Gå til innhold

Endelig Discovery igjen! ( men oppgradering måtte til)


EllenS

Anbefalte innlegg

Savnet etter Discovery ble for stort, og etter over 5 år med Range Rover Evoque, (Discovery 4 før der) har jeg endelig Discovery i garasjen igjen. Denne gangen en 2018 modell TDV6.

Jeg har lett i lang tid etter den rette bilen. Og letingen ble plutselig enda mer komplisert da jeg leste om ombyggingen til varebil og hvordan dette ble vanligvis blir gjort. Jeg leste med skrekk og gru at ombyggingen gikk ut over komfort og kjøreegenskapene på bilen, noe jeg ikke kan skjønne Land Rover Norge tillater, men det er jo en annen diskusjon. Min mening er at denne bilen fortjener mer enn som så.

Etter en tids leting, fant jeg en kjempefin bil. Men den var dessverre bygget om på den måten jeg ikke ønsket. Så jeg tok kontakt med Jan Børre Sigurdsen på Telemark Salmakerverksted og forhørte meg om hva han kunne tilby. Han var veldig imøtekommende og forklarte hva han utbedret og hvorfor. Han  viste meg delene han setter på og hva som var gjort i tidligere ombygging av bilen. Det er ingen tvil om at det han kunne tilby er en mye bedre løsning. Så time ble bestilt, og bilen bygget om, igjen. Denne gangen med nye dempertårn, flatt gulv i varerommet og ca 5 cm bedre plass til fører og passasjer. Skadene i taktrekket må jeg leve med...

Det flate gulvet ble fint trukket i orginalt teppe og setene kan stilles litt lengre bak enn før. Men det som virkelig var imponerende var kjørekomforten! Jeg har jo kjørt en del kilometer med bilen før den ble bygget om av Sigurdsen, og er det noe jeg har bitt meg merket i så er det fjæringskomforten bak. Jeg synes den har vært litt stiv og stumpete, spesielt på litt dårlig vei. Da jeg hentet bilen fra Telemark Salmakerverksted, kunne jeg merke forskjellen allerede på de få kilometerne hjem. Bilen oppleves mye mer harmonisk og ikke stiv i fjæringen som tidligere. . Og nå, noen mil etterpå, er jeg overbevist og utrolig fornøyd. Det er ingen tvil om at den tidligere ombyggingen påvirket bilen i negativ betydning. Jeg anbefaler virkelig denne oppgraderingen til andre med samme bil. Du får topp service og en bil du garantert kommer til å merke en positiv forskjell på.

Det er herlig å kjøre Discovery igjen. <3 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Skaden, ja.... :D  

Ombygging hos Telemark Salmakerverksted  koster 18 000, - kr inkl. mva ferdig montert.

Ønsker man helt flatt gulv i varerom, er det 5000,- kr inkl. mva ekstra. Da er gulvet trukket i tilnærmet orginalt teppe og ferdig montert. 

Topp service er innkludert ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, telindnor skrev:

Gratulerer med super bil...godt at det kan bygges skikkelig bil av varebilen med riktige deler!

Edit: Det kunne vært fint med et bilde av bil og om mulig hvordan det ser ut i varerommet med nye biter. 

Tusen takk :) 

Det skal jeg selvfølgelig få til. Jeg skal ta noen bilder i morgen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, EllenS skrev:

Hehe... Skaden, ja.... :D  

Ombygging hos Telemark Salmakerverksted  koster 18 000, - kr inkl. mva ferdig montert.

Ønsker man helt flatt gulv i varerom, er det 5000,- kr inkl. mva ekstra. Da er gulvet trukket i tilnærmet orginalt teppe og ferdig montert. 

Topp service er innkludert ;) 

 

Takk for svar. Håper å finne en bil som allerede har denne typen ombyggning i stedet for å oppgradere den jeg har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Løwe skrev:

 

Takk for svar. Håper å finne en bil som allerede har denne typen ombyggning i stedet for å oppgradere den jeg har. 

 

Det skjønner jeg godt :) Det blir jo en ekstra kostnad. Men isolert sett, vel verd kronene. 

 

Her er noen bilder av bilen, og hvordan det ble i varerommet med flatt gulv. ( beklager, men jeg orket ikke å fjerne hundeburet før bildene :) ) 

Ingen bilde av dempertårn, men det mener jeg ligger et annet sted på forumet. 

Jeg har valgt å ha heldekkende gummimatte i varerommet i tillegg. 

20201102_214653 - Kopi.jpg

20201130_131335.jpg

 

20201130_131424.jpg

20201130_202139.jpg

Endret av EllenS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, telindnor skrev:

Veldig fin bil blush

Var med Autostrada på Grenland Motorsport senter og kjørte bla denne i terrenget. Mektig vogn! Det var 306hk Dieselen. 

 

19 minutter siden, telindnor skrev:

Veldig fin bil blush

Var med Autostrada på Grenland Motorsport senter og kjørte bla denne i terrenget. Mektig vogn! Det var 306hk Dieselen. 

 

Takk for det. Jeg er veldig fornøyd altså. :) Selv om jeg gjerne skulle hatt de siste 48 hestene jeg også, men det får bli neste gang. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...