Gå til innhold

1. gang registrering av gråtass


gautes

Anbefalte innlegg

Jeg har pådratt med en Gråtass fra 1953. Den har aldri vært registrert.

For å forsikre denne må jeg registrere den.

Ved telefonsamtaler til trafikkstasjonen har jeg fått forskjellige svar på hva som kreves av lys mm. for å få den godkjent.

Siste underlige kommentar gikk på E-merking av lykter og bremselys selv om årsmodell og traktor ble hyppig nevnt.

Mulig vedkommende var født en gang etter århundreskiftet.

Noen som vet eller kan henvise eller linke til regelverk ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snakket med de tre selskapene vi har forsikring fra før av og fått samme svar.

Mulig jeg har ordlagt meg feil men tviler litt på det.

Men med skilter kan jeg ihvertfall kjøre hvor jeg vil...

 

Tusen takk , Rolf.

Fruen printet ut og nå blir det finlesing med markeringstusj.

Kanskje ikke i natt....

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis toppfart på gråtassen er 20 km/t  eller mindre (noe jeg tror den er) trenger den ikke registreres for å kjøre på offentlig vei. 

 

Jeg har en case ih265 radrenser som kke er registrert, men putrer fra jorde til jorde på vei ja

Endret av Hynisin
Feil i tekst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21,4 km/t om dataene er riktige.

Men jeg jobber litt med saken likevel da jeg hater diskusjoner ved utekontroll.

Trenger ikke blinklys pga manglende hytte, bremselys bortfaller også men park/nær /fjern , min ett baklys og horn er krav.

Og det tenker jeg er ok sikkerhetsmessig og forsikring vil jeg ha.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en ca. 1954 Gråtass som ikke er registrert men likevel forsikret i Gjensidige. 

Overtok både traktor og forsikring da jeg overtok gården på 90-tallet, så det kan være noen regler som ikke gjelder lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkja. Nå er den ihvertfall så godt som klar jfr regelverket fra 1942 som Rolf linket til.

Venter bare på noen kattøyne i ca riktig utseende mht årgang.

Da blir det visning med regelverket i baklomma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Det gikk rimelig greit. Måtte få papirer fra toll og avgiftsgutta på at den var tollet inn en gang i tiden og alle avgifter betalt.

Leverte inn kjøpekontrakt fra tidligere eier med all info , betalte et par avgifter til og viste traktoren.

Fikk skilt i harmoni med årgangen etter litt roting etter ledige nummer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
På 13.4.2023 den 22.41, gautes skrev:

Det gikk rimelig greit. Måtte få papirer fra toll og avgiftsgutta på at den var tollet inn en gang i tiden og alle avgifter betalt.

Leverte inn kjøpekontrakt fra tidligere eier med all info , betalte et par avgifter til og viste traktoren.

Fikk skilt i harmoni med årgangen etter litt roting etter ledige nummer.

 

 

 

Hadde du papirer som viste at den var tollet inn som ny, eller var dette noe tollvesenet hjelpte deg med å skaffe?

Har en 1976 traktor som statens vegvesen ikke finner i sine papirer. Solgt ny av felleskjøpet i 1976.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...