Gå til innhold

Justere bakdør Defender


Admiral

Anbefalte innlegg

Skiftet dørpakning på bakdøren på Puma´n i dag og la merke til at den ikke sitter skikkelig. 

 

Den lukker fint og sitter godt nesten rundt hele, men øverste venstre hjørne er nesten 1 cm lenger ut enn resten. Det er såvidt «tett» med den nye pakningen (kommer litt vann inn ved vask), men skal jo ikke være slik..

Jeg antar døren har blitt bøyd pga vekten av reservehjulet så swing away står på listen. 

 

Jeg kan ikke se at det går an å justere med shims på hengslene (som for øvrig virker å være i bra stand).

 

Noen tips til hvordan jeg får justert døren - er det bare å bøye og presse med rå muskelkraft?

 

0007F1B3-2472-412E-A6A4-D2F4CAEA5C6B.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hengsler virker helt ok. Litt rust, men virker tighte. Satt en plankebit ved låsen og dyttet litt (u)forsiktig øverst. La ikke veldig mye kraft i det, men etter noen forsøk ble det helt ok. Jeg sleit mest med å få av reservehjulet som ikke har vært av på mange år (om noen gang!). Vet ikke om det er vekten av reservehjulet som har forårsaket dette, men antar det. Swingaway står på ønskelisten til jul... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får regne på hvor lenge du vil ha bilen og hvor lenge festet skal vare før du bytter til nytt.

Men definitivt frisk pris. Burde være verdt å søke etter galvanisert feste eller ordne selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er veldig redd for at festet bare holder 15 år (lenge nok i mine øyne) så går det jo ann å fylle det med sauefett inni, samt tørke av skitt og salt hver gang du vasker bilen. Ser man at det begynner å ruste kan man jo galvanisere det senere også. Mantec sine er jo de fineste synes jeg. :)

Apropos at døren er litt skjev der oppe. Jeg skjønner egentlig ikke at reservehjulet kan ha skylden for det? :) virker heller ikke spesielt plagsomt så ville nok brukt pengene på en litt morsommere oppgradering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Admiral skrev:

Nakatenenga er absolutt fin. Og dyr...!!! Kr 10.000 levert og momset. Er det 3-4 ganger Mantec etc? 

Hmmm....

 

Jeg har Nakatenenga (soft top  versjonen) på min 90. Den var billigere da jeg kjøpte i 2015 pga gunstigere valuta men er meget godt fornøyd. Null slark og siden den er laget i rustfritt stål er den like fin som ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Admiral skrev:

Har laget en (lang!) ønskeliste til Jul, bilen, meg med all verdens lyd, lys, hengsler etc - skal jeg komme halvveis uten å rane oljefondet tror jeg det blir en rimeligere en gitt.... 

 

Gir Mantec tommel opp! Virkelig fornøyd, hatt den noen år, ser ny ut.

BDEBF83A-DE3E-4E37-B822-52DD59436AFB.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Skjegget skrev:

Siggen, er det enkelt å koble Mantec'en fra bakdøra? F.eks hvis man vil vaske bakdøra... ?

 

Jeg har hatt en kopi av Mantec på forrige Defender og det var en mutter som måtte av bak der så såpass fiklete at jeg ikke gjorde det hver gang den ble vasket, men av og til. Veldig mye enklere enn uten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...