Jump to content
LRforum
Åge

Kjørte tomt for bensin - starter ikke

Recommended Posts

Hei dere,

 

Lot bilen få stå og gå seg varm på gårdsplassen, men den kjørte seg tom for bensin. 
Trodde det var mer igjen enn hva det var tydeligvis. 
Har fylt opp igjen, men nå starter den ikke, og om den starter så fusker den fælt. 
 

Den får bensin frem til forgasser. Det har jeg sjekket. 
 

Er en 6 cyl 2.6 liter bensiner i en Serie 2A. 
 

Gikk som en klokke før dette skjedde. 
 

Gode råd mottas med takk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Når du kjører en eldre bil drivstofftom suges bunnfallet opp fra tanken.

Holder en knapp på rusk eller vann i forgasser,bensinfiltere,mm.

Da jeg var liten var det en av vinterforberedelsene å tappe ut en liter eller to av drivstoffet via tappeplugg.

Det kunne være mye moro der spesielt hvis du hadde brukt jerrykanne(r) eller fat som midlertidig lager.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Og da er eneste veien til mål å demontere forgasser og gjøre reint ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jepp. Er du usikker skru den av og ta med til noen erfarne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nå skal ikke jeg krangle med @gautes, for hans kompetanse overgår min med flere lysår, men jeg antar at trådstarter har gitt bilen rikelig med frisk bensin, og latt drivstoffpumpe gå en tid for å fylle opp systemet - inklusive filter? Om pumpen ikke leverer mer enn nødvendig, så kan det jo være at det rett og slett ikke kommer nok drivstoff frem...

 

Slet med det samme for mange år siden. Det var riktignok en noe mer moderne bil, men da var fiksen å skru på tenningen og la pumpen gå en god stund. Skal også sies at pumpen var rimelig sliten og ble byttet kort etterpå, men det er en annen historie. :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det skal litt til å krangle med meg da jeg vet at man kan ta feil. Selv jeg :D.

Oftere ved fjernhjelp enn ved håndspåleggelse , heldigvis.

Litt usikker på om tidlig 6er hadde elpumpe men i tilfelle kan det sitte et filter i den også.

Men trådstarter skrev at den får bensin frem til forgasser.

 

Hvis stakkaren stod lenge med tenninga på uten virksom motor kan man ha svidd litt i tenningsanlegget.

Detr sjekkes lett med tenningslampe eller prøvelampe når den går eller noen drar den på starteren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Driver å moter meg opp til å skru av forgasser. Tenkte å åpne flottør kammeret og blåse reint det jeg kommer til derifra. 
Tømme tanken for den nye bensinen jeg hadde på. Har ikke sett noen tappekran på tanken så det blir hevert. 
Er et filter mellom tank og gasser. Gjør en sjekk av det også. 
 

Er elektrisk pumpe på denne ja. 

Tenker at jeg sjekker at det er gnist der det skal være gnist først, og lar pumpen stå på en god stund før neste startforsøk. 
 

Flott at man klarer å lage seg arbeid selv !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sjekk tanken. Orginalt er det tappeplugg.

Men begynn feilsøk bensin bakerst.'

Hva slags kanne brukte du å fylle etter med?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Litt lys i tunnellen. Da slipper vi rust og malingflak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skal heller ikke gå opp mot Gaute:-) men jeg opplevde at bensinpumpa gikk "tørr" en gang og klarte da ikke å suge. Løsningen var å løsne slangen ved forgasseren og helle til jeg hørte det kom i tanken. Da startet den fint etterpå.... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

God løsning på sliten pumpe som ikke liker luft i systemet.

Men i dette tilfellet skrev Åge at han fikk bensin frem til forgasser.

Ser at mitt innlegg om krangel kan leses litt anderledes enn jeg tenkte.

Får skrive det i klartekst:

Jeg er ikke feilfri:o  og tåler fint korreksjoner og andres tips.

Edited by gautes

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 time siden, gautes skrev:

God løsning på sliten pumpe som ikke liker luft i systemet.

Men i dette tilfellet skrev Åge at han fikk bensin frem til forgasser.

Ser at mitt innlegg om krangel kan leses litt anderledes enn jeg tenkte.

Får skrive det i klartekst:

Jeg er ikke feilfri:o  og tåler fint korreksjoner og andres tips.

 

Tror ingen tolket deg som kranglete. :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timer siden, trondshj skrev:

 

Tror ingen tolket deg som kranglete. :)

 


Kranglet mye med Gaute. Opplagt kranglefant...kjipe er at han vinner og har rett hver gang...damn :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om den får nok bensin... går for Gaute...

Det kan være møkk i ventiler i pumpa, er det ikke et nettingfilter i banjo inn på gasser også . Skru minst mulig, du har vel ikke pakninger liggende du heller, som meg.... ta en ting om gangen så veit du hva som var feilen.

Lykke til... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prøvde meg i kveld mens jeg venter på pakninger. Blåste rein dyser, og nåleventilen på bensin inntaket på forgasseren, monterte gasser med gamle pakninger men ingen forandring. Starter fortsatt ikke. Masse bensin inn til gasser og god gnist på plugg 1 ihvertfall. 
 

Så Gaute, nå blir det Gaute metoden og ingen snarveier. Tømme tank og sjekke filter mellom pumpe og gasser og sjekke tenningen. Kan vel være god gnist på feil tidspunkt også. 
 

Blir bare så utrolig irritert - mest på meg selv. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du er ikke alene.

Fruen Verso gikk tom i Oslofjordtunellen og ble tauet ut av arbeidskollega som kom bak.

Etterfylte fra kollegaens jerrykanne. Startet ikke. Slept hjem og sjekket.

Tett filter,ubestemmelig drivstoffblanding og følgeskadet katalysator.

Er det rart det blir ufred i heimen?<_<

 

Men tilbake til LR.

Våte eller tørre tennplugger? Vil den starte på startgass?

Slitne plugger/tenningsanlegg tåler ikke alltid påkjenninger utenom vanlig drift.

Edited by gautes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skal sjekke pluggene, men det meste av tenningsanlegget er forholdsvis nytt. 
 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kjør den litt på starteren når pluggene er ute. Da får du ut all bensin. Er det stromberg 175 forgasser?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sitter membran riktig og er uten hull? Du har sikkert sjekket det men fort gjort og sette dem feil.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har ikke sjekket den nei, da jo alt fungerte veldig bra før den gikk tom for bensin. 
 

har bestilt rep sett så da bytter jeg membranen også. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Brente stifter i fordelereren? Tenninga sto på lenge....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lurte litt på det ja, men om stiftene var brent skulle det vel ikke være gnist på pluggene, eller ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skjenk litt bensin direkte i forgasseren. Tenner den ikke da har du elektrisk problem. Både stifter og coil kan ødelegges av at tenningen står på over tid. 

 

Var jeg deg ville jeg vurdert stifteløs tenning og ny coil. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...