen et trygt sted. 

Som nevnt en CO varsler kjøper du jo løs for en billig penge. Jeg ville nok gått for en slik løsning om jeg tenkte å overnatte ute i bilen ofte på vinter/høst tid.  

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensinbrennerne har lettere for å kokse/sote, spesielt om man camper mye på fjellet da de ikke får justert blandingen godt nok.

Dieselbrennerne går renere, av en eller annen grunn. Eller ihvertfall påvirkes mindre av fenomenet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...