Gå til innhold

Pilotlager Td5


ErikB

Anbefalte innlegg

God kveld!

Jeg sliter med å få ut pilotlageret, i bakkant av veiva. Dvs, det er vel egentlig en foring.

Jeg har prøvd hydraulikkprinsippet med både fett og brød, og en bolt som passet supert. Dvs minimal klaring. Slått med stor tung slager uten at foringen har flyttet seg en millimeter. Usikker på hvor mye veiv og lagere tåler, selv med fett eller kneippbrød i mellom :-) Har prøvd glidehammer også. Men fikk ikke særlig tak på baksiden, så den glipper med en gang. Noen som har tips? Kjenner fortvilelsen komme sigende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste versjon jeg laget meg var en passe gjengetapp og sveiset på feste til glidehammer.

Trege foringer får gjenger tvers gjennom og skrus ut av tappen.

Løsere foringer som roterer når tappen er litt innpå runkes ut.

Men en god tynn trekker og hammer for å spikke ut foring bit for bit har og vært en løsning.

Kollegaen min sverget til noe elektrisk drevet.Dremel?

 

exclHusk å smøre opp foringen før og etter montering.excl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, gautes skrev:

Men en god tynn trekker og hammer for å spikke ut foring bit for bit har og vært en løsning.

"Glemte" mekanikerkunster der. Både foringer, bøssinger, og ikke minst innerdelen av kulelager lar seg ofte fjerne med en god, gammeldags meisel.


Eller " feisel " som fattern konsekvent kaller det. Noe jeg trodde var det man banket med. 


Nok om det. Meisler ( og drivdorer, for de som vet hva det er ) kjøpes IKKE på Biltema. Sånt verktøy MÅ ha skikkelig stål, så Tools, Wuerth eller tilsvarende sjappe må oppsøkes.


Jeg har noen drivdorer fra Wuerth, som er kjempegode, dessverre måtte jeg kappe en for å komme til på en spesialjobb for litt siden. Johannesway ( eller hvordan det nå skrives ) er også gode. Fins sikker mange andre også, men altså - i kvalitetsstål..

Meisler har jeg en to-tre stykker som er veldig gode, de slipes regelmessig med fil og diamantbryne når jeg skal til med noe som krever at de " graver seg skikkelig fast " i stålet som bankes på. Sliping med kappeskive eller benkesliper er fy-fy, stålet blir varmt og mister herdinga. Saktegående slipestein går sikkert fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for ett par forskjellig og gode tips. Usikker på hva jeg har av gjengetapper, men mulig det finnes noe i restene etter fattern.

Dorer og meisler finnes... Her er det bare å stålsette seg, og være forberedt på blod, svette og tårer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, lafterolf skrev:

Jernsagblad, sag spor på langs. 

 

Ja, tar meg selv stadig i å " forbløffes " over hvor fort du egentlig kapper med et skarpt baufilblad påsurret litt tape til håndtak. 
I en messing eller bronsjeforing bør det ta under 10 minutter å kappe både ett og to spor for å fjerne spennet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JokerS30 skrev:

 

Ja, tar meg selv stadig i å " forbløffes " over hvor fort du egentlig kapper med et skarpt baufilblad påsurret litt tape til håndtak. 
I en messing eller bronsjeforing bør det ta under 10 minutter å kappe både ett og to spor for å fjerne spennet....

1 minutt må være nok.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lafterolf skrev:

1 minutt må være nok.:)


Jeg bruker som regel lengre tid bare for å finne tapen jeg skal surre på så jeg ikke sager i filler fingrene mine.

Tuller, men liker si det tar mye lengre tid en det tar, da føler jeg meg så flink når jeg har vært rask & effektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...