Admiral Skrevet 20. desember 2020 Del Skrevet 20. desember 2020 Puma´n lekker «litt». Tidligere eier skrev i annonsen at bilen har stått i garasje siste 3 år. Skjønner jo hvorfor... med det deilige været vi har hatt på Østlandet i høst så har jeg funnet ut hvor det lekker. Ikke SÅ ille, selv om det etter litt innvendig rust her og der nok har vært verre før. Jeg har lest «water ingress manual» fra perm til perm og skal til å begynne steg for steg der jeg finner vann. Først ute er vann i fotbrønn - skal skifte vindus «hengsler» og pakning etter hvert, men må ha litt tid (og vær) til å løfte taket så jeg kommer til og får pusset og lakket opp så det får vente til varmere vær. Jeg er ganske sikker på at det lekker også fra clutch gjennomføringen... Står i manualen at man skal bruke dum dum strips (og andre steder bare dum dum) - hva er dette og hvor kan jeg kjøpe det, eller tilsvarende? Der det står «clear sealant» - er silikon innafor? Mener å huske at det ikke tåler sol så godt... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peik Skrevet 20. desember 2020 Del Skrevet 20. desember 2020 Rust skyldes ikke bare vann utenfra. Det kondenseres på innvendige flater hver gang bilen er varmere innvendig enn utvendig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 20. desember 2020 Del Skrevet 20. desember 2020 Den største synderen er nok lista under vinduet. Pedalopphenget har gummipakning, lista under vinduet er neopren som trekker vann. Skyv den inn og tett med feks butyl. Bruk maskeringsteip. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Admiral Skrevet 20. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2020 3 timer siden, Peik skrev: Rust skyldes ikke bare vann utenfra. Det kondenseres på innvendige flater hver gang bilen er varmere innvendig enn utvendig. Jeg har bilen stående i garasje til vanlig og har tørket den skikkelig med byggvarmer så så dette er «nytt» vann... men like vått! 2 timer siden, lafterolf skrev: Den største synderen er nok lista under vinduet. Pedalopphenget har gummipakning, lista under vinduet er neopren som trekker vann. Skyv den inn og tett med feks butyl. Bruk maskeringsteip. Lista under vinduet skal skiftes, men planen er å ta det litt mer grundig og få vekk det som er av gammal moro først. Hengsler/braketter er også kjøpt inn og skal skiftes. Er fortsatt interessert i hva «dum dum» er (eller er det butyl?) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 20. desember 2020 Del Skrevet 20. desember 2020 Aner ikke, men tror det er butyl på bånd. Brukt mye mellom skjermer og karosseri på gamle biler. Brukt på golvpanelene på Defender har jeg sett. Ps. Før fikk man kjøpt klaser av griseri som het dum-dum for å klaske over hull i eksosanlegget. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siggen Skrevet 20. desember 2020 Del Skrevet 20. desember 2020 Dum dum produseres ikke lenger så vidt jeg vet. Men er ganske likt tetningskitt fra feks Biltema. Her får man noen gode tips: https://www.caravanhelper.co.uk/caravan-sealant/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 20. desember 2020 Del Skrevet 20. desember 2020 1 time siden, lafterolf skrev: Det er ikke denne du tenker på , Rolf ? Gun Gum Exhaust Repair . Funket bra men festet seg ofte best på hendene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 20. desember 2020 Del Skrevet 20. desember 2020 Stemmer. Det var den vi brukte på min Volvo PV. Og da var det jeg som var dum-dum Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Discovoy Skrevet 20. desember 2020 Del Skrevet 20. desember 2020 Jeg har: - tettet list under frontrute, - tettet sprekker i gummilist rundt frontrute, - avledet vann fra panser og inn i motorrom, - tettet plateskjøter i tak og takrenner - (pakninger rundt pedaler synes tørre, dvs ikke synderen, og tror ikke det kommer inn mellom dør/dørlist) —> likevel vått i fotbrønn! jeg tror nå mye skyldes kondens under taket som renner ned langs/i stolper. Skulle gjerne sett en snittegning av takkonstruksjonen. Litt usikker på hvordan unngå denne (eventuelle) kondensen.. lydisoleringsplater kanskje, men usikker.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 20. desember 2020 Del Skrevet 20. desember 2020 Hvorfor har du kondens når jeg ikke har? Du har nok en ordentlig lekkasje. Fram med spyleslangen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 20. desember 2020 Del Skrevet 20. desember 2020 Kan bilder av et nakent tak fra innsiden hjelpe? Fruens bil kondenserer mye når hun bruker den. Når jeg låner den tørker den opp og den er ikke så fuktig en stund etterpå. Forskjellen her tror jeg går i varmeapparatbruken og utlufting via vinduer. Men jeg tror mest på vannlekkasjer inn i bilen når vi snakker endel LRmodeller. Noen gubbdagiser selger fuktabsorberende puter som kan tørkes i micro når de er mette av fukt. Har fungert bra for fruen de 3-4 siste ukene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 20. desember 2020 Del Skrevet 20. desember 2020 Clutchpedalen er våt ser jeg på bildet. Drypper det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Admiral Skrevet 20. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2020 2 timer siden, lafterolf skrev: Clutchpedalen er våt ser jeg på bildet. Drypper det? Om det var til meg, så nja det gjør jo det siden pedalen er våt, men ikke så mye at det "renner over". Bilen var tørr etter å ha stått i garasjen noen uker, ble kjørt i 3 timer i regn og parkert over natten i pøsregn. Jeg tror ikke mitt problem er kondens (men har tatt feil før...). Det er noe rust/spor av lekkasje ved hengslene under vinduet, langs a stolpen og over pedalene. Fjæren på clutchpedalen har blitt rust-brun... Jeg har ikke demontert dashbordet enda for å se noe mer da jeg ser det trengs ny pakning og utbedring under frontrute. Er det bare å skru av hengslene og så får jeg løftet opp frontruta nok til å komme til for å skifte pakning, pusse og lakke under ruta? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 21. desember 2020 Del Skrevet 21. desember 2020 (endret) Du bør nok vippe ut hele ramma for å komme ordentlig til. Ramma er festet oppe i taket i et par skruer så ingen stor ekstrajobb. Jeg klarte å lirke,bøye,bende ramma på min 02 modell ved å fjerne hengsler og listen nede. Endret 21. desember 2020 av gautes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorden Skrevet 21. desember 2020 Del Skrevet 21. desember 2020 (endret) Du kan få en overraskelse når du løfter frontruteramma. Det fikk jeg... Kappet vekk, sveiset og grundig behandlet. Likt på begge sider. Resten av torpedo var heldigvis strøken. Bilde fra ferdig utbedret: Byttet tetning mellom ramme og torpedo. Vesentlig mindre vann inn i bil. Endret 21. desember 2020 av Lorden Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Admiral Skrevet 21. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2020 13 minutter siden, Lorden skrev: Du kan få en overraskelse når du løfter frontruteramma. Det fikk jeg... Jeg har lest såpass at jeg er forberedt på at det er litt mer enn bare lakkskader.... Å ta av ramma og vindu er nok et godt råd. Har du noen flere tips? Lakkerte du proft eller med sprayboks? Jeg tenker å ta ut ruta og få lakkert opp ramma også, så det blir like strøkent som din! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 21. desember 2020 Del Skrevet 21. desember 2020 Du kan like godt løfte av hele taket samtidig. Da kan du galvanisere cappingslistene bak mens torpedoveggen utbedres. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorden Skrevet 21. desember 2020 Del Skrevet 21. desember 2020 Jeg satte bort arbeidet på grunn av lakk-jobben. Det ble brukt proff 2 komp lakk. Plukket vekk alt av deksler etc før levering, slik at det ble mindre demontering på han som skulle gjøre jobben. Når bilen var kommet fram, løsnet de hele toppen ved cappings, B-stolpe og mellom torpedo og frontruteramme. "hytta" ble så løftet såpass at det ble godt arbeidsrom. Dashbord må løsnes, men trenger ikke ut av bil. Å løsne dash, går relativt greit. Om du er usikker på tilstanden til viskermotor og gjennomføringer, er det greit å ta disse samtidig som dash er løs. Det gjorde ikke jeg, så jeg måtte plukke ut hele sulamitten nå i høst. Greit å slippe i tide å utide. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørn Martin Skrevet 29. desember 2020 Del Skrevet 29. desember 2020 Dum Dum er tykk tjære. Kjøpt på internett i 2010 da jeg kjøpte min Puma og jeg tettet ifølge en "Water Ingress manual" jeg hadde fått. Den bilen var TØRR. Fant det på en engelsk nettside. Innholdet du ser er fremdeles brukbart. Jeg googlet nå : Dum Dum from. A. R. Davies, Baldock . Fikk desverre ikke noe resultat da jeg trykket på nettsiden deres. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EiRRik 4.6HSE Skrevet 29. desember 2020 Del Skrevet 29. desember 2020 3M hevdes å ha et produkt som kan erstatte Eldro DumDum 3Ms egen side om dette Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Admiral Skrevet 29. desember 2020 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2020 5 timer siden, Bjørn Martin skrev: Dum Dum er tykk tjære. Tusen takk - da har jeg sett at det eksisterer! Jeg fant også dette 3m produktet EiRRik viser til. Skal handles inn. Selv om det nok er listen under vinduet som først bør skiftes. Lettere når det kommer ned som iskrystaller. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
county Skrevet 29. desember 2020 Del Skrevet 29. desember 2020 Og får du fremdeles vann inn så kommer det altså innenifra.... Har vært nevnt tidligere og er kanskje et vestlandsproblem.. vet ikke om det kommer så godt fram på bildet men er ganske mye vann som"henger " i taket og det etter en natt.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 29. desember 2020 Del Skrevet 29. desember 2020 Uten taktrekk vil det bli mye kondens. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peik Skrevet 30. desember 2020 Del Skrevet 30. desember 2020 Klissvåte veggtilveggtepper bidrar til holde på fuktigheten i bilen og dermed mer kondensering. Jeg hadde mindre fukt i pickupen som hadde tjukke gummimatter i stedet for tepper. https://www.paddockspares.com/moulded-matting-system-for-defender-with-lt77-gearbox-2.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AreM Skrevet 30. desember 2020 Del Skrevet 30. desember 2020 Jeg åpner alltid luftelukene under frontruta når jeg parkerer for natten. Det gir mye mindre fukt inni bilen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.