SveinHa Skrevet 9. januar 2022 Del Skrevet 9. januar 2022 På 7.1.2022 den 14.24, Skjegget skrev: Da er det bare å håpe at bytte av glødeplugger går greit Det pleier ikke å være spesielt vanskelig men det er litt mer lirke enn rå makt jobb, glødepluggene KAN sitte ganske fast og det er ikke vanskelig å knekke de... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skjegget Skrevet 9. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2022 Takk for tips, skal ta det rolig...har bytta før på Audi med hjertet i halsen. Kjører motor varm først, har trua på at det hjelper litt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skjegget Skrevet 15. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2022 Ikveld fikk jeg endelig testa ut en ide jeg har hatt lenge. Når jeg kjører Defender på landevei, har jeg som regel ene hånda på girspaken hele tida. Når det er mørkt er det verre, da må hender flyttes for å dimme lyset.. irriterende greier Har derfor fått 3D printa meg ny girkule med trykknapp for dimming av lyset. For lenge siden kjøpte jeg inn ett toggle (flip/flop) rele til dette formålet, som fungerte når det ble lagt på hylla...men utslitt etter ett år på hylla. Åpnet det og ser det er en mekanisk toggle funksjon som ikke ser særlig robust ut. Ble derfor en elektronisk løsning som styrer ett vanlig vekslende rele. Har koplet det opp mot orginal dimmer bryter, så denne virker som før. Trykknapp på kula virker kun når hendel står på fjernlys. Tok en liten tur nå ikveld og er veldig fornøyd Skal sies at den ny kula ikke ligger like godt i hånda som den gamle - så må nok moddes litt etterhvert. Evt vurdere en ring under orginal kule med knappen i. Foreløpig montert for testing dette... ledning skal på sikt skjules med krympestrømpe over stanga og trekkes under mansjetten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 16. januar 2022 Del Skrevet 16. januar 2022 Du må flytte blinklyset dit også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 16. januar 2022 Del Skrevet 16. januar 2022 (endret) Hånda på girkulen kan over tid gi bøyde sjaltegafler og girboks som ikke vil i gir. Rolf kjørte Volvo PV med ei hand på girspaken konstant. Gikk bra det første halvåret.. Men ideen din var artig da. Endret 16. januar 2022 av lafterolf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
corpusviridans Skrevet 16. januar 2022 Del Skrevet 16. januar 2022 (endret) De fleste biler i dag er konstruert slik at drev går i grep uten at man trenger holde dem i posisjon med hånda på girspaka hele tida. Endret 16. januar 2022 av corpusviridans Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skjegget Skrevet 16. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2022 14 timer siden, gautes skrev: Du må flytte blinklyset dit også. Tenkte tanken..men det får holde nå Ang slitasje på girkasse, det har jeg ikke tenkt på. Antar at jeg har hatt hånda en god del på cubbyboksen også, inntil den måtte av på forrige EU.. uten at jeg vet helt Vel vel, får prøve å begrense det..men synes fortsatt knappen har sin plass på svingete partier med mye giring En liten videosnutt fra testing av knappen. https://youtube.com/shorts/TLgbo5uEMy8?feature=share Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 17. januar 2022 Del Skrevet 17. januar 2022 Var det ikke tllatt med cubbyen på PKK? Min står oppå midtsetet og er festa i seletøyet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skjegget Skrevet 17. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2022 Nei, fikk feil på antall seter - så måtte montere midsetet. Savner cubby, så har fundert på en løsning ala din ja - så man kjapt kan bytte om. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skjegget Skrevet 21. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2022 Monterte "rear wing stay" igår, da de gamle var saltet til døde. Ble tjukke alu varianter fra YRM med SS bolter. Må si jeg liker YRM altså.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 21. februar 2022 Del Skrevet 21. februar 2022 På 17.1.2022 den 12.34, Skjegget skrev: Nei, fikk feil på antall seter - så måtte montere midsetet. Savner cubby, så har fundert på en løsning ala din ja - så man kjapt kan bytte om. Sett cubbyen oppå setet og fest med sikkerhetsbeltet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skjegget Skrevet 24. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2022 Fornøyd med siste Finn.no kjøp, solid galva fottrinn! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skjegget Skrevet 17. juni 2022 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2022 Bilen brukes og nytes mye for tiden Ikveld fikk venstre lufteluke nye hengsleskruer & pakning, så forhåpentligvis forsvinner suselyden ved motorveikjøring. Merklig nok løsnet de rustne hengsleskruene, passet meg fint! Hengsler & stag smurt opp med fluidfilm, så nå åpner luka fint. Godt å ha siden AC ble kasta ut i vinter... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skjegget Skrevet 23. juni 2022 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2022 (endret) Har kjent slark i "swivel pin" på venstre side, så fiskevekt og repair kit innkjøpt. Anbefaler denne før jobben: Ble bare fjerning av shims for denne gang, kom meg inn på ca 4-5 kg på vekta. Trodde jeg skulle greie å lure av caliper og brakett sammen, men gikk ikke. Dermed ble det lufting av bremser også. Kutta åpning i brakett for slange for fremtidige jobber. Fylte på med OneShot grease i swivel pin hullet før jeg skudde isammen. Gikk forresten ca 6 forsøk på antall shims før jeg traff Endret 23. juni 2022 av Skjegget Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 23. juni 2022 Del Skrevet 23. juni 2022 Braketten bøyer jeg tilsiden, da slipper du å lufte bremser. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skjegget Skrevet 23. juni 2022 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2022 38 minutter siden, lafterolf skrev: Braketten bøyer jeg tilsiden, da slipper du å lufte bremser. Hm, grublet en stund på det samme - men turte ikke bøye så mye på bremserør til caliper. Bøyer du da braketten så mye at du får ut skruen under til swivel pin - og deretter skrur av caliper og drar braketten ut av bremseskjold og vekk? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 23. juni 2022 Del Skrevet 23. juni 2022 Bøyer og vrir braketten akkurat nok til å få på 17mm pipe. Bøyer den litt tilbake nok til at røret ikke kommer borti ting, men ikke helt tilbake, skal jo opp årlig for å stramme lager. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skjegget Skrevet 23. juni 2022 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2022 Ok. Etter at jeg fikk på hjul igjen, viser det seg at slarken ikke ble borte Var ganske sikker på at det bare var slark ved vertikal rugging på hjul.. men nå lukter det vel hjullager slark da?! Velvel, får prøve å stramme opp det også da... Jaja, swivel pin trengte uansett også en oppstramming. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 24. juni 2022 Del Skrevet 24. juni 2022 Av med medbringer, ser du 1stk mutter (52mm) kan de ikke strammes. Da sitter det avstandshylse mellom indre og ytre lager. Ofte er det like bra å bytte begge hjullager, for det er sparsomt med fett der inne om lagrene ikke har vært byttet tidligere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skjegget Skrevet 24. juni 2022 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2022 Bytta selv det hjullageret for 15k km siden.. bygde da om til justerbart oppsett med låsemuttter og blekk. Derfor jeg synes det er rart med slark der, 15k km er jo ikke mye.. Får ta opp og se. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vidar S Skrevet 24. juni 2022 Del Skrevet 24. juni 2022 Du kan ha vært for stram - eller for slakk, når du justerte Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skjegget Skrevet 24. juni 2022 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2022 1 time siden, Vidar S skrev: Du kan ha vært for stram - eller for slakk, når du justerte Ja, men brukte samme oppskrift på alle hjul..bare dette med slark nå Men apropo, husker jeg brukte en oppskrift gitt av deg her på VBF faktisk - kan ikke finne den igjen. Mener det var å skru nokså hardt til på indre mutter, deretter løsne igjen for så å dra til ca 45grd med følelse?! Så på med låsemutter og blekk. Riktig? Jeg har ikke mellomstykke på lager. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vidar S Skrevet 24. juni 2022 Del Skrevet 24. juni 2022 Noe i den stilen, ja. Dra hardt til, slippe opp og legge det til med følelse. Bedre å prøve flere ganger og få feelingen før det hele låses Jeg passer også på at låseblikket er ligger medurs for sperremutteren skrus til, slik at mutteren ikke bak dras med en grad eller to. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skjegget Skrevet 24. juni 2022 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2022 Supert, takk for gode tips! Kan jo være at ytre lagerring ikke hadde satt seg skikkelig ved montering - som så har satt seg ved kjøring. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 24. juni 2022 Del Skrevet 24. juni 2022 Nei det er ikke mulig. Stram innerste mutter. Legg på låseblikk. Skru ytterste mutter veldig forsiktig inntill. Drei skiven medurs. Kakk/brett skiven over innerste mutterkant. Nå først trekker du til settmutteren. Brett skiven over ytterste settmutter. Ferdig. For å være sikker på å ikke trekke til for mye på innerste mutter, ta tak helt innerst på skralla, omtrent likt barn holder en hammer. Trekk til med en hånd. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.