Åge Posted November 18, 2020 Hei dere, Lot bilen få stå og gå seg varm på gårdsplassen, men den kjørte seg tom for bensin. Trodde det var mer igjen enn hva det var tydeligvis. Har fylt opp igjen, men nå starter den ikke, og om den starter så fusker den fælt. Den får bensin frem til forgasser. Det har jeg sjekket. Er en 6 cyl 2.6 liter bensiner i en Serie 2A. Gikk som en klokke før dette skjedde. Gode råd mottas med takk Quote Share this post Link to post Share on other sites
gautes Posted November 18, 2020 Når du kjører en eldre bil drivstofftom suges bunnfallet opp fra tanken. Holder en knapp på rusk eller vann i forgasser,bensinfiltere,mm. Da jeg var liten var det en av vinterforberedelsene å tappe ut en liter eller to av drivstoffet via tappeplugg. Det kunne være mye moro der spesielt hvis du hadde brukt jerrykanne(r) eller fat som midlertidig lager. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Åge Posted November 18, 2020 Og da er eneste veien til mål å demontere forgasser og gjøre reint ? Quote Share this post Link to post Share on other sites
gautes Posted November 18, 2020 Jepp. Er du usikker skru den av og ta med til noen erfarne. Quote Share this post Link to post Share on other sites
trondshj Posted November 19, 2020 Nå skal ikke jeg krangle med @gautes, for hans kompetanse overgår min med flere lysår, men jeg antar at trådstarter har gitt bilen rikelig med frisk bensin, og latt drivstoffpumpe gå en tid for å fylle opp systemet - inklusive filter? Om pumpen ikke leverer mer enn nødvendig, så kan det jo være at det rett og slett ikke kommer nok drivstoff frem... Slet med det samme for mange år siden. Det var riktignok en noe mer moderne bil, men da var fiksen å skru på tenningen og la pumpen gå en god stund. Skal også sies at pumpen var rimelig sliten og ble byttet kort etterpå, men det er en annen historie. Quote Share this post Link to post Share on other sites
gautes Posted November 19, 2020 Det skal litt til å krangle med meg da jeg vet at man kan ta feil. Selv jeg . Oftere ved fjernhjelp enn ved håndspåleggelse , heldigvis. Litt usikker på om tidlig 6er hadde elpumpe men i tilfelle kan det sitte et filter i den også. Men trådstarter skrev at den får bensin frem til forgasser. Hvis stakkaren stod lenge med tenninga på uten virksom motor kan man ha svidd litt i tenningsanlegget. Detr sjekkes lett med tenningslampe eller prøvelampe når den går eller noen drar den på starteren. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Åge Posted November 20, 2020 Driver å moter meg opp til å skru av forgasser. Tenkte å åpne flottør kammeret og blåse reint det jeg kommer til derifra. Tømme tanken for den nye bensinen jeg hadde på. Har ikke sett noen tappekran på tanken så det blir hevert. Er et filter mellom tank og gasser. Gjør en sjekk av det også. Er elektrisk pumpe på denne ja. Tenker at jeg sjekker at det er gnist der det skal være gnist først, og lar pumpen stå på en god stund før neste startforsøk. Flott at man klarer å lage seg arbeid selv ! Quote Share this post Link to post Share on other sites
gautes Posted November 20, 2020 Sjekk tanken. Orginalt er det tappeplugg. Men begynn feilsøk bensin bakerst.' Hva slags kanne brukte du å fylle etter med? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Åge Posted November 20, 2020 Brukte plastkanne Quote Share this post Link to post Share on other sites
gautes Posted November 20, 2020 Litt lys i tunnellen. Da slipper vi rust og malingflak. Quote Share this post Link to post Share on other sites
P.Morten Posted November 20, 2020 Skal heller ikke gå opp mot Gaute:-) men jeg opplevde at bensinpumpa gikk "tørr" en gang og klarte da ikke å suge. Løsningen var å løsne slangen ved forgasseren og helle til jeg hørte det kom i tanken. Da startet den fint etterpå.... Quote Share this post Link to post Share on other sites
gautes Posted November 20, 2020 (edited) God løsning på sliten pumpe som ikke liker luft i systemet. Men i dette tilfellet skrev Åge at han fikk bensin frem til forgasser. Ser at mitt innlegg om krangel kan leses litt anderledes enn jeg tenkte. Får skrive det i klartekst: Jeg er ikke feilfri og tåler fint korreksjoner og andres tips. Edited November 20, 2020 by gautes Quote Share this post Link to post Share on other sites
trondshj Posted November 20, 2020 1 time siden, gautes skrev: God løsning på sliten pumpe som ikke liker luft i systemet. Men i dette tilfellet skrev Åge at han fikk bensin frem til forgasser. Ser at mitt innlegg om krangel kan leses litt anderledes enn jeg tenkte. Får skrive det i klartekst: Jeg er ikke feilfri og tåler fint korreksjoner og andres tips. Tror ingen tolket deg som kranglete. Quote Share this post Link to post Share on other sites
telindnor Posted November 20, 2020 3 timer siden, trondshj skrev: Tror ingen tolket deg som kranglete. Kranglet mye med Gaute. Opplagt kranglefant...kjipe er at han vinner og har rett hver gang...damn Quote Share this post Link to post Share on other sites
ragnarsk Posted November 26, 2020 Om den får nok bensin... går for Gaute... Det kan være møkk i ventiler i pumpa, er det ikke et nettingfilter i banjo inn på gasser også . Skru minst mulig, du har vel ikke pakninger liggende du heller, som meg.... ta en ting om gangen så veit du hva som var feilen. Lykke til... Quote Share this post Link to post Share on other sites
Åge Posted November 26, 2020 Prøvde meg i kveld mens jeg venter på pakninger. Blåste rein dyser, og nåleventilen på bensin inntaket på forgasseren, monterte gasser med gamle pakninger men ingen forandring. Starter fortsatt ikke. Masse bensin inn til gasser og god gnist på plugg 1 ihvertfall. Så Gaute, nå blir det Gaute metoden og ingen snarveier. Tømme tank og sjekke filter mellom pumpe og gasser og sjekke tenningen. Kan vel være god gnist på feil tidspunkt også. Blir bare så utrolig irritert - mest på meg selv. Quote Share this post Link to post Share on other sites
gautes Posted November 26, 2020 (edited) Du er ikke alene. Fruen Verso gikk tom i Oslofjordtunellen og ble tauet ut av arbeidskollega som kom bak. Etterfylte fra kollegaens jerrykanne. Startet ikke. Slept hjem og sjekket. Tett filter,ubestemmelig drivstoffblanding og følgeskadet katalysator. Er det rart det blir ufred i heimen? Men tilbake til LR. Våte eller tørre tennplugger? Vil den starte på startgass? Slitne plugger/tenningsanlegg tåler ikke alltid påkjenninger utenom vanlig drift. Edited November 26, 2020 by gautes Quote Share this post Link to post Share on other sites
Åge Posted November 26, 2020 Skal sjekke pluggene, men det meste av tenningsanlegget er forholdsvis nytt. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Atle3 Posted November 26, 2020 Kjør den litt på starteren når pluggene er ute. Da får du ut all bensin. Er det stromberg 175 forgasser? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Åge Posted November 26, 2020 Stromberg 175 ja Quote Share this post Link to post Share on other sites
Atle3 Posted November 27, 2020 Sitter membran riktig og er uten hull? Du har sikkert sjekket det men fort gjort og sette dem feil. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Åge Posted November 27, 2020 Har ikke sjekket den nei, da jo alt fungerte veldig bra før den gikk tom for bensin. har bestilt rep sett så da bytter jeg membranen også. Quote Share this post Link to post Share on other sites
ragnarsk Posted November 28, 2020 Brente stifter i fordelereren? Tenninga sto på lenge.... Quote Share this post Link to post Share on other sites
Åge Posted November 29, 2020 Lurte litt på det ja, men om stiftene var brent skulle det vel ikke være gnist på pluggene, eller ? Quote Share this post Link to post Share on other sites
lafterolf Posted November 29, 2020 Skjenk litt bensin direkte i forgasseren. Tenner den ikke da har du elektrisk problem. Både stifter og coil kan ødelegges av at tenningen står på over tid. Var jeg deg ville jeg vurdert stifteløs tenning og ny coil. Quote Share this post Link to post Share on other sites