Gå til innhold

Hvordan ble garasjer bygd i 1935?


siglis

Anbefalte innlegg

Høres nok ut som en merkelig overskrift, men vår gamle garasje fra ca 1935 ser ut til å ha reisverk av pressa halmballer med noe bindemiddel. Den er kledd på nytt, så vet ikke hva mer av reisverk som befinner seg der inne. Jeg så det ble revet en garasje nedi veien for et par år siden, og det så ut til å kunne være noe tynn armering inne i "halmballen". Noen som vet hvordan de gjorde det på den tiden, og om den bør stives opp nå "noen" år etter at den ble bygd?

 

Tror det kan være en del kunnskap om gamle byggverk her inne :-). Garasjen er i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garasje var ikke oppfunnet på den tiden, vognbu kanskje. Halmballer er brukt men har ikke kjennskap til at det var brukt den tiden siden pressing av halm er noe som krever mye energi, her får noen voksne svare. 

 

Viggo Ballo er mannen som er ekspert på dette. Mulig han har nettside, har aldri sjekket. Bygningsvernsfolk i området kan også ha noe info. Oslo har byantikvar, uten at jeg kjenner dem vil jeg tro de har fagfolk som kan bidra med kunnskap. 

 

Og det er ingen risiko med å kontakte fagfolk i etater, fredninger blir ikke tredd nedover huet på folk lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rolf og takk for svar. Hadde et lite håp om bidrag fra deg :-). Det står litt om Viggo Ballo her https://www.byggogbevar.no/blogg/haandverksstafetten/viggo-ballo

 

Skal ta kontakt med byantikar'n. De kan forhåpentligvis fortelle noe mer. Synes de sprekker fælt opp disse veggene innvendig, så kunne tenkt å vite om jeg må stive av. har hekta på et vedskjul og redskapsbod på ene siden. Skal gå ut og ta et bilde for å vise hva jeg prøver å beskrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis leirpuss med halm som armering/forsterker (Rapping).  Kalkpuss utenpå. Du finner kanskje gråsteinsmur innenfor? Eller utfyllt bindingsverk. 

 

Vi har en murer med spesialkompetanse her inne også, fra Molde. Trond, er du med?

 

 

Litt merkelig oppsprekking. Kan være platekledd vegg som er pusset for å minske brannfaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke turt å hakke meg noe inn i dette, og på yttersiden var det kledd på nytt før vi kjøpte. Er veldig taknemlig om noen har tips om hva som kan befinne seg innefor halmlaget. Og om det kommer til å stå de neste 50 åra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok det Rolf, men tenker å kle veggene med plater så ikke alt alt bøsset ramler ned på ting jeg driver å skrur på. I den forbindelse lurte jeg på om jeg burde bygge opp et reisverk innvendig for å hjelpe å støtte opp hele konstruksjonen. Men forhåpentligvis ikke nødvendig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan veggen være kledd med plater seinare? Rundt 1950 eller 1960? Platene minner om isolasjonsplater av treull/spon og betong brukt på den tida. Det er mogeleg dei er pussa ette dei er satt opp. Dei har eit eige namn eg ikkje hugsar og det kan være dei kom tidlegare nn 50 tallet. 

 

Og som lafterolf seier, det enkalste er kanskje å reparer veggen på riktig måte.

 

Edit:

Det ser ut til at treullplater kom i 1935.

https://www.byggogbevar.no/enoek/artikler/hva-finnes-i-veggen

Endret av Himat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette være forløperen til Leca?

Eide en gang et hus bygget i 1948, og der var grunnmur og kjeller oppført med blokker/klosser som var veldig likt det du har her. Uten at jeg har noe mer å bidra med. Men materialet den kjelleren var bygget av var i alle fall fuktbestandig. :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. På baksiden av denne veggen bygde jeg i sommer et kombinert vedskjul og hageredskapogannetroterom, så der er det det utvendig panel som innekledning.

Har vært inne på å isolere garasjen, men da må jeg lage meg et stenderverk og isolere der hvor disse treullplatene er i dag.

 

Men kanskje litt merkelig at de brukte slike plater innvendig i en vognbu i 1935?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, gautes skrev:

Det fantes jo biler før 1935 også.

 

Ikke Land Rover :rolleyes:

De bygde garasjer lenge før 1935, dvs. av de som hadde råd til både bil og garasje.

 

1 time siden, gautes skrev:

Mulig platene kom på litt senere.

 

Sikkert riktig, Gaute. Treullplatene kom nok først i handelen etter 2. verdenskrig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...