Gå til innhold

RR P38 HSE 1995 Bytte til vanlige fjæringer


DavidA

Anbefalte innlegg

Hei! Er det noen som har erfaring med å bytte om fra luftfjæring til vanlige fjæringer på disse bilene? Min har ikke villet heve seg til normalt nivå siden i april, og ingen mekanikere her på Sortland finner ut av det. Kortslutning eller ledningsbrudd et eller annet sted virker å være beste tips. Man mister vel en god del komfort med vanlige fjærer, men da blir den i det minste kjørbar. Det er ellers en god bil som alltid starter og går, uansett årstid.

 

David

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mister ikke komfort ved normale forhold.  En fjær er en fjær enten den bruker luft, stålstang eller lurium.  Det er en myte at luftfjærer per definisjon er mer komfortable.  Fordelen med luftfjær er at du får nivåregulering og at bilen holder seg i normal høyde (når det virker) og derved beholder komfort og kjøreegenskaper selv om den er tungt lastet.

 

Så har EiRRik helt rett.  Om du ikke finner et sett med TÛV papirer eller tilsvarende for akkurat din bilmodell ...   

 

Om fjærene ikke lekker kan du sette på et nødsett og fylle manuelt på bensinstasjon, eller med håndpumpe om nødvendig.  De finnes på eBay men du kan også lage ditt eget med deler fra TESS el.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Det er ingen lekkasjer, nei. 3 av belgene er helt nye. På verkstedet har de fylt på luft. Men når de starter bilen senker den seg helt ned igjen. Han har og prøvd å bytte høydesensorene uten hell. Nanocom'en min vil ikke lese noe på EAS-systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, DavidA skrev:

Ok. Det er ingen lekkasjer, nei. 3 av belgene er helt nye. På verkstedet har de fylt på luft. Men når de starter bilen senker den seg helt ned igjen. Han har og prøvd å bytte høydesensorene uten hell. Nanocom'en min vil ikke lese noe på EAS-systemet.

Så lenge det er en feilkode på luftsystemet vil den senke seg når du starter bilen.

 

Du kan unngå det ved å ta ut 10A sikring nr 27 (tror jeg / eventuelt 29), da vil den ikke senke seg. 

 

Dersom du ikke har luftlekasje, og kompressoren din går, er det ikke usannsynlig at du har en feil på en høydesensor. Men du er i grunnen avhengig av å kunne bruke diagnose for å komme noen vei videre:mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.12.2020 den 22.16, Tore Kjernmoen skrev:

Om fjærene ikke lekker kan du sette på et nødsett og fylle manuelt på bensinstasjon, eller med håndpumpe om nødvendig.  De finnes på eBay men du kan også lage ditt eget med deler fra TESS el.l.

Enkelt å lage slikt. Ta ut det store svarte releet under førersetet, pump inn luft på akslene og tut og kjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å forstå at bilen må ha motoren igang for at diagnosen skal virke på EAS, start opp først, prøv deretter å gå inn på EAS menyen i diagnosen. 

 

Alle resterende delene i EAS systemet er ikke veldig mye dyrere en ett kit med spiral fjærer når belgene er inntakte.

Ventilblokk m driver 

EAS ECU ( hjerne )

høydesensorer

Kompressor og tørker

Bryter panel. og luft ledninger og luft tank. 

 

Mest sannsynlig har du bare feil på en høyde sensor, det er de som umiddelbart hindrer bilen i å reise seg. Ugjenkjennbar verdi fra en av høydesensorene fører til at bilen legger seg ned av sikkerhetsmessige grunner.

Skift alle høydesensorer til nye, så er ihvertfall den feilkilden borte. Koster ikke all verden. Tror det løser problemet ditt

 

Kostnads nivået er selvsagt relativt, med tanke på at bilen kostet over 1 million kr. som ny. Alt vil virke dyrt til denne, hvis bilen er kjøpt inn for 30-50 tusen kr som kanskje er pris setting for en 25 år gammel RRp38 

 

( Ser du skriver du har skiftet sensorer, skiftet du alle og ble de kjøpt nye? For fremdeles er det den mest sannsynlige feilkilden  )

 

Mvh Brage

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.12.2020 den 12.54, Brage skrev:

Det er viktig å forstå at bilen må ha motoren igang for at diagnosen skal virke på EAS, start opp først, prøv deretter å gå inn på EAS menyen i diagnosen. 

 

Alle resterende delene i EAS systemet er ikke veldig mye dyrere en ett kit med spiral fjærer når belgene er inntakte.

Ventilblokk m driver 

EAS ECU ( hjerne )

høydesensorer

Kompressor og tørker

Bryter panel. og luft ledninger og luft tank. 

 

Mest sannsynlig har du bare feil på en høyde sensor, det er de som umiddelbart hindrer bilen i å reise seg. Ugjenkjennbar verdi fra en av høydesensorene fører til at bilen legger seg ned av sikkerhetsmessige grunner.

Skift alle høydesensorer til nye, så er ihvertfall den feilkilden borte. Koster ikke all verden. Tror det løser problemet ditt

 

Kostnads nivået er selvsagt relativt, med tanke på at bilen kostet over 1 million kr. som ny. Alt vil virke dyrt til denne, hvis bilen er kjøpt inn for 30-50 tusen kr som kanskje er pris setting for en 25 år gammel RRp38 

 

( Ser du skriver du har skiftet sensorer, skiftet du alle og ble de kjøpt nye? For fremdeles er det den mest sannsynlige feilkilden  )

 

Mvh Brage

Takk, men jeg er klar over at motoren må være i gang for at diagnosen skal virke. Nanocom'en låser seg rett og slett når jeg går inn på EAS menyen.

 

Bilen er som sagt på verksted nå. Heldigvis hos en bekjent som ikke tar timesbetalt. Jeg mener han har prøvd å bytte alle høydesensorene, uten at dette virket. Han har mest tro på kabelbrudd. Men er det stor jobb å bytte de andre delene du nevner? Jeg skal nå alltids ha råd til det. :)

På 11.12.2020 den 10.53, Håvard Guttormsen skrev:

Husk og at det er ofte kabelbrudd bak på p38 i eas kablene. Bytt ut en halvmeter om du kommer til. Har hatt flere med brudd rett bak siste klipsen.

Takk. Jeg skal nevne dette for mekanikeren.

På 4.12.2020 den 8.11, grunneieren skrev:

Så lenge det er en feilkode på luftsystemet vil den senke seg når du starter bilen.

 

Du kan unngå det ved å ta ut 10A sikring nr 27 (tror jeg / eventuelt 29), da vil den ikke senke seg. 

 

Dersom du ikke har luftlekasje, og kompressoren din går, er det ikke usannsynlig at du har en feil på en høydesensor. Men du er i grunnen avhengig av å kunne bruke diagnose for å komme noen vei videre:mellow:

Med denne løsningen så blir den kjørbar, men man kan ikke heve og senke, og må etterfylle luft i ny og ne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei, folkens. Nå har verksted nr 2 her på Sortland gitt opp å finne ut av problemet med luftfjæringer/EAS. I tillegg fikk jeg vite at det er så mye rust i "kanalene" at den ikke vil bli EU-godkjent. Så nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Bilen har vel må jeg si med tungt hjerte, fått sitt endelikt hos meg. Tror dere det er noe interesse for den som delebil, eller er det like greit å ta vrakpanten?

 

David

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, DavidA skrev:

 I tillegg fikk jeg vite at det er så mye rus i "kanalene" at den ikke vil bli EU-godkjent.

Jaha, og hvordan hjemler de det ? Bingometoden, eller en grundig sjekk ? Kanalene skal være VELDIG råtne på en rammebil for at det skal påvirke PKK godkjenningen.

EAS er du nødt til å skru på selv, om det skal bli noe årning er jeg redd. Du kan bruke 5 Mong på systemet i et verksted, og likevel ha omlag null virk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg er nok desverre på et nivå der jeg ikke kan gjøre annet enn å ta det som mekanikeren sier som god fisk. Han påstod i hvert fall at det er så mye rust at detr var helt porøst. Bilen har gått 15 år på østlandet på saltede veier, så det er vel ikke så usannsynlig da at det er rustproblemer på en 27 år gammel bil. På den annen side sa de ingenting om dette da den ble EU-godkjent i februar 2020, og det har jo neppe kommet så mye mer rust siden da.

 

Jeg er som du skjønner ikke flink til å skru på bil, så å prøve på EAS'en selv virker litt uoverkommelig.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...