Gå til innhold

Ledningsnett Webasto Thermo Top C


Jason

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg vurderer å bytte ut ledningsnettet til Webastoen i bilen min som er en Defender 90, 1999 mod.

 

I den forbindelse, så finner jeg både originale og uoriginale komplette kabelsett på eBay og andre utenlandske websider.

Men jeg lurer på om noen vet hvor det er mulig å bestille dette i Norge, og ev om noen vet Webasto delenummeret?

 

Settet som står i bilen i dag har både 1533 tidsur, og ekstern temp sensor.

Det er også en sånn personsøker (Telestart), men den har jeg ikke bruk for.

 

Om noen her inne på forumet har et brukt kabelsett til salgs, er jeg åpen for kjøp av brukt, så lenge det er i god stand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme utfordring - men endte selv opp med å bare plukke ut ledningsnettet (det er jo i praksis frittstående) - reparere det på benken, og sette det sammen igjen.

Det var ikke så ille med jobb, på min måtte jeg til med nye sikringsholdere, samt ny hovedtilførsel etc - resten var i praksis OK.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg skrev feil ang timer.

Det er en 1530 timer tilknyttet bilen min (den som er firkantet)

 

Ja, mulig du har rett Camarogeddon, at det er like lett å bare fikse det som er fra før.

 

Jeg har spenningsfall i selve Webasto ledningsnettet som fører til at Webastoen ikke alltid starter pga av lav spenning selv om batteriet er ok.

Webastoen fungerer alltid fint når jeg kobler 12v direkte inn med egne ledninger direkte fra startmotoren.

 

Samtidig er de gjennomsiktige dekslene over Webasto sikringene porøse, og delvis ødelagt.

Jeg antar at det er derfor, og der det nå er dårlig kontakt som følge av fukt over tid.

 

Litt stive priser på nytt originalt ledningsnett. Men da får jeg alt nytt, inkludert nye sikrings deksler osv i tillegg til problemfritt opplegg fremover.

Endret av Jason
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min bil var sikringsholderne matet direkte fra starteren - er det annerledes på din bil kanskje? Det er vel ingen garanti for at dette er installert helt likt..

 

Nye sikringsholdere av samme type, nødvendige connectorer og deksler etc har jeg handlet hos Auto electric supplies i england.

Jeg brukte disse: https://www.autoelectricsupplies.co.uk/product/299/category/62

Men jeg byttet ut flatstiftene med direkte koblinger for å unngå et skjøtepunkt på dette stedet, som tross alt er noe utsatt. (desverre så finner jeg ikke dem løse - men de følger med i noen andre sett, så jeg hadde noen liggende..)

 

Men for all del, om man vil være helt sikker påb at man har funnet alle feilene, så er det jo lettest å handle nytt nett - hvilke priser har du fått på løst ledningsnett egentlig?

Jeg ser at et sånt sett går for 100 pund i england ( https://www.butlertechnik.com/webasto-water-heater-thermo-top-c-electric-wiring-harness-1320454a-9001080a-p1758 )

Et hint: jeg fikk deler til veldig OK pris fra Romnes i Norge - mulig at det hjelper at de er lokale til der jeg bor, men kan være verdt å sjekke (jeg handlet nytt brennkammer)

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, da har jeg bestilt sikringsholdere ut fra linken din.

 

Jeg mener at jeg har slike flatstifter du snakker om fra Biltema som sikkert vil passe, det var også en god ide.

Det var veldig billig, kostet ca 130,- inkludert flyfrakt til Norge

 

Da satser jeg på å bytte ut de 3 sikringsholderne, samt hoved kabelen til sikringsholderen, pluss den kabalen som går videre med 12v til Webastoen.

Så regner jeg med at problemet mitt er løst.

 

Jeg hadde funnet akkurat samme Webasto kabelsettet som du refererer til, bare at jeg fant det på eBay til ca samme pris som det du linket til.

Men løsningen jeg nå endte opp med, er jo peanøtter i forhold:P

 

Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...