Gå til innhold

Kløtsjbytte Freelander 1, TD4


JokerS30

Anbefalte innlegg

Er det mye jobb ? Hvordan tar man ut maskinisten ? Er det enklere senke kassa ned ?

Mange biler er det jo kjappere / enklere å ta ut hele motoren med subframe og det som hører med, framfor å feke rundt oppi motorrommet. Hvordan er disse ?

Snakk om en grei 2004 modell til ca 10K. Som altså trenger ny kløtsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt ut girkassa på min Freelander. 2 ganger! Bytta dog ikke clutch, men bytta girkasse. Skulle egentlig bare bytte slavesylinder, men skada visst sjaltemekanismen under arbeidet. Ganske grei jobb. Fulgte Haynesmanualen, og etterhvert et tips fra en youtubevideo etter å ha skadet kassa i første forsøk. Gladvold var ikke metoden som fungerte....

Tipset, som ikke står i Haynes, er at du ikke trenger demontere girspakmekanismen på kassa, men bare vrir kassa når du skal ha den ned. 

Husk og skift slavesylinder når du først er inni der, for den sitter inni clutchhuset. Ikke kjøp shitpart, for denne har for dårlig toleranse på koblingen til mastersylinder!

Hadde bilen på løftebukk, og tok kassa ned. Måtte løsne et motorfeste for å senke motoren for å få ut girkassa. En del skruing er det jo for å demontere forstillinga. Sjekk nedre bærearmer godt, mine var rusta ihjæl. Skremmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...