Gå til innhold

Bolthodestørrelse Pokal til aksling


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg skal bytte pokal på en defender TD5 110 2001 Mod. Denne jobben har jeg gjort tidligere på en 2004 defender 130 og jeg trodde at jeg hadde alt verktøy jeg trengte.

Boltene som holder bremsekaliperne var 1/2 - tom hode på 2001 mod mot 13 mm hode på 2004 mod

Når det gjelder pokalen var denne festet med bolter med hode på 14 mm på 2004 modellen.

 

Hva er størrelsen på hodene på 2001 modellen ? Er det 5/16 ?

14 mm var for stor og 13 for liten. Mellom disse to mm-nøklene finnes det 5/16 og 17/32 i tommemål.

 

På forhånd takk for svar.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er herved fjernet. Måtte jeg skjære hodet av tre bolter. Alle satt sykt godt helt til siste gjenge var ute. Forrige mann inne hadde vel brukt ei hel flaske Locktite gjengelås.Null rust i gjengene.

Vurderte å sveise fast alternativt hode på boltene men det får bli et eksperiment til neste gang. Regner med at et par sveiseperler kanskje kunne gitt litt varme på bolten også.

Nye bolter er bestilt, ser ut til at det blir flere bestillinger, alt er rustet samme til en eneste stor jernklump. Alle bolter er en halv millimeter mindre enn originalt pga rust.

 

 

4 timer siden, lafterolf skrev:

Her er det ikke plass til kopp, bare fastnøkkel med mindre man kutter av pokalen.

Men enig, Biltemas sett for runde mutterhoder er gull. Synd de ikke har dem i 1/2".

 

Usikker på om jeg kjenner til denne.. har du et varenummer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boltsubbene ble tatt med 50cm lang rørtang. Det må være locktiten som har forårsaket at boltene satt så hardt. De var hard å skru helt til siste gjenge. Null rust i gjenger.

Kjøpte biltema sitt sett som ble anbefalt litt lenger oppe. Det var et helt fantastisk verktøy som gjorde at jeg fikk ut bolten av kaliperen. Takk for tips.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...