Gå til innhold

På hvilken kjørelengde/alder bytta dere dynamo (på FL2)?


yarnslayer

Anbefalte innlegg

Når en LR har vært på verksted... så er det bare å stålsette seg for følgene. :wacko::unsure:

Vi kjøpte nye vintersko til Mr Free i håp om å avverge noe sjalusi, men det viste seg å være et feilslag - for igjen har vi to grinete Landroverprodukter. :angry:

 

Nå har vi en bil med motorvarsling og hakkete + redusert gange, som skal tilbake til Liertoppen, og da vi kom hjem for å bytte bil (rakk heldigvis bare 500 meter av turen fra Aremark til Hamar før den sa ifra om at den ville være hjemme ...  ) så nektet Misteren å starte og oppførte seg llike primadonna'ete som en D4 med lite strøm. 

 

Start og innbretting av speil, samt fornuftig respons på insert/eject av fob kom med lading av batteriet... MEN (her kommer spørsmålet):

Dere som har FL2 - har dere byttet dynamo? I så fall - hva var alderen på bilen/kjørelengden da? 

 

Tilleggsinfo:

Batteriet som står ble kjøpt 11/2018 og siste tur var langkjøring (over til Liertoppen og tilbake den 22/12) før den ble parkert i garasjen og har stått der siden. (Vi pleier å huske å låse bilen i garasjen, og tror det var tilfellet også denne gangen. ) Har ikke opplevd trøbbel før, og daglig pendling er knappe 2x 25km.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei slayer og co.

Dere må måle hvor mye dynamoen leverer, skal være over 14 volt ut. Leverer den for dårlig, ja så skifter  Dere  den uavhengig av km stand. 

Jeg skiftet på min RRp38 på rundt 280 om jeg husker rett.

 

Mvh Brage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! Ser ut som at voltmeteret må få litt trim, ja. 

Jeg spør mest for sannsynlighetsvurdering av det vi selv kommer fram til under sjekk. (Hvis "alle" må bytte på 170'-200' så hadde jeg sett litt annerledes på det enn om "ingen" bytter før 300'.) Men skal selvfølgelig ikke bytte noe uten å være så sikker som vi kan  på at det er riktig del først. Synes at 2 år er litt lite på et batteri også med mitt kjøremønster og inneparkering.

 

Måler man på batteripolene for å finne hva dynamoen leverer, eller finnes det noe bedre sted for å pinpointe det? 

 

Hayns gir denne framgansmåten (via polene) for å se om dynamoen leverer:

...

Connect a voltmeter across the battery terminals and start the engine. 

Increase the engine speed until the voltmeter reading remains steady; the reading should be approximately 12 to 13 volts, and no more than 14 volts.

Switch on as many electrical accessories as possible (headlights, heated windows, heated blower, seat heat etc) and check that the alternator maintains the regulated voltage at around 13 to 14 volts.

... 

 (Er det bare meg som synes det er en merkelig måte å si det på at først skal du se etter 12-13, men under 14 og deretter 13-14? )

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voltmeter på batteripolene mens motor går. skal da vise minst 14V i utgangspunktet.

Har du prøvd å lade batteriet helt opp først med lader og ser om symptomene forsvinner da? Det er aldri gitt at et batteri varer evig. Noen holder bare noen år av en eller annen grunn.

 

Her ikke byttet dynamo her i gården, nå på 286.000km, men har skiftet reimhjulet på dynamoen da enveislageret i dette hadde satt seg og ga ulyd/vibrasjoner derfra. Ikke så mange som er klar over dette, men i mange moderne biler så sitter det et enveislager i reimhjulet på dynamoen for å dempe vibrasjoner fra motoren samt hindre "bråstopp" av dynamoen når motor stanses eller turtall dropper raskt. Mye om dette om du googler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, trondshj skrev:

Batteriet holder 12,7V etter å ha stått på lading i natt. På tomgang er det opp til drøye 14,5V, så jeg tror vi har et batteri som har passert middagshøyden. :)

 

 

Det du skriver der høres ut som et normalt batteri og lading spør du meg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14.5 Volt høres bra ut. Normalt skal dynamoen lade 14.4 Volt ved 20 grader celsius - i teorien.

Min -07 FL2 - når den står ubrukt i 2-3 uker - sliter den med å starte. Lite strøm på batteriet.

Kan dette være en svakhet på disse bilene. Den var også slik etter at jeg kjøpte nytt batteri.

Jeg har i ettertid montert en ekstra kabel fra minus på batteriet til karosseriet. (Ikke til starteren - som er det mest gunstige)

Det hjalp noe. 

Jeg har også - for noen år sia - montert DEFA motorvarmer og og batterilader.

Da starter den uansett.

Gleder meg til å følge denne tråden videre..

God bedring for dokkers FL2.

Og godt nyttår.

P.

Endret av Velocette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har bilen fått nytt batteri. Vi gikk for et dyrere AGM-batteri denne gangen, som forhåpentligvis har litt mer futt.

 

Fyren fra Biltema målte batteriet, og mente at det var friskt, "men trenger lading". Så da fikk han vite at batteriet hadde stått på lading i hele natt, og at lading på bilen ligger på 14,5V. Da var det ikke så mye mer snakk, og vi fikk pengene tilbake. Så da krysser vi fingrene for at vi ikke har noe som lekker strøm, men det finner vi vel tidsnok ut. :)

 

Da er det bare å konsentrere seg om Discoen som ble muggen på samme dag. De engelske bilguder hadde tydeligvis bestemt at vi ikke skulle til Hamar i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmpfr. Kan virke som at Biltema urettmessig har tatt en retur. Så nyttårsforsettet mitt for 2021 blir å framsnakke dem for god service.

Spenningen (?) synker over natt, så det kan se ut som at det har flyttet inn en anonym meksikaner (ved navn Lucas?) som spiser strøm når ingen bruker bilen. :angry:

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi har funnet strømtyven.

 

En eller annen gang har strømforsyningen til dashcam blitt flyttet fra strømuttaket som bare har strøm når tenning er på, til det som alltid har strøm...

 

Det trekker riktignok bare 0,5Ah, men når bilen står i 8 dager, og batteriet som satt i var på 78Ah, så sier det seg at det blir litt magert med lading etter hvert.

 

Nå har bilen stått over natten uten lading, og batteriet holder fortsatt friske 12,7V, så da regner vi med at mysteriet er løst slik at bilen kan kjøres uten å måtte parkeres i nærheten av en stikkontakt. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp. Men det er litt irriterende å kjenne på at man har kommet i den alderen at samme lekse må læres mer enn en gang ... .... <_<

(Hadde jo nå glemt at det bakre strømuttaket var sånn, selv om jeg har "lært" det før, om enn ikke via like flatt batteri. Det var først når vi målte strøm over de bakre sikringene det begynte å demre.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kan legge til info at FL2en ikke har vanlig dynamo, dynamo har frihjul og gir ladestrøm når belastningen oppstår. Frihjulet skal skiftes på 150K mener jeg å huske. Typisk tegn på gåen frihjul er at reima hopper. Mer slitasje på reim, hjul, strammer og dynamoen. Se på YouTube hvordan man tester den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tysen skrev:

Hva er dette for noe?? Skal bytte registerreim og drivreim + strammere++ nå i år, og mad vel da ta med denne delen også. Noen link eller bilde av dette frihjulet?

Denne: https://www.eurodel.no/dynamo-deler/land-rover-freelander-2-lf-fa-2-2-td4-4x4-118kw-42604-cid 

 

Du må i tillegg ha en spline bit som passer i reimhjulet for å få løsnet dette. Kjøpte mitt bit på ebay. Kan sikkert låne ut mitt bit mot frakt og depositum.

 

 

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.1.2021 den 15.06, Mr Rover 75 skrev:

Denne: https://www.eurodel.no/dynamo-deler/land-rover-freelander-2-lf-fa-2-2-td4-4x4-118kw-42604-cid 

 

Du må i tillegg ha en spline bit som passer i reimhjulet for å få løsnet dette. Kjøpte mitt bit på ebay. Kan sikkert låne ut mitt bit mot frakt og depositum.

 

 

Takker. Takk for tilbud om lån av verktøy, men når det kommer til registerreim skifte feiger eg som regel ut. konsekvensen av å rote til noe blir fort litt for stor. Pleier å sette det bort til det lokale verkstedet, og tenker de da kan ta dette reimhjulet i samme slengen.

 

Er det noen av de merkene på Eurodel som er bra eller dårlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tysen skrev:

Takker. Takk for tilbud om lån av verktøy, men når det kommer til registerreim skifte feiger eg som regel ut. konsekvensen av å rote til noe blir fort litt for stor. Pleier å sette det bort til det lokale verkstedet, og tenker de da kan ta dette reimhjulet i samme slengen.

 

Er det noen av de merkene på Eurodel som er bra eller dårlig?

Det viktigste er at du velger premium kvalitet. SKF og INA er kjente merkevarer. Mener at det er INA som står montert orginalt. 

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...