Gå til innhold

Defender 90


Skjegget

Anbefalte innlegg

På 7.1.2022 den 14.24, Skjegget skrev:

Da er det bare å håpe at bytte av glødeplugger går greit

Det pleier ikke å være spesielt vanskelig men det er litt mer lirke enn rå makt jobb, glødepluggene KAN sitte ganske fast og det er ikke vanskelig å knekke de...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 143
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Ikveld fikk jeg endelig testa ut en ide jeg har hatt lenge. Når jeg kjører Defender på landevei, har jeg som regel ene hånda på girspaken hele tida. Når det er mørkt er det verre, da må hender flyttes for å dimme lyset.. irriterende greier :rolleyes: 

Har derfor fått 3D printa meg ny girkule med trykknapp for dimming av lyset. For lenge siden kjøpte jeg inn ett toggle (flip/flop) rele til dette formålet, som fungerte når det ble lagt på hylla...men utslitt etter ett år på hylla. Åpnet det og ser det er en mekanisk toggle funksjon som ikke ser særlig robust ut. Ble derfor en elektronisk løsning som styrer ett vanlig vekslende rele. Har koplet det opp mot orginal dimmer bryter, så denne virker som før. Trykknapp på kula virker kun når hendel står på fjernlys.

 

Tok en liten tur nå ikveld og er veldig fornøyd :D

 

 

 

GirkuleKnapp.jpg

Skal sies at den ny kula ikke ligger like godt i hånda som den gamle - så må nok moddes litt etterhvert. Evt vurdere en ring under orginal kule med knappen i.

Foreløpig montert for testing dette... ledning skal på sikt skjules med krympestrømpe over stanga og trekkes under mansjetten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hånda på girkulen kan over tid gi bøyde sjaltegafler og girboks som ikke vil i gir. 

 

Rolf kjørte Volvo PV med ei hand på girspaken konstant. Gikk bra det første halvåret..

 

 

Men ideen din var artig da.:)

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, gautes skrev:

Du må flytte blinklyset dit også.;)

Tenkte tanken..men det får holde nå :lol:

 

Ang slitasje på girkasse, det har jeg ikke tenkt på. Antar at jeg har hatt hånda en god del på cubbyboksen også, inntil den måtte av på forrige EU.. uten at jeg vet helt :blink: Vel vel, får prøve å begrense det..men synes fortsatt knappen har sin plass på svingete partier med mye giring :rolleyes:

En liten videosnutt fra testing av knappen.

https://youtube.com/shorts/TLgbo5uEMy8?feature=share

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 17.1.2022 den 12.34, Skjegget skrev:

Nei, fikk feil på antall seter - så måtte montere midsetet. Savner cubby, så har fundert på en løsning ala din ja - så man kjapt kan bytte om.

Sett cubbyen oppå setet og fest med sikkerhetsbeltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Bilen brukes og nytes mye for tiden :wub: Ikveld fikk venstre lufteluke nye hengsleskruer & pakning, så forhåpentligvis forsvinner suselyden ved motorveikjøring. Merklig nok løsnet de rustne hengsleskruene, passet meg fint! Hengsler & stag smurt opp med fluidfilm, så nå åpner luka fint. Godt å ha siden AC ble kasta ut i vinter...

 

20220617_220330.jpg

20220617_215819.jpg

20220617_222146.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjent slark i "swivel pin" på venstre side, så fiskevekt og repair kit innkjøpt. Anbefaler denne før jobben: 

 

 

Ble bare fjerning av shims for denne gang, kom meg inn på ca 4-5 kg på vekta.

Trodde jeg skulle greie å lure av caliper og brakett sammen, men gikk ikke. Dermed ble det lufting av bremser også. Kutta åpning i brakett for slange for fremtidige jobber.

Screenshot_20220623-110618_Gallery.jpg

20220623_001853.jpg

Fylte på med OneShot grease i swivel pin hullet før jeg skudde isammen. Gikk forresten ca 6 forsøk på antall shims før jeg traff ;)

Endret av Skjegget
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, lafterolf skrev:

Braketten bøyer jeg tilsiden, da slipper du å lufte bremser.

Hm, grublet en stund på det samme - men turte ikke bøye så mye på bremserør til caliper. Bøyer du da braketten så mye at du får ut skruen under til swivel pin - og deretter skrur av caliper og drar braketten ut av bremseskjold og vekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Etter at jeg fikk på hjul igjen, viser det seg at slarken ikke ble borte :blink: Var ganske sikker på at det bare var slark ved vertikal rugging på hjul.. men nå lukter det vel hjullager slark da?! Velvel, får prøve å stramme opp det også da... 

Jaja, swivel pin trengte uansett også en oppstramming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av med medbringer, ser du 1stk mutter (52mm) kan de ikke strammes. Da sitter det avstandshylse mellom indre og ytre lager. 

 

Ofte er det like bra å bytte begge hjullager, for det er sparsomt med fett der inne om lagrene ikke har vært byttet tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vidar S skrev:

Du kan ha vært for stram - eller for slakk, når du justerte

Ja, men brukte samme oppskrift på alle hjul..bare dette med slark nå :huh:

 

Men apropo, husker jeg brukte en oppskrift gitt av deg her på VBF faktisk - kan ikke finne den igjen. Mener det var å skru nokså hardt til på indre mutter, deretter løsne igjen for så å dra til ca 45grd med følelse?! Så på med låsemutter og blekk. Riktig? Jeg har ikke mellomstykke på lager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe i den stilen, ja. Dra hardt til, slippe opp og legge det til med følelse. Bedre å prøve flere ganger og få feelingen før det hele låses  Jeg passer også på at låseblikket er ligger medurs for sperremutteren skrus til, slik at mutteren ikke bak dras med en grad eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke mulig.

 

Stram innerste mutter. Legg på låseblikk. Skru ytterste mutter veldig forsiktig inntill. Drei skiven medurs. Kakk/brett skiven over innerste mutterkant. Nå først trekker du til settmutteren. Brett skiven over ytterste settmutter. Ferdig.

 

 

 

For å være sikker på å ikke trekke til for mye på innerste mutter, ta tak helt innerst på skralla, omtrent likt barn holder en hammer. Trekk til med en hånd. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...