Jump to content
LRforum
Sign in to follow this  
JokerS30

Kløtsjbytte Freelander 1, TD4

Recommended Posts

Er det mye jobb ? Hvordan tar man ut maskinisten ? Er det enklere senke kassa ned ?

Mange biler er det jo kjappere / enklere å ta ut hele motoren med subframe og det som hører med, framfor å feke rundt oppi motorrommet. Hvordan er disse ?

Snakk om en grei 2004 modell til ca 10K. Som altså trenger ny kløtsj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har tatt ut girkassa på min Freelander. 2 ganger! Bytta dog ikke clutch, men bytta girkasse. Skulle egentlig bare bytte slavesylinder, men skada visst sjaltemekanismen under arbeidet. Ganske grei jobb. Fulgte Haynesmanualen, og etterhvert et tips fra en youtubevideo etter å ha skadet kassa i første forsøk. Gladvold var ikke metoden som fungerte....

Tipset, som ikke står i Haynes, er at du ikke trenger demontere girspakmekanismen på kassa, men bare vrir kassa når du skal ha den ned. 

Husk og skift slavesylinder når du først er inni der, for den sitter inni clutchhuset. Ikke kjøp shitpart, for denne har for dårlig toleranse på koblingen til mastersylinder!

Hadde bilen på løftebukk, og tok kassa ned. Måtte løsne et motorfeste for å senke motoren for å få ut girkassa. En del skruing er det jo for å demontere forstillinga. Sjekk nedre bærearmer godt, mine var rusta ihjæl. Skremmende.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...