Gå til innhold

Lakkering med sprayboks.


gautes

Anbefalte innlegg

Min lakkør er strandet i det store utland på ubestemt tid og taket og omgivelsene er klargjort til lakking.

Pga hastig avreise ble mobilen liggende igjen og han kan ikke rådspørres.

Blir altså nødt til å prøve selv for første gang på årtier.

Noen den gang varmet opp sprayboksene til bunnen bulte utover, andre passet på at delene var varmere enn omgivelsene og noen bare sprayet i vei.

Hvilken løsning bør amatør-jeg gå for for å få mitt tak Alpine White best mulig ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du idet minste har tilgang på trykkluft, så er det nok lurere å investere i en lakksprøyte fra eks biltema. ( De er ikke dyre ). Problemet med sprayboks på en slik stor flate som ett biltak er at du får ikke nok trykk eller dekkevne slik at lakken "tørker "før du rekker rundt. 

Kvalitets lakk og egnet primer / klarlakk får du hos billakkspesialisten som ligger bak slottet i byen.

 

Forberedelsene før lakk er vel en større oppgave en selve lakkeringen. Er du kommet dit, ville jeg vel rådført meg på pris hos ett lakkverksted for selve påføringen om du føler for at oppgaven er litt over mestrings nivået ditt.

 

Mvh Brage  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilket biltak er det snakk om?lite/stort? et perfekt resultat er vanskelig med sprayboks uansett.men  med nok lakk så kan det la seg gjøre å få et ok resultat.plåten bør holde rundt 20 grader. samme med sprayboksene. for varm plåt eller for varme bokser gjør bare at lakken tørker for fort uten å få noe flyt. .

fant en video som beskriver ting bedre enn hva jeg skulle prøvd å forklare.

 

 

Endret av mikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje han dekker det i videoen men har hatt mest hell med sprayboks når du kan holde den rett opp. Frister ofte å legge delene flatt på bakken men sprayboksene fungerer ikke så bra når det vinkles nedover.

 

Lykke til, blir sikkert bra!

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK Gaute.

 

Skjønner det NAV hel...., for å komme best mulig i mål tenker jeg du bør gjøre noe ca slikt. Det er som nevnt mengde og flyteevne som er kritisk her. Sprayboks lakken i seg selv er nok mer enn bra nok. men den er tynn

 

Pass på å ha nok bokser.

Sett taket mot noe slik at du oppnår 45-60 grader helning, det bør også være slik at du kan legge det ned flatt straks  etter lakken er påført.

( fordi de fleste har en tendens til å legge på slik at det blir litt gardiner, og som nevnt sprayboks lakken er ofte tynnflytende )

Ha litt arbeidsrom rundt deg, slik at du kan bevege deg rundt arbeids stykket da er det lettere.

 

Jobb raskt. Slipp dysen ett tidels sekund når du snur retning, så du ikke dobbeldekker.  Og ikke vent for lenge med top coat / klar lakk .

 

Lykke til.

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Brage skrev:

Sett taket mot noe slik at du oppnår 45-60 grader helning, det bør også være slik at du kan legge det ned flatt straks  etter lakken er påført.

(fordi de fleste har en tendens til å legge på slik at det blir litt gardiner, og som nevnt sprayboks lakken er ofte tynnflytende )

 

Litt gardiner må man tåle, taket er jo så høyt oppe at få ser gardinene.

Ville nok tatt takflaten og sidene hver for seg hvis alt skal tas. Har forøvrig masse gardiner på 90en min, men godt fornøyd likevel :)

 

Var forøvrig imponerende resultat han i videoen fikk med spraybokser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spraybokser er fint. Og teknologien har kommet langt. 

 

Til fremtiden, bruk litt mere penger på spraybokser som er 2k så du aktiverer dem med herder i bunn av boksen. 

 

Det første steøket SKAL IKKE dekke 100% legg ett ca 40%-50% strøk. Jevnt men ikke for mye. Underlaget kan gjerne skinne igjennom. 

 

Vent til malingen tråer seg mellom fingrene. Spray strøk nr 2. Her kan du legge 100%

 

Vent til den tråer seg og sprøyt strøk nr 3. Da også 100%

 

Venter du for kort eller for lenge mellom 1. Og 2. Strøk vil det sige uansett. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg hatt æren av å ha fagmannen over i garagen.

Myst gjennom sprøytetåka til øyet ble stort og vått.

Det ser så inn i h......... lett ut men det blir ikke slikt resultat i mine hender.

Ser jeg må labbe noen runder rundt taket og beundre det før jeg

a)  monterer det på Finni2 og gjemmer det under takgrinda

b) henger det opp på veggen som pynt og speil

c) går noen runder til og beføler overflaten

Stor takk til Klodrik78.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.12.2020 den 21.55, Klodrik78 skrev:

Spraybokser er fint. Og teknologien har kommet langt. 

 

Til fremtiden, bruk litt mere penger på spraybokser som er 2k så du aktiverer dem med herder i bunn av boksen. 

 

Det første steøket SKAL IKKE dekke 100% legg ett ca 40%-50% strøk. Jevnt men ikke for mye. Underlaget kan gjerne skinne igjennom. 

 

Vent til malingen tråer seg mellom fingrene. Spray strøk nr 2. Her kan du legge 100%

 

Vent til den tråer seg og sprøyt strøk nr 3. Da også 100%

 

Venter du for kort eller for lenge mellom 1. Og 2. Strøk vil det sige uansett. 

 

 

 

 

Nå skjønner jeg at Gaute har fått god bistand, men det er vel kanskje ikke å forvente at du gjør en lakk-signingsferd over det ganske land, selv om det hadde vært ganske topp :)

For oss som ikke behersker det lakk-mondene språk, kan du utdype hva "tråer seg mellom fingrene"...med fokus på "tråer seg"..

 

Jeg har opplagt lagt for mye lakk på i første runden...skjerpings der asso. Og så har jeg ventet til første strøket var nesten tørt, eller "matt-tørt" hvis det gir mening, før neste strøk. Og i stor grad har jeg vært ganske fornøyd, men ofte fått noe sig dessverre. 

Og, så har jeg liksom fått det for meg at proffene rubber når lakken har herdet for et optimalt resultat, men her er jeg sikkert på bærtur..eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, telindnor skrev:

For oss som ikke behersker det lakk-mondene språk, kan du utdype hva "tråer seg mellom fingrene"...med fokus på "tråer seg"..


‘’sticky fingers’’ er et godt nynorsk-uttrykk tror jeg. Har lakkert noen motorsykler og biler (som amatør), og slutter meg helt til oppskriften til Klodrik78. 
 

En Honda 750 jeg begikk på 80-tallet. 
 

76012A1E-F626-4B5E-91F1-1ED1B2974432.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråer seg mellom fingrene vil si at du alltid har ett sted hvor du lakkerer du kan dyppe fingeren forsiktig(på tæjpen, stativet osv, der det automatisk blir like mye maling som resten,) 

 

Klem fingrene sammen og slipp. Det blir klissete, men hvis du prikker på lakken der du har lakkert vil lakken henge igjen i Tråer i fingeren. 

Kanskje man i disse coronatider skulle kjørt ett gjør det selv lakk-kurs over nett? For garasjebruk. Hvor dk som ser kan stille spørsmål. 

 

Ment som en spøk.

Men den som spør skal få svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan holde et kurs her til sommeren hvis det blir tillatt å samle flere?

Jeg lærte ihvertfall mye som kommer til å brukes når jeg skal male litt en gang igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan sikkert ordne ett litta kura ja hvis man får samles fler. Er nok en del her inne som kunne trengt det for sine prosjekter. Er så kjipt å stå der å gjøre noe man ikke egentlig føler man har helt kontroll på. 

Og for ikke å snakke om det sosiale. 

 

Jeg kan si som jeg sier til alle mine lærlinger. 

"det ekke så vanskelig, bare klin til og lat som at du har full kontroll. Det værste som skjer er att det går rett åt skogen. Det skjer, men ikke idag" 

 

Men jeg bruker også fasen at jeg skal male. Det høres liksom litt mindre fjongt ut. 

 

Men jeg syns du skal kadte taket på bilen og bruke det slik det skal brukes. Du har da ikke stått å snekra tak for å beundre det. 

 

Davinci tegna ikke brua i ås for at folk ikke sku gå pån :lol:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Er det greit og lakke med bengalack?? Lett og lakke med uten herder og bra resultat ... Mulig en lakkerer får kløe men fønker fremdeles for meg.. Og helt til slutt, har Da Vinci vært i Østfold siden den broen er der??? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Vidar S skrev:

Han nok vært i Østfold, på vei nordover til Ås i Akershus der brua står 

Også kjent som Viken ... kul bro forresten.


I min spede ungdom gikk jeg på "påhengsmotor" kurs på Friundervisningen hvor vi lærte helt basic mekking av påhengsmotor - beste 10-12 kveldene jeg har brukt (ikke si det til kona!) noen gang. 

 

Klar for faglig påfyll og  melder meg herved på male/lakke kurs!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur Da vinci var fra østfold? Kanke det stemme?? 

 

Helt ærlig. Bengalakk er fint til........ Ja hva skal man si? Mye rart. 

 

Benga er greit fordi det er uten herder og kan tynnes med parafin. Allerede der skurrer det for meg. 

Ulempen er, tåler ikke sollys, tåler ikke sterke vaskemidler, blir aldri helt tørr. Trekker vann som svamp. 

 

Til småtteri så er det helt greit. Men på biler så ville jeg lagt litt mere i det. Hvertfall hvis du skal polere bilen. Da funker det dårlig med benga. Den blir fort matt igjen og blir aldri helt blank. 

Like vantett som en land rover(kanskje samme produsent) 

Den er også veldig dårlig mot salt, steinsprang og generelt bruksslitasje. 

 

Men alt ligger i grunnarbeidet, hvis du bruker skikkelige produkter i bunn, riktige produkter til riktige materialer så gjør benga det den skal. Du får en farge du vil ha. 

Endret av Klodrik78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte meg det.. Jeg bruker bengalack fordi den er billig, tynnes ut med tynner,enkel og lakke med. Den bruker fire år på og bli matt og på alu land Rovere som jeg riper i skogen uansett. Har hørt at noen bruker parafin for og få den blankere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja så absolutt er den billig. Og jeg er helt inig med deg. Bilen skal brukes i skogen. Det spiller ingen rolle på hva den males med. 

 

Bare uansett hva du gjør. IKKE BRUK HAMMERITE. 

Den gjør alt bare værre. Da gir du irr og rust muligheten til å jobbe fritt uten at du ser det. For lakke er så hard at fukta ikke får bryti igjennom lakken. Ruster fortere og når du ser at det er rust så er det som oftest hull under. 

 

Men hva koster en liter med benga? 

Kontra en boks med 2k polyrutan? 

Polurytan kan pensles med en myk pensel og litt ekstra tynner. Den tåler overraskende mye. Den blir stein hard. Og jeg vil si den står imot mye mer påkjenning som lager riper og sår i annen maling. 

Påskrift. 

 

Emaljelakk både og. Som sagt ikke bruk hammerite. 

Har ett godt eksampel på defenderen til modern og fadern. 

Tidligere eier har penslet sår med hammerite. Den blir hard som fy. 

På frontfangeren har han penslet. Blitt en steinsprut som har penetrert malingen. Rusten har fått jobbe fritt. Pappa tar så vidt det er der det er pensøet og stikker fingeren tvers igjennom fangeren (orginal) 

Hullet er kun der det har vært penslet hammerite. 

 

Hvis det blir fukt men ikke tilførsel av oksygen vil ståle bli helt sort og rett og slett bare bli til finknust kjeks. Kommer det oksygen til vil det bli brunt og gjerne flake av og da er det slit at stål utvider seg 10 ganger egen tykkelse når det ruster. Så 1cm rust er 1mm plate. 

 

Jeg er ikke ekspert på benga og annen emaljelakk. Men ved å finne ut hva den inneholder kan man få en viss oversikt over hvordan og hva den kan brukes. Om så på bil eller andre ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...