Gå til innhold

Kjøpt meg 2002 l322 hva nå?


parrafin23

Anbefalte innlegg

Hentet i går en 2002 l322. Fikk ikke sett så mye på bilen, siden vi er i mørketiden her på østlandet med varierende nedbørs type fra regn til snø.

Displayet er rivd ut & erstattet med en parrot skjerm. Misstenker at det er en del funksjoner som ikke virker, fikk beskjed om at forsterker og mye annet er røska vekk i fra bagasjen. 
bilen gikk i limp mode en gang på veien, noe med injector sto det i instrument panelet, er dårlig med lys i den så ikke lett å se hva som dukker opp der. Planen er å snoke litt i bilen på lørdag når det er lyst ute. Lurer på om webastoen virker eller ikke. Har en t91 liggende som jeg tenkte kunne bli montert i bilen. Har skjønt det slik at varmeren sitter i en av inner skjermene & at det er ledninger fra varmeren som ender opp i bagasjen. Dette er jo en «gammel» bil og den har vel vært forska på. 
når det gjelder teknisk informasjon er det vel rave som gjelder? Hvis det er noen som har det liggende i dropbox el. kunne det være intresant å få en kopi. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk 5min i dag med dags lys etter at jeg kom hjem fra jobb, Det sitter en Parrot radio som virker men 0 lyd ut av høgtalarararararanne. Regner ikke med at en slik spiller er original.

Ser ut til at det er en 3d printa ramme som denne uniten er satt inn i. Bak uniten dukka det opp 3 rca ledninger, usb & mic. Strømledningen er klaska sammen med Wago & tapet sammen, ser ikke bra ut. Finner ikke original ledningene som skal til Skjermen. Så dette skal bli morro å finne ut av

 

Venstre side baki er ribba for det som en gang satt der. Ser subben sitter der enda. Alt av ledninger baki der ligger kuttet,teipet og masse mikk makkerier med klare tegn på at det er en elektrikker som har mekka. Så her har forige eier montert noen bil amper og fjernet dette igjen. Så dette blir et lite Helvetes el prosjekt å finne ut av. Høyre side ser jeg en liten sort 4 pol konnektor, med 3 ledniger. Mener jeg har sett lik konnektor i FL2. Denne er til webasto styring tenker jeg. HAr vel en T91 liggende som jeg kan teste med. Har oxo WEbastoTT software & kabel. Litt usikker på hvem ledning er til hva.

 

Har en følelse av at webastoen ikke fyrer når tinger Voldatt ut av bilen på den måten..

Where is the puuuuity!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en del originale stereodeler liggende, og jeg drister meg til å påstå at jeg har god peiling på l322. Jeg har dessuten en 02 4.4i og bor i bærum. Jeg har skrevet en kjøpsguide til l322 aom ligger på forumet her, som kanskje svarer på noe du lurer på

Du er velkommen til å slå på tråden eller melde om du skulle ha noen spørsmål. 

SiggenRRC på forumet her har styret litt med dyser nylig tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre styret mitt for mye med dyser. Endte først med å lese av verdiene på feilssøkingsappparatet (IID-tool). På mitt verktøy fungerte det litt litt dårlig å lese av, endte derfor med en «old-school» test hvor jeg tok en lekkasjetest på dysene; 

 

5CECC725-2AC4-46BA-940A-DCD6050B7D53.jpeg

 

Har IID-tool og garasje i Lommedalen, sammen med det som trengs av verktøy ink. Bukk. Så hyl ut om du vil svippe innom en dag! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.12.2020 den 16.28, parrafin23 skrev:

. Mener jeg har sett lik konnektor i FL2. Denne er til webasto styring tenker jeg. HAr vel en T91 liggende som jeg kan teste med.

Hei, dette er nok feil tråd å spørre om råd til en FL2, men mener å huske at du har skrevet noe tidligere om å  hvordan koble til en webastostyring på en FL2 gjennom denne pluggen i bagasjerommet. Har du mulighet til å sende meg en ny forklaring på dette? Eller en link til din tidligere forklaring på dette? Eg kan ikke finne den igjen når eg søker. Legg det gjerne ut på Freelander siden :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.12.2020 den 16.28, parrafin23 skrev:

Fikk 5min i dag med dags lys etter at jeg kom hjem fra jobb, Det sitter en Parrot radio som virker men 0 lyd ut av høgtalarararararanne. Regner ikke med at en slik spiller er original.

Ser ut til at det er en 3d printa ramme som denne uniten er satt inn i. Bak uniten dukka det opp 3 rca ledninger, usb & mic. Strømledningen er klaska sammen med Wago & tapet sammen, ser ikke bra ut. Finner ikke original ledningene som skal til Skjermen. Så dette skal bli morro å finne ut av

 

Venstre side baki er ribba for det som en gang satt der. Ser subben sitter der enda. Alt av ledninger baki der ligger kuttet,teipet og masse mikk makkerier med klare tegn på at det er en elektrikker som har mekka. Så her har forige eier montert noen bil amper og fjernet dette igjen. Så dette blir et lite Helvetes el prosjekt å finne ut av. Høyre side ser jeg en liten sort 4 pol konnektor, med 3 ledniger. Mener jeg har sett lik konnektor i FL2. Denne er til webasto styring tenker jeg. HAr vel en T91 liggende som jeg kan teste med. Har oxo WEbastoTT software & kabel. Litt usikker på hvem ledning er til hva.

 

Har en følelse av at webastoen ikke fyrer når tinger Voldatt ut av bilen på den måten..

Where is the puuuuity!!

 

 

Alt av ledninger på venstre side er stereo. Så du kan i praksis kjøpe et nytt ledningsnett og legge bakover. Du må ut med setene og løfte teppene men tror det tar vesentlig mindre tid enn det rotet du har baki der 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snoka litt i boden i dag, skua etter forsterkere som kunne passe baki Rangie, fant en Flott 4 kanals RockFord Fosgate amp og en JL monoblokk 1200w!!!

Etter mye knoting, tilpassinger og kabel "justeringer fikk jeg plass til begge ampene baki venstre side. Power lyste på begge ampene. Gleden var stor da jeg fyra opp Spotify på epple telefonen, Røska i gang med BaseHunters. I det jeg trykka play daua den dritt telefonen. Wtf?? hadde 47% batteri igjen. Klaska dritten på lading, mens temperaturen økte i takt med frustrasjon over slik oppførsel fra telefonen. Men fikk nå liv i dritten etter 30min på lading. Fyra opp morroa igjen, trykka play. OG DET BLE LYYYYD!

Helvettes mye lyd. Ampene står på Min.Gain, Fikk roa lydnivået. så nå funker det.

 

Over til Webasto morroa.

Jeg har liggende et 12v relle som man styrer via fjernkontroll 433Mhz mener jeg det var.- Fant den konnektoren, høyre side baki. Pinne 1 (White,Green) går til pinne 1 på webastoen,pinne 4 (REd,Yello) er 12v pinne 6 er jord. Legg pinne 1 til pinne 6 & webastoen skal starte samt kupe vifta.

samme type som i Fl2 og kobla den til. HArrrrru sett a gett! kupe vifta våkkna til liv & webastoen prøvde å starte.. måtte 8 forsøk til før den holt seg gående. Det ble varmt i bilen relativt kjapt.

 

Dette var dagens etterlengtet Terrapi for meg

 

Mr.P

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 

Jeg har litt trøbbel med webasto selv og tenkte å prøve trikset du hadde prøvd. Men jeg ble litt i tvil hvilke ledere jeg skulle kortslutte. Pinne 1 white/green er i posisjon 3 på min ser jeg, og red/yellow er i posisjon 1 og er sikkert 12v. Brun som sikkert er jord er på posisjon 6. Jeg vil anta at den som er white/green er styresignal. Skal den legges til jord slik du beskriver? Jeg ble litt i tvil. Jeg har feilkode auxiliary waterpump electrical malfunction. Jeg har fått høre at den feilen kan tyde på at bilen ikke har kontakt med webastoen. Men jeg er ikke sikker.

20201220_190806.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg 12v på styresignal,

Det gikk litt fort i svingen når jeg skrev innlegget. Jeg bruker en slik en for å legge 12v til styre signalet :

https://www.aliexpress.com/item/4001286843378.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.504150bfSQW6G0&algo_pvid=9391f49c-520e-471a-b24d-06116c8d288d&algo_expid=9391f49c-520e-471a-b24d-06116c8d288d-16&btsid=0bb0623316086153188316416eff92&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

 

Skal legge opp en litt bedre guide på dette senere

 

Mr.P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk testa dette. Og telestarten min fungerer den. Men webastoen vil ikke. Jeg hører det skjer noe i dashbordet som om den prøver å starte vifter osv, så dukker den feilmeldinga opp. Kan virke som det er selve webastoen. Hvordan er linken mellom varmevifter/ varmeapparat og webastoen? Er det canbus kommunikasjon? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går en K-line mellom instrument panelet, & displayet & klima & webasto hvis jeg ikke husker feil. 
aux waterpump er vel sirkulasjons pumpa som sitter ved webastoen, koblet med 2 ledninger. Må nesten koble til pin2 i x1 konnektoren på webastoen å lese av live values på pumpa for å bekrefte om den er død. Litt usikker på hvor den sitter. Må ut med batteri og batteri brettet for å komme til varmeren, mulig du kan ta av hjulet og inner skjermen for å få tilgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere kloke og vise men & kvinner, var ute å kjørte litt i dag, trødde gasspedalen i bunn på E18, fikk da opp Injector ett eller annet i instrument panelet, og bilen var ikke villig til å gå noe fortere. Er det en kjent sak hva det kan være på disse bilene?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også bytta den pumpa uten at det hjalp. Det er ei ganske lita pumpe som sitter på venstre side i motorrommet. Den er styrt av hvac enheten i bilen. Prøvde å skifte den også. Hjalp ikke.

 

Jeg har også hatt injectorfeil som du beskriver her. Jeg stoppa på en bensinstasjon og trakk av pluggen på den injectoren som meldte feil og satt den i igjen. Da forsvant feilen og bilen gikk som normalt igjen. Jeg hadde og på noe sånn dieselsystemrens, men feilen forsvant med en gang jeg tok pluggen av og på så det er nok ikke det gjorde susen. Eller så har jeg vært nøye på å bytte drivstoff filter ved hver service. 

 

Jeg ser at lekkasjetest er nevnt lenger opp her. Du vil ikke få noe symptomer på bilen ved intern dyselekkasje annet enn at den blir tungstartet eller ikke vil starte i det hele tatt uten startgass. Jeg fikk det problemet i sommer. Jeg hadde startproblemer, men den starta med startgass og gikk som normalt når den først starta. Fikk da høre det mest sannsynlig var intern lekkasje i ei eller flere dyser. Det viste seg at de var i orden,  men trykk regulatoren til høytrykkspumpa hadde en teflon tetting som hadde sprukket. Da klarer ikke høytrykkspumpa å bygge nok trykk på fuelrailen kun med starter hastigheten til at den åpner dysene i det hele tatt. Intern dyselakkasje kan gi samme symptom og det var første mistanke fr verkstedet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at jeg også har feil på sirkulasjons pumpa eller vann temp sensoren som sitter i webastoen, prøvde å kjøre den via lynx, Desverre er lynxen ganske crap når det kommer til å kunne se live values mens man kjører varmeren. Har klart å rote bort diagnose kabelen for webasto som jeg lagde til D3'n. Kjørte priming rutine 2 ganger før jeg startet webastoen, kom en del røyk som forventet og den startet opp, men stengte seg raskt ned i gjen, en kjapp tur innpå live values så ser jeg at water temp viser 125c. litt rart i grunn. prøvde komponent test for å se om vannpumpa faktisk fikk, men fikk opp feilmedlig på lynxen. Får lete etter mer etter diagnose kabelen. Trøbbelet er jo at varmeren sitter under batteriet og batteri brettet, så det må ut for å komme til varmeren. Men det er jo 2 terminaler for 12v start hjelp, så det går vel an å kjøre på med en booter pack mens man står å tester.

Det andre jeg grubbler litt på er den diagnose ledningen, ser at den går til en skjøt også til klima panelet og instrument panelet. Lurer litt på hvor den skjøten er. Har et ønske om å koble varmeren styrings messig vekk i fra bilen mens bruker wtt softwaren. litt kinki å klippe den ledningen ved webastoen for så å skjøte den igjen etterpå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ser ut til at Lynxen ikke er helt bra, får masse errors fra den når jeg trykker mer rundtr i menyer.

Uansett.. jeg fikk testet webastoen og den fungerer som den skal, Dere nevner noe om en sirk.pumpe, Jeg tror den er kaputski på min også. måler 84,5Kohm. Gir den dirrekte 12v, nada som skjer. Pluggen er den samme som sitter på drivstoff pumper fant jeg ut. Det sitter 2 solenoider rett over denne som vann slangene går inn i, vet ikke om de er friske, også sitter detr 1 på torpedo veggen som jeg heller ikke har fått testet. Var ute på lørdag for å sjekke litt og fant ut av dette. fikk tak i brukt pumpe og noen ventiler som blir levert til meg i dag på jobb.

Har så lyst til å reise rett hjem når jeg har delene i hånden.

Jeg kjørte webastoen litt for å se hva som skjer med vann tempen, den fyker kjapt tilværs, noe som tyder på ingen sirkulasjon. Jeg befølte slangene fra webastoen og langs torpedo veggen. de var varme, så runt svingen mot demper tårnet, der ble det kaldere og kaldere til jeg hørte knas knas når jeg klemte på slangen, wtf?? åpnet frostvæske reservoaret... OOoooff.. Is i den tanken, Crap!!! kjente på slangen som går fra radiator til blokka og den var bløt og fin.

Jeg har ikke garasje & det angrer jeg på nå.

 

Håpet er at jeg fåt byttet pumpen & ventilene og webastoen klarer å sirkulere vannet så jeg får tint opp alt sammen FØR jeg starter motoren. Ganske kjipt å så ute å gjøre dette.

Må innom B.T i dag å kjøpe Rød kjølevæske & fixxe dette. For til helgen er det meldt ned mot -15c.

Noen som har tips & råd til en ikke sult så kyndig gårdsplass "mekanikker".  Må tappe ut det som er av flytene kjøle medie i bilen og etterylle med skikkelig saker.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vifteovn under motor pekende oppover. Byggvarmer er perfekt pga mye luft.

 

https://www.biltema.no/bygg/vifter/varmevifter/varmevifte-2000-w230-v-2000034997

 

Har de en presenning du kan pakke litt rundt som pølse hjelper det veldig.

Dvs rett under fanger,innside forhjul,under bellhousing og rundt.

Alt hjelper. Varmkjør motor etter noen timer og tapp ut.

Fyll 50% blanding så kan du nødetterfylle en skvett vann hvis det kniper senere på landeveien o.l.

 Brukte mye presenning og liknende ovn før og det hjalp godt på arbeidslysten i kaldt eller dårlig vær.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker for input gaute. Tanken er å tre over den grønne tykke preseninga som biltema selger. Har det hjemme. Har en liten 220v 400w varmer liggende. Den er vel på 10x10 cm. Knøttliten sak som varmer greit. 
jeg klarer ikke helt å skjønne hva den ekstra pumpen er til og hvordan den er kobblet inn i kjølevanns systrmet til bilen. Fikk nå vannpumpe og denne ventil blokka med 2 solenoids på. 
må forske litt på dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville spandert byggvifta. Mye mer varmluft i sirkulasjon.

Har Defaovner for varme på 2000watt i et par biler.

Men en byggvarmer på 2000watt er nesten dobblet så rask til å få kupeen varm.

Plassmangel dessverre på bilene ellers hadde Defaene blitt pensjonert.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet sirk.pumpen jeg fikk i dag, den vriker som den skal. Å få av de 2 slangene var vrient, veldig vrient. Trangt kaldt og ser bare på 1 øye & 2 armer i veien for å kunne se.

Ble mer "beføling" for å finne frem. Det gikk til slutt. koblet til 12v direkte på pumpen og den begynte å sirkulere vannet, masse bobbler opp av reservoaret. Pumpet ut en del av væsken som var oppi der og etterfylte 50/50mix. Prøvde å kjøre webastoen manuelt, men den ville ikke fyre. høre at den gikk rett i shut down prosedyre når jeg satt 12v på pinne 1. 

Jeg får den til å starte med Lynx, Ønsker helst å bruke TTW for dette. Må få lagd meg en eller lånt en som virker..

Er ikke slusj i rørene lengre. Får starte bilen etterpå og la den sirkulere ny kjøle væske. Det som kom ut av rørene til pumpen luktet kjøle væske men så ut som vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sirk. Pumpen går når bilen er slått av og du ønsker å bruke funksjonen rest varme. 
fikk tappet ut det som skulle være kjøle væske fra radiatoren, det som kom ut der var rimelig igjennomsiktig. Etterfylte og monterte en papp plate forran radiatoren. Det hjalp betraktelig på motor temp. 
kan det være egr kjøler som tuller det til, siden den ikke holder javn temp på kjøle væska?

Endret av parrafin23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...