Albert F Skrevet 24. november 2020 Del Skrevet 24. november 2020 Pga. sykdom hadde jeg ikke anledning å gjøre alle forberedelsene for EU kontrollen som jeg pleier å gjøre. Jeg fikk heller betale verkstedet for å fikse eventuelle feil og godkjenne bilen. So far so good: De byttet et par lyspærer, men på slutten fikk jeg et par overaskelser: Dekkene stakk utenfor skjermene så jeg måtte sette på større skjermbreddere. Jeg har kjørt på 285x16 dekk i 10 år uten problem, men det er mulig at de nye BFG MT dekkene i samme dimensjon er litt rundere (fetere) enn de gamle AT dekkene. Løsningen ble at jeg tar med vinterdekkene og de setter på disse, og alt er i orden? Feil! Jeg får fortsatt anmerkning om at bilen er for smal og at rettelsen må vises hos Biltilsynet. Begrunnelsen jeg får er at feilene som de retter opp må nå alikevel rapporteres som feil til Biltilsynet, ellers blir det feil i statistikken! KAN DETTE VÆRE RIKTIG? Kan man ikke lenger be et verksted rette feil og så godkjenne bilen når den er i orden? Hva mener jurien i LRF? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 24. november 2020 Del Skrevet 24. november 2020 48 minutter siden, Albert F skrev: Kan man ikke lenger be et verksted rette feil og så godkjenne bilen når den er i orden? I juryen sitter jeg neppe, men jeg er ikke sikker på at alle verksteder håndhever reglene på den måten de er ment å virke, for å være veldig diplomatisk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isak Skrevet 24. november 2020 Del Skrevet 24. november 2020 (endret) Jeg skal ikke undervurdere "juryen i LRF"... men den sikreste informasjonen får du nok ved å kontakte Biltilsynet (eller Statens Vegvesen som er den offisielle betegnelsen siden 1995) og be om fasit. Jeg har en liten mistanke om at verkstedet ditt har rett... Endret 24. november 2020 av isak Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 24. november 2020 Del Skrevet 24. november 2020 Er feilen utbedret, så er den utbedret. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 24. november 2020 Del Skrevet 24. november 2020 Ifølge "mitt" verksted så har alt blitt vanskeligere. Teknikken er å først levere bilen inn på service til "klargjøring for EU kontroll" - og deretter bestille time på samme verksted for EU kontroll. Da blir ikke feil funnet på service rapportert inn. Vi hadde tatt ut 2dre seterad i vår Td5/110 - det ble 2er feil fordi det var en "permanent endring" som skulle vises og godkjennes av biltilsynet (men jeg fikk anledning til å rette opp feilen og montere inn setene igjen). Men som andre har nevnt - der er nok store forskjeller rundt i landet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Albert F Skrevet 24. november 2020 Forfatter Del Skrevet 24. november 2020 Denne gangen må jeg nok bite i det sure eplet og bestille time hos BT. Men neste gang gjør jeg som Atle G foreslår å bestille en time for å rette feil, og en separat time for EU godkjenning. Her får man bare legge logikk og sure miner tilside og stålsette seg på at det skal ikke være enkelt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WildRover Skrevet 24. november 2020 Del Skrevet 24. november 2020 Problemet er vel sannsynligvis at de har gitt mangel på punkt 10.1, forevisning trafikkstasjon. Hvorvidt det er riktig for denne feilen er en annen sak. Du kan alltids klage til biltilsynet dersom du mener verkstedet har gjort en feil. Den påstanden om at alt rundt EU-kontrollen har blitt vanskeligere har jeg hørt ørten ganger, men det er ingen som har klart å gi noen konkrete eksempler ennå. Ja da, biltilsynet kan be verkstedet holde igjen bilen for stikkprøvekontroll nå, så kontrollen må være korrekt. Og så er det noen feil som før var 1'er, som nå er blitt 2'er, men også noen feil som har gått andre veien. Alt som var godkjent før er fortsatt godkjent. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 25. november 2020 Del Skrevet 25. november 2020 Det er blitt strengere tolkning/ presisering av regelverket jfr de tre stedene jeg brukte i år. Og så er verkstedene reddere for å få smekk enn før . Så min winch måtte inn i vognkortet nå for godkjenning. Før var det ikke nødvendig jfr tilsynet med forskjellig vurdering hos kontrollørene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 25. november 2020 Del Skrevet 25. november 2020 Jaja. Får håpe at jeg slipper å stikke innom BT grunnet vinsj ved neste PKK. Men - den slapp nå gjennom nåløyet i mars i år, så jeg håper at det går i 2022 også - om den fortsatt er i mitt eie. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Albert F Skrevet 25. november 2020 Forfatter Del Skrevet 25. november 2020 Min erfaring stemmer med gautes. Det virker som om verkstedene er livredde for å gjøre feil, gjelder både LR og VW biler . I tillegg til hjulene nevnt ovenfor må jeg til BT for å vise rattet som det samme verkstedet ikke har bemerket på tidligere EU kontroller. Heldigvis har jeg TUV papirene i orden, så håper det ikke blir noen nye overraskelser..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 25. november 2020 Del Skrevet 25. november 2020 De har vel fortsatt ikke anledning til å påpeke nye feil ved etterkontroller så vidt jeg vet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jari Skrevet 25. november 2020 Del Skrevet 25. november 2020 Biltilsynet har faktisk blitt bedre på visse punkter bl.a 10,1 Verksted kan godkjenne punktet hvis det er reparert/fikset Feil ratt er heller ikke grunnlag til visning. Men hvis du vil ha det inn i vognkortet blir det noe annet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Albert F Skrevet 25. november 2020 Forfatter Del Skrevet 25. november 2020 2 timer siden, Jari skrev: Biltilsynet har faktisk blitt bedre på visse punkter bl.a 10,1 Verksted kan godkjenne punktet hvis det er reparert/fikset Feil ratt er heller ikke grunnlag til visning. Men hvis du vil ha det inn i vognkortet blir det noe annet I dette tilfelle argumenterer verkstedet mitt motsatt, dvs de hevder de ikke kan godkjenne når bilen har fått på originalfelgene med akseptable dekk. Hei Jari: kan jeg velge om jeg vil ha nytt ratt inn i vognkortet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 25. november 2020 Del Skrevet 25. november 2020 Tror du må ta kontakt med SVV. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Albert F Skrevet 25. november 2020 Forfatter Del Skrevet 25. november 2020 2 timer siden, lafterolf skrev: Tror du må ta kontakt med SVV. Hei lafterolf, unnskyld spørsmålet, men hva eller hvem er SVV? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 25. november 2020 Del Skrevet 25. november 2020 5 minutter siden, Albert F skrev: Hei lafterolf, unnskyld spørsmålet, men hva eller hvem er SVV? Statens Vegvesen. De gutta som før lystret navnet Biltilsynet. Norges minst servicemindede offentlige etat. Sier egentlig det meste ! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 25. november 2020 Del Skrevet 25. november 2020 Statens VegVesen. De kan svare på om dette virkelig gir feil som må vises hos dem. Jeg synes det høres usannsynlig ut siden hjul kan byttes. Det er ingen ombygging av struktur. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jari Skrevet 26. november 2020 Del Skrevet 26. november 2020 Hjul kan byttes til originaldimensjon og kan da godkjennes av verkstedet, hvis hjula er grunnlag for punkt 10.1 visning på tilsynet kan det også godkjennes på verksted husker ikke ordrett hva det står i kontrollveiledningen, men i utgangspunktet kan all ombygging tilbakestilles og godkjennes på verksted. Jeg ordla meg kanskje litt feil på rattet. Du kan montere originalratt og verksted kan godkjenne eller dra på tilsynet med ratt montert og TüV papirer og få det innskrevet i vognkortet https://lovdata.no/static/LTI/sf-20180522-0740-01-01.pdf litt googling så ligger kontrollveiledningen på nett også. Se de to nederste linjene på siste punkt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 26. november 2020 Del Skrevet 26. november 2020 Tuv-dokumenter som legges fram ved kontroll skal være nok. Da trengs det ikke føres inn i vognkort. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Albert F Skrevet 26. november 2020 Forfatter Del Skrevet 26. november 2020 Jari: Den teksten du henviser til i kontrollveiledningen er jo klinkende klar: "Dersom vilkår for mangelmerknaden ikke lengre er tilstede, kan mangelmerknaden utkvitteres av kontrollorganet ved etterkontroll". Dvs, når dekkene på bilen ikke lenger er for store, kan verkstedet selv kvittere ut denne mangelen. Dette skal jeg ta opp med verkstedet. Når det gjelder nytt ratt: 8 timer siden, lafterolf skrev: Tuv-dokumenter som legges fram ved kontroll skal være nok. Da trengs det ikke føres inn i vognkort. For min del trenger jeg ikke å få rattet innført i vognkortet. Jeg vil heller ha TUV dokumentene liggende i bilen i tilfelle jeg blir stoppet i tekn. kontroll. Er det noe i forskriftene som sier at jeg kan velge et slikt alternativ og unngå et besøk på trafikkstasjonen? Dette er et viktig punkt som kan spare meg og mange LRF medlemmer for mye tull. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 26. november 2020 Del Skrevet 26. november 2020 Det er helt riktig det Lafterolf skriver , men i praksis ute hvor kontrollør / politi m.fl. er i tvil blir det mangellapp. Og de tviler dessverre mye. Mvh GautesomhaddeTUVpapirerpåforrigewinchogfanger Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Albert F Skrevet 26. november 2020 Forfatter Del Skrevet 26. november 2020 25 minutter siden, gautes skrev: Det er helt riktig det Lafterolf skriver , men i praksis ute hvor kontrollør / politi m.fl. er i tvil blir det mangellapp. Og de tviler dessverre mye. Mvh GautesomhaddeTUVpapirerpåforrigewinchogfanger Du har helt rett gaute. Men etter 18 år uten å ha blitt stoppet i teknisk kontroll, tar jeg sjansen på 18 år til......... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ragnarsk Skrevet 26. november 2020 Del Skrevet 26. november 2020 Det som gjør EU kontroll litt spesiell nå er at kontrollør er selv ansvarlig for det han gjør. Før fikk verkstedet smekk, men nå er det altså personlig godkjenning av kontrollør. Der var stikkprøvekontroll av tilsynet før også, som nå. Det er ikke varselet før kontroll er ferdig. Da skal bilen holdes inntil en halv time for kontroll av tilsynsfolkene.. Albert: det med hjula dine er rart... de må godkjenne orginal hjul på etterkontroll. Har man TÜV papir, på ratt, bøyler ol trenger det ikke inn i vognkort men som man sier, det er enklere... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
county Skrevet 26. november 2020 Del Skrevet 26. november 2020 Jeg måtte ha TUV papirer på hevesett for og få det godkjent på bilen og i vognkort.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jari Skrevet 26. november 2020 Del Skrevet 26. november 2020 55 minutter siden, ragnarsk skrev: Har man TÜV papir, på ratt, bøyler ol trenger det ikke inn i vognkort men som man sier, det er enklere... Det eneste punktet på kontrollen som godkjenner TÜV papirer er felger. Vinsjfanger og vinsj øker vekten, frontbøyle øker lengden osv. dette skal inn i vognkortet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.