Gå til innhold

D2 styreproblem etter grøftetur!


fjellfant

Anbefalte innlegg

Discodorry var i det litt lunefulle humøret på isglasert asfalt her om dagen. Det hele startet med en liten sleng i en krapp sving, og utartet seg til 4 kontraslenger som endte med en rufsete tur i veiskuldra, over en liten grøft for så ende opp på veien igjen. Det meste i kupeen flyttet på seg i sammenstøtet med grøften, også kaffekoppen i koppholderen.   Høyre framfelg ble slått i stykker og høyre bakfelg fikk seg en karamell av en passe stor stein, men ellers ser bilen hel og pen ut. Det eneste jeg finner av skade er at rattet er ikke i samme normalstilling som før og at bilen jager plutselig til en side under kjøring. Jeg har kikket under bilen i flere omganger, men ser ingen åpenbare skader. Jeg har styrestag beskytter og den er hel og pen som før den lille heisaturen, så styrestaget er tilsynelatende i orden. Jeg ser ingen skader på parallellstaget heller . Er det noen her inne som har formening, eller erfaring med hva som kan forårsake at rattet ikke er i samme stilling som før? Hva kan være bøyd eller slått i stykker, eller kan jeg være så uheldig at ramma er slått skjev?

Endret av fjellfant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør nok ta en systematik gjennomgang av alle deler i styring.

Dersom ikke opplagte andre ting - kan også være bøyd aksel?

Sjekke spissing, camber castor etc...

gummiforinger i fremre (og bakre?) akseloppheng (radiusarmer og panhardstag.)

Hjullager kan være skadd.

 

Bjørnung

 

Endret av Bjørnung
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at radiusarma har slått oppi overliggende metall så tanken slo meg at den kan være bøyd. Men bøyd aksel er også en mulighet. Ellers har jeg visuelt inspisert de tingene du nevner, men kan ikke se noe. Men jeg mistenker at det trenger ikke være den store feilstillingen på de forskjellige delene for at det gir utslag på rattet slik at det er vanskelig å avdekke med det blotte øyet. Mulig et verksted har måleutstyr som de kan måle seg fram mer eksakt?

Endret av fjellfant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...