Gå til innhold

Første gang registrert, serie bil, norsk ex-mil


NilsMartinus

Anbefalte innlegg

Hei, min LR er norsk ex-mil, første gang registrert  i 1974. Men Biltilsynet anerkjenner ikke det årstallet, men bruker istedenfor datoen for når den kom ut fra forsvaret. For meg betyr det ikke noe personlig, men det har en økonomisk side mht EU-kontroll hvert annet år eller hvert 5. år.

Noen av dere som vet om det nytter å klage på dette? Eller er det bare å finne seg i at dette er byråkratenes lekeplass?

mvh

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er AX84956 som er gjeldende bil så er den registrert i Norge i 1974, og da er det den datoen som gjelder om det er veteran eller ikke.   så skal gå bra å få den vist hvert 5. år.

 

Men BT i Bergen har jeg hatt mange gode diskusjoner med så vær tålmodig :D  

Edit:

sakset fra BT:

 

Bevaringsverdig kjøretøy Bevaringsverdig kjøretøy som er 30 år eller eldre og som er kontrollert og godkjent i det året kjøretøyet fylte 30 år, skal kontrolleres hvert femte år. Bevaringsverdig kjøretøy som er 50 år eller eldre og som er kontrollert og godkjent i det året kjøretøyet fylte 50 år, blir fritatt for EU-kontroll. 
 
 
Endret av Julius Baardsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil dere virkelig ha bevaringsverdig i vognkortet?

På sikt kan dette ha noen store bakdeler som begrenser bruker og legger føringer for vedlikeholdet og eventuelle ombygginger av bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, YMK skrev:

Vil dere virkelig ha bevaringsverdig i vognkortet?

På sikt kan dette ha noen store bakdeler som begrenser bruker og legger føringer for vedlikeholdet og eventuelle ombygginger av bilen. 

Helt enig. Samme hvor bevaringsverdig kjøretøyet er må man ha råderett over eget kjøretøy, og dessuten er EU-kontroll annethvert år en trygghet på gamle biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men EU-kontrollen begynner å bli sinnsyk i forhold til  å vise gamle biler.   Greit å få sjekket bremser og at det ikke er opprustet ramme etc, men nå er det så mange 'miljøpunkter' som eldre biler ikke hadde klart om de så kom rett fra samlebåndet at det en gru å kjøre inn i hallen.  

Det hjelper heller ikke med den fryktkulturen Vegvesenet har som gjør at kontrollørene ikke tør å vise skjønn heller i frykt for å miste godkjenningen sin.  

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biler skal kontrolleres etter det regelverket som gjaldt for året de er produsert. Strengere nye krav, enten det er miljø eller andre ting, som dukker opp gjelder altså ikke. At dette ikke er klart for alle kontrollører er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, YMK skrev:

Vil dere virkelig ha bevaringsverdig i vognkortet?

På sikt kan dette ha noen store bakdeler som begrenser bruker og legger føringer for vedlikeholdet og eventuelle ombygginger av bilen. 

 

10 timer siden, lafterolf skrev:

Helt enig. Samme hvor bevaringsverdig kjøretøyet er må man ha råderett over eget kjøretøy, og dessuten er EU-kontroll annethvert år en trygghet på gamle biler.

 

Enig med både Yngvar og lafterolf.  Jeg tror det er lurt å finne et verksted som har erfaring med veteraner. Jeg har funnet mitt. Relevante feil blir påpekt og rettet.  Jeg har nå gått fra årlig kontroll til hvert 2. år. Føler at det gir passende kontroll intervall. Det er så merkelig at det blir feil på en bil som blir lite brukt.

 

Sist tok bremsene litt skjevt. Jeg fikk låne fastnøkkel og justerte etter kontrollørens bremsetester. Vi ble tilslutt fornøyd begge to.

 

Og så er det lurt å komme til kontroll med vasket, ren og ryddig bil. Innvendig og  utvendig. Det gir et ryddig inntrykk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Ranger skrev:

Og så er det lurt å komme til kontroll med vasket, ren og ryddig bil. Innvendig og  utvendig. Det gir et ryddig inntrykk. 

 

Og sjekke alle lyspærer, legg fram varseltrekant og vest. Overraskende mange, egentlig alt for mange, som får feil på disse punktene på PKK.

 

Ellers er det ikke noe problem med at det står Bevaringsverdig i vognkortet. Jeg var i mot det tidligere, nå er jeg for denne ordningen. Nå har myndighetene begynt å se på kjøretøy også som noe nasjonen må ta vare på. Dermed er det fint å ha bevaringsverdig i vognkortet.

 

Trafikksikkerhet er selvfølgelig viktig. Bremser og styring. Og folk som steller gammelbilen sin slik de aller fleste LR-eiere gjør vil ikke se på at rust spiser den opp. Med det samme folk ser noe brunt er de der med stålbørste, olje, understellsgugge og alt de kan finne. Viste seg kankje det bare var sjokoladeflekk, men man kan aldri være sikker blush. :lol:

 

H A:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...