Gå til innhold

Tørking av eik


vegarj

Anbefalte innlegg

Du må kanskje spesifisere litt hva slags dimensjoner du tenker på.

Har en borti gata som kappet til kjøl mm. til et dansk vikingskip for en tid siden.

Måtte visstnok bygge en spesiell sagløsning for jobben.

Lå noen voksne rester der for noen år siden.

PM med navn og nummer sendt.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, lafterolf skrev:

De burde sages mens de var ferske. 

Ellers risikerer du tørkesprekker i planken og de er harde å sage i når de tørkes.

 Skjønner. Det var jo dumt. 

3 timer siden, gautes skrev:

Du må kanskje spesifisere litt hva slags dimensjoner du tenker på.

Har en borti gata som kappet til kjøl mm. til et dansk vikingskip for en tid siden.

Måtte visstnok bygge en spesiell sagløsning for jobben.

Lå noen voksne rester der for noen år siden.

PM med navn og nummer sendt.


Dette var ment å lage 2 solide spisebord av. Dessverre døde min stefar, og jeg har arvet oppdraget til min mor :) Dimensjoner vet jeg ikke, men ser for meg 35-45 mm tykkelse 
 

Takk for kontakt, jeg ringer ham i løpet av noen dager :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liknende problematikk. Fruen og nå avdøde svigerfar hugget eik. Grovskåret for tørking. 
Ligget noen årtier og skal bli bordplate en eller annen gang. 
Blir arvingers prosjekt/ varmekilde tenker jeg. 
Men trådstarters prosjekt og oppfølging her gir kanskje litt fortgang i ting. 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, lafterolf skrev:

Sag mye tykkere. Planken vil krympe ujevnt og slå seg/ kromme seg, og da må det høvles mye for å rette planken.

 

Margen i været på alle når de legges til tørk. Mal endene.

Takk for tips. Er helt grønn på dette, men syns det ser gøy ut å lage et bord :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Pappa - treskjærer av sinn og skinn med bjørk og selje som foretrukket treverk - grovskar stokkene i 2"-3(?) tykke plank som han la til tørk i skyggen under et uthus. Disse lå i luftestabler som du ser på trelasten, og da med noe smalere trevirke for å holde avstanden mellom lagene. Han la også gjerne noe tungt oppå for å redusere vridningen noe. Han regnet 8-10 år på tørking sånn før de ble tatt inn i et uoppvarmet uthus og fikk tørke videre. Men da holdt det med ett års tid.

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørk er pent, men vær obs på at det ikke så stabilt som en del andre treslag som brukes i møbler. Det har en lei tendens til å forsette å jobbe og bølge seg i åresvis. Vi fikk laget et kjøkkenbord av materialer som var lagret på gjel i 50 år. Det var slett når den kom inn døra, men bølget da vi sparket den ut noen år senere. Har også en spisestue som faren min snekret i 1932, den er fortsatt i bevegelse. Faren min angrer at han ikke finerte med bjørk på furu istedenfor heltre bjørk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...