Gå til innhold

Kjettinger til Discovery 5


Løwe

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg kjører en del tilhenger (2-3.000kg) på vinterfjellveier. Samtidig benytter jeg bilen mye på saltede motorveier på østlandet. Ønsker derfor ikke piggdekk. Fikk senest denne helgen erfare at selv en rå bil blir stående fast i motbakke med løs snø - med 2.500kg på draget og kun lås på senterdiff.  (Grep i nedoverbakker er jo minst like interesant!). Kunne tenke meg et sett med hurtigkjettinger for sjelden bruk opp og ned bratte bakker eller når uhellet allerede er ute og tilhengeren sitter fast. 

 

Mine spørsmål er derfor som følger: 

1. Er det noen som kan anbefale et sett med rimelige kjettinger? Enkelhet av/på og pris blir vektlagt da de kun vil være i bruk en sjelden gang.

2. Kan jeg kjøre med kjettinger på en aksel eller må jeg legge på begge? Kun kjøring på snø og is i lave hastigheter og korte distanser. 

3. Hvis en aksel. Hvilke?  

4. Annen erfaring verdifull for en uten erfaring med kjettinger? 

 

Takk!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om det finnes noen enkle og billige kjetting til D5. På D4 med 20" felger og litt brede dekk er det ikke plass til vanlige kjetting ettersom de fort kommer borti øvre arm på navet (navn?). Eneste jeg har funnet som sannsynligvis vil fungere er Thule sine Thule K-Summit XXL K77 (eller i lignende dimensjon). De er nok veldig enkle, men billige er de ikke :D

 

Bør holde med kjetting på en aksel men kommer an på hvor bratt og skrått det er samt last. Legger gjerne på foran i nedoverbakke og gjerne det for oppoverbakke også for det er sjelden jeg bare kjører oppover.

 

Ellers er kjetting gull verdt når det blir glatt og med tung bil så lønner det seg fort å legge om før det er for sent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...