Gå til innhold

Defender 90


Skjegget

Anbefalte innlegg

På tide å gi denne bilen en egen prosjekttråd, so here it goes. Litt historie først. Hadde lenge tenkt på Defender 90 som en artig bil nr 2 og sommeren 2018 dukket det opp en fin en på Finn. Var i kontakt med selger, men den ble solgt før jeg rakk å få aksept fra min yndige viv. Kun ett par dager etter var jeg på Finn.no igjen, denne gangen på jakt etter ett langbord til min datters dåpsfest. Kurant bord dukket opp i Kristiansand, så jeg tok turen for å kjøpe etter jobb. Jeg trodde knapt mine egne øyne da jeg svingte inn på gårdsplassen til bordselgeren... der stod en Defender 90 parkert! :)

Kort fortalt, bordselgeren fikk solgt både bord og bil.. bare med ett lite (les kanskje litt for stort) tillegg i pris. Dette er mitt første LR produkt, men visste godt hva jeg gikk til da jeg har vært borti Defender(e) før. Bilen skal egentlig være i daglig drift, men står for tiden på bukker i påvente av ny bakre crossmember.

 

Bilen viste raskt ett behov for kjærlighet, og følgende ble gjort nokså kjapt etter kjøp:

- Olje/filter skift, mellomaksel smøring, pokalsmøring osv

- Rustsveising i ramma (skader etter jekking på ramma så det ut til)

- Nye calipere/skiver på alle hjul

- Nye hjullager, nå uten mellomstykke - bytte altså til gamle gode metoden med to muttere og låseblikk (under denne jobben fant jeg løs enkel mutter uten låseblikk :wacko:.. ikke bra).

- Nytt rammenummer hos SVV, etter klage fra EU kontroll. Kontrolløren kikket også på rammesveisinga, konstanterte at det så bra ut og at LR uansett ikke har noen retningslinjer for slike reparasjoner.

- FluidFilm behandling

- Ny clutch master (Selvsagt...)

- Ny clutch slave (noen måneder etter...selvsagt)

- Bytta injector harness siden jeg fant olje i ECU kontakt (etter å ha lest på VBF)

- Montert ELOC motorvarmer

- Sandblåste og lakkerte (Alpine White) Wolf felger med nye Nexen pigg dekk

 

Etter å ha skråskært en to-fire for å feste skvettlappen bak, tenkte jeg at det var på tide å bytte bakre crossmember. Det er jeg som sagt igang med nå, kommer mer om det. 

Herlig bil, gleder meg til å få den på veien igjen :) Legger ved ett par bilder av hovedpersonen selv.

 

 

 

 

Snapchat-2044181814.jpg

Snapchat-1982923918.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 143
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Bilen har stått på bukker noen måneder nå for å få på ny bakre crossmember. Som vanlig dukket det opp flere behov underveis, så har gjort en del ting i tillegg. Godt å ha en lillebror som snakker samme språk med når man opereres.. ^_^

 

LR_Mini.jpg

Hengerfeste og tankt ble skrudd av, tankplate er det bare å kaste. Deilig å jobbe med sau!

Tank_ned.jpg

 

Midtre og bakre eksospotter av, disse må også fornyes.. A-frame av, har nå fått nye foringer, ny kule og ett par strøk Hammerite.

A-frame.jpg

 

Skråstivere på midtre crossmember hadde sett bedre dager, og måtte fornyes. Å sveise inn kun disse ville ikke blitt særlig bra tror jeg, så lagde en brakett for innsveising:

 

midt_xmember_brakett_benk.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sveist inn slike på begge sider:

midt_xmember.jpg

Midtre eksosfeste måtte ha ny festeplate:

 

eksos_feste.jpg

 

Avstiver på midtre crossmember var også rimelig tynnslitt, så brakett ble laget å sveist inn her også:

20201116_205126.jpg

bakre_xmember.jpg

Ser i etterkant at jeg selvfølgelig skulle ha tatt ut gulvplata for denne jobben, ville vært en mer behagelig opplevelse. Men men, da vet man det til neste gang.. blush

Midtre crossmember ble malt med 2 strøk Owatrol og 2 strøk Arcanol etter sveisejobben. Det hele skal toppes med sau senere.

 

Nye bakre crossmember mattet og malt med to strøk Hammerite

xmember_mattet_ned.jpg

malt_xmember2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Grublet en stund på skvettlapp innfesting - liker ikke slike popmuttre eller hva det heter. Løsning ble disse brakettene:

 

20201126_120937.jpg

20201126_120923.jpg

Malt med Hammerite og plassert i crossmember før påsveising.

Ny tankplate fra EWS (sa egentlig nei takk til denne pga pris, men EWS misforstod så kom allikevel.. tenkte egentlig å lage en ny selv. Jaja, noen timer spart der.)

Mattet og malt med to strøk Hammerite.

 

Ny_tankplate.jpg

Boret dreneringshull i denne, i bunnen av hver profil som vist i bildet. Utrolig at dette ikke gjøres av produsent..

Bakerste tverrligger ("tub support") under gulvet var råtten. Ny bestil fra YRM og plassert. Fant en måte å få lurt den på plass, står mer her: 

 

 

På plass! Denne er galvanisert.

tub_support.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kveld begynte jeg endelig å sveise fast den bakre crossmemberen, godt å endelig se lyset i enden av tunnellen! Ble mye mer enn planlagt dette..

En Defender er litt som en 2åring, hadde det ikke vært for sjarmen så er det ikke godt å si hva som hadde skjedd... :lol: 

TittTei.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakre crossmember er nå på plass, så kan snart begynne å sette ting sammen igjen. Har tenkt å oppgradere til 13pols tilhengerkontakt - noe tips til hvor man får kjøpt en i god kvalitet?

Biltema har jo til 119 kr, men er skeptisk til kvaliteten. Vurderer dette: 

https://www.skruvat.no/Elkabelsett-13-polet-P59348.aspx?gclid=EAIaIQobChMIofLpiJ7S7QIVFa-yCh1n4ATNEAQYASABEgLUa_D_BwE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp (brukt) fra en Discovery 2. Den har kontakten under høyre baklys. Defender td5 har samme kontakt og er allerede koblet for moderne 13-pol. Da er det bare å sette kontakten rett i. Kontakten finner du bak høyre bakhjul, du har sikkert funnet den allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny crossmember sitter endelig på plass, første strøk med Owatrol på sveisinga er påført. Måtte reparere rammevangene ett stykke fremover for å få fred i sjelen ^_^ 

Til alle som skal gjøre samme jobb anbefaler jeg å kutte av den gamle før ny bestilles - så ser man hvor langt det må fornyes (kan se ok ut før man kommer inni med hammer & meisel.. ).

Vel vel, er fornøyd med å ha jobben unnagjort og synes det ble bra.

NyFanger.jpg

Sveis.jpg

Og ja, ny bakdør står på ToDo lista..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Godt nytt år! Nye plater og sveiser har fått to strøk Owatrol og tre strøk Arcanol på seg i løpet av jula

 

MaltRammeBak.jpg

Fant ut at den orginale feste plata til karosseriet er mye finere (avrunded hjørner og mindre) enn den nye som kom med crossmemberen, så den gamle ble pusset ren og malt

KarrFester.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en skvett Epsom lakk som ble til overs da broren min lakket non-AC grillramma tidligere (skal snart på den også). Grunnet og malte derfor dørstokken med denne, synes det ble greit nok ^_^

dørstokk3.jpg

To lag klarlakk på toppen. Ny SS dørstokk og gummilist fra YRM ligger klar for montering.

 

Ellers har jeg lagt ledningsnettet på plass igjen, vasket og klargjort tilhengerfeste deler til maling. Ny 13 pols tilhengerkontakt + kabel er på vei fra Skruvat, planen er å lodde på den orginale pluggen på dette. Moro å endelig skru ting sammen igjen :)

 

Ble litt usikker når jeg koblet på ledningene igjen, kan noen bekrefte at grønn ledning med lilla stripe er til bremselys i bakdør? Noen som vet?

 

BremselysBakdør.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Skjegget skrev:

Godt nytt år! Nye plater og sveiser har fått to strøk Owatrol og tre strøk Arcanol på seg i løpet av jula

 

MaltRammeBak.jpg

 

 

 

Veldig fin sveising, jeg bruker flere skiver med smergel på kutteskiva for å fikse alle mine sveiser, da mine sveiser definitivt ikke ser ut som hos deg :( 

Men..spr, jeg pleier å fjerne alle synlige sveiser, slik at nytt og gammelt ser likt ut etter maling/FF behandling. Er det bare meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk, skal sies at jeg sveiser med ett nytt Kemppi apparat så gir det en del av æren - veldig fornøyd med dette (sjøl om jeg stusser litt på innstillingene hvor gitt tabell og faktisk resultat ikke stemmer særlig godt). Pusse ned sveisene blir jo for det meste kosmetisk tenker jeg, gitt at sveisen i utgangspunktet er god & hel ved selvsagt. Siden dette er ramma og lite synlig har jeg valgt å la de være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...