Gå til innhold

Discovery 2v8


Dan

Anbefalte innlegg

Er jo nærliggende å tro at det er relatert til Hydrauliske løftere,  støtstenger og vippearmer / vippearms akslinger.  Hvis du mener lyden kommer fra toppene.

Her er det jo mye som kan skje innvendig. En defekt løfter vil kanskje kunne oppføre seg sånn som du beskriver til den blir støttet av oljetrykk. 

Men kan jo hende det bare er eksosmanifoil varmeskjold eller lignende som er litt løst...

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.12.2020 den 17.39, lafterolf skrev:

Og forsvinner samtidig med oljetrykkslampen?

Tja du er inne på noe, nå har den vært stille men lyden kom tilbake i dag , 

På 14.12.2020 den 9.03, Atle G skrev:

Hvor langt har motoren gått - og hvilke olje bruker du (viskositet...). 

Ny motor  o-40

På 13.12.2020 den 20.10, Brage skrev:

Er jo nærliggende å tro at det er relatert til Hydrauliske løftere,  støtstenger og vippearmer / vippearms akslinger.  Hvis du mener lyden kommer fra toppene.

Her er det jo mye som kan skje innvendig. En defekt løfter vil kanskje kunne oppføre seg sånn som du beskriver til den blir støttet av oljetrykk. 

Men kan jo hende det bare er eksosmanifoil varmeskjold eller lignende som er litt løst...

 

Mvh Brage

Vil helst slippe ny topp runde nå , men pytt pytt jeg brukte 5 timer mer en verkstedet stipulerte  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billig ettermarkeds oljefilter kan gi ventetid på oljetrykket når motor startes opp. 

 

Det er nok ventilklapring du hører pga manglende oljetrykk ved oppstart. Ikke optimalt om dette pågår i flere sekunder, for det betyr at resten av motoren heller ikke får smøring.

 

Se om lyden følger oljetrykkslampa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 17.12.2020 den 16.28, lafterolf skrev:

Billig ettermarkeds oljefilter kan gi ventetid på oljetrykket når motor startes opp. 

 

Det er nok ventilklapring du hører pga manglende oljetrykk ved oppstart. Ikke optimalt om dette pågår i flere sekunder, for det betyr at resten av motoren heller ikke får smøring.

 

Se om lyden følger oljetrykkslampa.

Nå har den lyden kommet tilbake, men det er kun ved kald motor, ellers maler den som en tiger, skal prøve å få tak i nytt originalt filter 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.12.2020 den 16.24, Dan skrev:

Tja du er inne på noe, nå har den vært stille men lyden kom tilbake i dag , 

Ny motor  o-40

Vil helst slippe ny topp runde nå , men pytt pytt jeg brukte 5 timer mer en verkstedet 

På 17.12.2020 den 16.24, Dan skrev:

Tja du er inne på noe, nå har den vært stille men lyden kom tilbake i dag , 

Ny motor  o-40

Vil helst slippe ny topp runde nå , men pytt pytt jeg brukte 5 timer mer en verkstedet stipulerte  

 

 

På 17.12.2020 den 16.24, Dan skrev:

Tja du er inne på noe, nå har den vært stille men lyden kom tilbake i dag , 

Ny motor  o-40

Vil helst slippe ny topp runde nå , men pytt pytt jeg brukte 5 timer mer en verkstedet stipulerte  

 

Brage hvordan finner jeg ut at løfter er dårlig eller skal jeg bare bytte alle løfter og støtstenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brage 

Bytter du alle løftere , eller er det noen måte å finne de dårlige på 

Tenkte først å prøve oljen du bruker, har kjørt på 0-40 en stund av beste sort 

Å få tak i originalt oljefilter er ingen spøk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Dan skrev:

Brage 

Bytter du alle løftere , eller er det noen måte å finne de dårlige på 

Tenkte først å prøve oljen du bruker, har kjørt på 0-40 en stund av beste sort 

Å få tak i originalt oljefilter er ingen spøk 

 

Hei Dan, hvis du skrur deg helt inn til alle løfterne, så ja da ville jeg nok skiftet alle sammen, om det ikke er slik ved inspeksjon at du tydelig kan se at en eller flere er helt ferdig.

 

Husker jeg rett så har du en trim / hi torque kam i motoren, da er det veldig viktig ( veldig viktig uansett kam ) å sjekke at alle løfterne er innenfor spesifikasjonene med hensyn til shimming under vippearm aksel bukkene ( dette er en litt tålmodighetsprøve av en jobb ), dette er også spesielt viktig om toppene er planslipt på ett tidspunkt.

Du sjekker med å måle klaringen mellom klipset på den hydrauliske løfteren og ned til selve løfter skålen.

 

PS: Kjøp kun originale løftere.

 

med å åpne motoren slik vil du nok fort finne ut hva som er galt.  

 

Mvh Brage  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På 9.1.2021 den 17.13, Brage skrev:

 

Hei Dan, hvis du skrur deg helt inn til alle løfterne, så ja da ville jeg nok skiftet alle sammen, om det ikke er slik ved inspeksjon at du tydelig kan se at en eller flere er helt ferdig.

 

Husker jeg rett så har du en trim / hi torque kam i motoren, da er det veldig viktig ( veldig viktig uansett kam ) å sjekke at alle løfterne er innenfor spesifikasjonene med hensyn til shimming under vippearm aksel bukkene ( dette er en litt tålmodighetsprøve av en jobb ), dette er også spesielt viktig om toppene er planslipt på ett tidspunkt.

Du sjekker med å måle klaringen mellom klipset på den hydrauliske løfteren og ned til selve løfter skålen.

 

PS: Kjøp kun originale løftere.

 

med å åpne motoren slik vil du nok fort finne ut hva som er galt.  

 

Mvh Brage  

Har gitt opp nå 

Blir nok spiker den 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Atle G skrev:

Jeg har en D2, V8, HSE -04. Ny og god 4.6 motor fra Roland Marlow - men råtten ramme...  Noe å kombinere ;-) . 

Er du lei d2 ? Ja kunne jo vurdere det 

Hva tenker du

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...