JokerS30 Posted November 20, 2020 Share Posted November 20, 2020 Er det mye jobb ? Hvordan tar man ut maskinisten ? Er det enklere senke kassa ned ? Mange biler er det jo kjappere / enklere å ta ut hele motoren med subframe og det som hører med, framfor å feke rundt oppi motorrommet. Hvordan er disse ? Snakk om en grei 2004 modell til ca 10K. Som altså trenger ny kløtsj. Quote Link to post Share on other sites
JokerS30 Posted November 21, 2020 Author Share Posted November 21, 2020 ingen ? Quote Link to post Share on other sites
Mr Rover 75 Posted November 21, 2020 Share Posted November 21, 2020 Ingen gode svar fra min kant.... Hva med å begynne med Haynes manualen om du får fatt i den? Quote Link to post Share on other sites
Stig Posted November 21, 2020 Share Posted November 21, 2020 Jeg har tatt ut girkassa på min Freelander. 2 ganger! Bytta dog ikke clutch, men bytta girkasse. Skulle egentlig bare bytte slavesylinder, men skada visst sjaltemekanismen under arbeidet. Ganske grei jobb. Fulgte Haynesmanualen, og etterhvert et tips fra en youtubevideo etter å ha skadet kassa i første forsøk. Gladvold var ikke metoden som fungerte.... Tipset, som ikke står i Haynes, er at du ikke trenger demontere girspakmekanismen på kassa, men bare vrir kassa når du skal ha den ned. Husk og skift slavesylinder når du først er inni der, for den sitter inni clutchhuset. Ikke kjøp shitpart, for denne har for dårlig toleranse på koblingen til mastersylinder! Hadde bilen på løftebukk, og tok kassa ned. Måtte løsne et motorfeste for å senke motoren for å få ut girkassa. En del skruing er det jo for å demontere forstillinga. Sjekk nedre bærearmer godt, mine var rusta ihjæl. Skremmende. Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.