Gå til innhold

Vanntetting...


Admiral

Anbefalte innlegg

Puma´n lekker «litt». 

 

Tidligere eier skrev i annonsen at bilen har stått i garasje siste 3 år. Skjønner jo hvorfor... med det deilige været vi har hatt på Østlandet i høst så har jeg funnet ut hvor det lekker. Ikke SÅ ille, selv om det etter litt innvendig rust her og der nok har vært verre før. 

 

Jeg har lest «water ingress manual» fra perm til perm og skal til å begynne steg for steg der jeg finner vann. 

 

Først ute er vann i fotbrønn - skal skifte vindus «hengsler» og pakning etter hvert, men må ha litt tid (og vær) til å løfte taket så jeg kommer til og får pusset og lakket opp så det får vente til varmere vær. 

 

Jeg er ganske sikker på at det lekker også fra clutch gjennomføringen... 

 

Står i manualen at man skal bruke dum dum strips (og andre steder bare dum dum) - hva er dette og hvor kan jeg kjøpe det, eller tilsvarende? 

Der det står «clear sealant» - er silikon innafor? Mener å huske at det ikke tåler sol så godt...

 

0F6B971D-0060-489D-80DA-0BEF214B9508.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Peik skrev:

Rust skyldes ikke bare vann utenfra. Det kondenseres på innvendige flater hver gang bilen er varmere innvendig enn utvendig. 

 

Jeg har bilen stående i garasje til vanlig og har tørket den skikkelig med byggvarmer så så dette er «nytt» vann... men like vått!

 

 

2 timer siden, lafterolf skrev:

Den største synderen er nok lista under vinduet. Pedalopphenget har gummipakning, lista under vinduet er neopren som trekker vann. Skyv den inn og tett med feks butyl. Bruk maskeringsteip.

 

Lista under vinduet skal skiftes, men planen er å ta det litt mer grundig og få vekk det som er av gammal moro først. Hengsler/braketter er også kjøpt inn og skal skiftes. 

 

Er fortsatt interessert i hva «dum dum» er (eller er det butyl?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har: 

- tettet list under frontrute,

- tettet sprekker i gummilist rundt frontrute, 

- avledet vann fra panser og inn i motorrom, 

- tettet plateskjøter i tak og takrenner

- (pakninger rundt pedaler synes tørre, dvs ikke synderen, og tror ikke det kommer inn mellom dør/dørlist)

—> likevel vått i fotbrønn!

jeg tror nå mye skyldes kondens under taket som renner ned langs/i stolper. Skulle gjerne sett en snittegning av takkonstruksjonen. 
Litt usikker på hvordan unngå denne (eventuelle) kondensen.. lydisoleringsplater kanskje, men usikker..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bilder av et nakent tak fra innsiden hjelpe?

Fruens bil kondenserer mye når hun bruker den.

Når jeg låner den tørker den opp og den er ikke så fuktig en stund etterpå.

Forskjellen her tror jeg går i varmeapparatbruken og utlufting via vinduer.

Men jeg tror mest på vannlekkasjer inn i bilen når vi snakker endel LRmodeller.

Noen gubbdagiser selger fuktabsorberende puter som kan tørkes i micro når de er mette av fukt.

Har fungert bra for fruen de 3-4 siste ukene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, lafterolf skrev:

Clutchpedalen er våt ser jeg på bildet. 

Drypper det?

Om det var til meg, så nja det gjør jo det siden pedalen er våt, men ikke så mye at det "renner over". Bilen var tørr etter å ha stått i garasjen noen uker, ble kjørt i 3 timer i regn og parkert over natten i pøsregn. Jeg tror ikke mitt problem er kondens (men har tatt feil før...). 

 

Det er noe rust/spor av lekkasje ved hengslene under vinduet, langs a stolpen og over pedalene. Fjæren på clutchpedalen har blitt rust-brun... Jeg har ikke demontert dashbordet enda for å se noe mer da jeg ser det trengs ny pakning og utbedring under frontrute. Er det bare å skru av hengslene og så får jeg løftet opp frontruta nok til å komme til for å skifte pakning, pusse og lakke under ruta? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør nok vippe ut hele ramma for å komme ordentlig til.

Ramma er festet oppe i taket i et par skruer så ingen stor ekstrajobb.

Jeg klarte å lirke,bøye,bende ramma på min 02 modell ved å fjerne hengsler og listen nede.

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A820FC62-2646-4092-8D88-6AE225776781.jpeg

 

Du kan få en overraskelse når du løfter frontruteramma. Det fikk jeg... Kappet vekk, sveiset og grundig behandlet. Likt på begge sider. Resten av torpedo var heldigvis strøken.

 

Bilde fra ferdig utbedret:

850259E4-3EF3-47EE-91E6-DEB8BFBF5B8B.jpeg

 

Byttet tetning mellom ramme og torpedo. Vesentlig mindre vann inn i bil.

 

Endret av Lorden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Lorden skrev:

Du kan få en overraskelse når du løfter frontruteramma. Det fikk jeg...

Jeg har lest såpass at jeg er forberedt på at det er litt mer enn bare lakkskader.... Å ta av ramma og vindu er nok et godt råd. Har du noen flere tips? Lakkerte du proft eller med sprayboks? Jeg tenker å ta ut ruta og få lakkert opp ramma også, så det blir like strøkent som din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte bort arbeidet på grunn av lakk-jobben. Det ble brukt proff 2 komp lakk. Plukket vekk alt av deksler etc før levering, slik at det ble mindre demontering på han som skulle gjøre jobben. Når bilen var kommet fram, løsnet de hele toppen ved cappings, B-stolpe og mellom torpedo og frontruteramme. "hytta" ble så løftet såpass at det ble godt arbeidsrom. Dashbord må løsnes, men trenger ikke ut av bil. Å løsne dash, går relativt greit. Om du er usikker på tilstanden til viskermotor og gjennomføringer, er det greit å ta disse samtidig som dash er løs. Det gjorde ikke jeg, så jeg måtte plukke ut hele sulamitten nå i høst. Greit å slippe i tide å utide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dum Dum er tykk tjære. Kjøpt på internett i 2010 da jeg kjøpte min Puma og jeg tettet ifølge en "Water Ingress manual" jeg hadde fått.  Den bilen var TØRR. 

Fant det på en engelsk nettside.  Innholdet du ser er fremdeles brukbart. 

Jeg googlet nå : Dum Dum from. A. R. Davies, Baldock  . Fikk desverre ikke noe resultat da jeg trykket på nettsiden deres. 

20201229_140936.jpg

20201229_140952.jpg

20201229_141521.jpg

20201229_142134.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Bjørn Martin skrev:

Dum Dum er tykk tjære.

 

Tusen takk - da har jeg sett at det eksisterer! 

Jeg fant også dette 3m produktet EiRRik viser til. Skal handles inn. 

Selv om det nok er listen under vinduet som først bør skiftes. Lettere når det kommer ned som iskrystaller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og får du fremdeles vann inn så kommer det altså innenifra.... Har vært nevnt tidligere og er kanskje et vestlandsproblem.. vet ikke om det kommer så godt fram på bildet men er ganske mye vann som"henger " i taket og det etter en natt.. 

IMG_20201228_115413_5.jpg

IMG_20201228_115434_6~2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...